Rörförstärkar-bygge

Användarvisningsbild
NULL

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av NULL »

Om ni ska få fler att bygga rörförstärkare, får ni nog lära ut att linda transformatorer först. Jag tror iallafall att det är det som stoppar folk från att ge sig in i den världen...
Användarvisningsbild
kkj

Inlägg av kkj »

Null
Om ni ska få fler att bygga rörförstärkare, får ni nog lära ut att linda transformatorer först. Jag tror iallafall att det är det som stoppar folk från att ge sig in i den världen...

Lite motsägelsefullt där! Att linda transformatorer, gör det att fler bygger, eller stoppar det folk från att bygga?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man behöver inte kunna linda trafar för att bygga rörförstärkare. Det finns massa inköpsställen för trafar och det är nog snarare så att om man hittar till dessa är resten en barnlek.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Kördes alltså TV'n som slutsteg+högtalare? :)

P.S. jag följer den här tråden med intresse. :tumupp:
Har aldrig byggt med rör själv men minns att när jag var liten så förklarade farsan en del om rör, så jag hänger i alla fall med ungefär på principförklaringarna :)
Hej MiaM!

Jajjamensan, stereo-TV:n fick stå för fjärrkontrollerad volymkontroll, slutsteg och högtalare.

Det finns inget enklare än att bygga med rör. Speciellt när det gäller audio. Jag tror att enkelheten och det ofta suveräna resultatet faktiskt mycket kommer av att rören är så stora så att man inte använder fler än absolut nödvändigt.

Kolla bara på en operationsförstärkare (OP-amp). Få OP-ampar har färre än 25 transisatorer inom sig.

Till vilken nytta?

Inte är det för kort signalväg och minimalt nerskitande av signalen.

Nej, dom är överströmsskyddade och ofta kompenserade för att kunna jobba vid låga förstärkningar (med hysteriska slingförstärkningar runt 100dB).

OP-ampar är bra när man vill ha exakta nivåer och resultat men låter sällan bra.

Rör låter alltid bra! Du kan nästan inte misslyckas!

Det gäller liksom bara att se till så dom inte klipper.

Det lustiga är dock att även när dom klipper låter dom bra! :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
kkj

Inlägg av kkj »

"Det finns inget enklare än att bygga med rör"

Nähä, så var det med den saken. Vad enkelt det är när man kan. Det är bara det att jag har varken material och byggbeskrivning. Hade jag det skulle jag faktiskt vara intresserad.

Sen kan man ju undra varför rörförstärkare måste kosta 20-30000 papp om nu resultatet är så lätt att få..............
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle vilja justera lite. Bygger ju själv gärna med rör men är inte "helfrälst".
rogerk8 skrev:Det finns inget enklare än att bygga med rör. Speciellt när det gäller audio. Jag tror att enkelheten och det ofta suveräna resultatet faktiskt mycket kommer av att rören är så stora så att man inte använder fler än absolut nödvändigt.
Mycket har att göra med att många rör är mer linjära än trissor och att de är spänningsstyrda. Visst kan man bygga enkla en- eller tvåstegs transistorförstärkare. Det är enkelt att med mycket få komponenter bygga ett skapligt kraftigt slutsteg med rör (tre rör och två utgångstransformatorer). Däremot är komponentkostnaden högre.
En stor fördel är det, ofta, låga antalet komponenter och möjligheten att montera dessa direkt på rörsocklarna och lödtorn. Rör är stryktåliga och kan ju dessutom enkelt bytas ut.
rogerk8 skrev:OP-ampar är bra när man vill ha exakta nivåer och resultat men låter sällan bra.

Rör låter alltid bra! Du kan nästan inte misslyckas!
En dålig rörförstärkare låter alltid dåligt, en bra trisseförstärkare låter alltid bra. En viss teknologi innebär inte per automatik välljud. En uselt lindad utgångstransformator med begränsad frekvensgång uppåt som nedåt, gör ingen glad. Rör som pressas för hårt kan få "kiselklang" och förkortad livslängd.
Det är valet av rör tillsammans med omgivande komponenter som garanterar bra ljudkvalitet. Fast det gäller all sorts elektronik.
rogerk8 skrev:Det lustiga är dock att även när dom klipper låter dom bra! :D
Nja, distortion ska ju inte låta bra, men rörförstärkare klipper inte lika tvärt som transistorförstärkare = mer av jämna deltoner i motsats till trissornas uddatonsdistortion.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej kkj!

Det är faktiskt en mycket bra fråga. Men jag tror att du mest betalar för designen.

