Projekt vintercykeln

Berätta om dina pågående projekt.
andpe

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av andpe »

Hallo.
Tøft prosjekt du har her.
Har du noe mer informasjon om den strømsensoren du laget?
Mvh
Andreas
walle87

Inlägg av walle87 »

Köpte strömsensorn här: http://www.electrokit.com/acs756sca100b ... nsor.45717

Välbeprövad strömsensor som är mycket prisvärd
Hobbe65

Inlägg av Hobbe65 »

Schysst projekt! Hoppas du lägger upp lite bygginstruktioner :)
walle87

Inlägg av walle87 »

Hobbe65: Vad vill du ha bygginstruktioner på? Drivlinan eller elschema?
walle87

Inlägg av walle87