Vad vill du bygga?

Jag kanske kan hjälpa dig.

Har du en lödkolv?

MVH/Roger
PS
Min kasserade förstärkare finns fortfarande tillgänglig. Men det lutar åt att jag skänker den till han som först var intresserad. Men jag insisterar på att jag vill ha minst 1000:- om han dessutom vill ha (nya) rör. Chassiet i sig är dock gratis men kräver vissa lödningar enligt bifogad byggbeskrivning.

Har precis startat en ny tråd, rörbyggarskola.
Användarvisningsbild
kkj

Inlägg av kkj »

Rogerk8
"Har du en lödkolv?"
Jag har 3. En smal, en mellan och en bred. Inte för att jag löder dagarna i ända. Den breda fick jag faktiskt köpa då jag behövde värma en större yta. Jag hittade en gång en lödfläta och trodde i flera år att det var lödtenn tills när jag skulle använda den. Då förstod jag :D
Med andra ord: amatörlödare!

Att bygga en enkel någrawattsförstärkare (med 2 kanaler?) vore en lämplig träningsuppgift kanske?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns ett par bra alternativ:
ECL82 är en triod/pentod som är billig och enkel att bygga med.
BILD 1
SAJT 1
SAJT 2
SAJT 3 - en lite udda men kul design

6AQ5 aka 6005 aka EL90 är ett annat bra och billigt rör:
BILD 1
SAJT 1
BILD 2

EL84, 6V6 är andra bra rör att jobba med:
PDF-fil
Forumprojekt

Jag vill minnas att det slängdes in lite länkar till firmor som sålde rör och förstärkare men det kanske kan läggas in länkar i Rogers rörbyggskola vad det lider.
Användarvisningsbild
kkj

Inlägg av kkj »

Ungefär så. Den första bilden (ECL82 Bild 1) är så pass tydlig att jag skulle förstå och följa den..............tror jag :)

Angående transformatorer, vad gäller då? Vad är som gör en mycket-bra-trafo bättre än en trafo i största allmänhet?
Man ser att de är mattsvarta med tjusig plåtinbyggnad jämfört med en trafo som sitter i en gammal rörradio. Där spretar det ut papper och trådar här och var.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rullar du upp någon km koppartråd på en bobbin får du problem med oönskad kapacitans, resistans och induktans. Genom olika tekniker kan man minska dessa parasitelement vilka begränsar bandbredd och annat. Bland annat lägger man primär- och sekundärlindningar blandade.
Det finns dock en hoper tillverkare som erbjuder skapliga transformatorer till bra priser. En av de allra mest prisvärda är nog EdcorUSA. Tyvärr blir det att betala frakt och moms när man beställer men ett gruppköp vore ju en idé.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har 6 stycken PCL82 och i bifogad PDF så verkar det vara ytterst små skillnader:
ECL82.pdf
Hur bra funkar det röret i en audioförstärkare?

Edit: särskrivning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om jag får ställer jag mig också mycket gärna i kön om du har något billigt över, vad som egentligen (helt eller delar), har för egen del länge önskat mig en förstärkare till stereon man kan koppla till datorn och få ut ljudet i högtalare, helst önskar jag bygga ett par riktiga hornhögtalare om man kunde få tag på riktiga element utan att sälja alla kläder och bägge lungorna, mest för att det skulle vara kul att bygga hela riggen och lära hur det fungerar. :)
Har en del skumma rör hemma men det visade sig för klena då det mest är gamla diodrör och frekvensförstärkar rör för gamla handapparater (hittade även ett gäng sproilans nya röda selenlikriktare med flänsar från ett surplusparti jag beställde från Tyskland en gång men vetetusan om de inte mest har historiskt värde idag...) men har inte gett upp tanken ännu att göra något kul av dem, vad det nu blir.
Användarvisningsbild
kkj

Inlägg av kkj »

Julbelysning tillverkad av radiorör? Vet inte riktigt, men här har jag tre seriekopplade 60W lampor för julstämning i garaget/pysselrummet.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ensten skrev:Jag har 6 stycken PCL82 och i bifogad PDF så verkar det vara ytterst små skillnader:
ECL82.pdf
Hur bra funkar det röret i en audioförstärkare?

Edit: särskrivning
Hej!

Jag skulle inte rekommedera pentoder i audioförstärkare men trioddelen ser linjär och fin ut.

Förutom glödströmsspänningen är det ingen skillnad på PCL82(16V/0,3A) eller ECL82(6,3V/0,78A).

MVH/Roger
Skriv svar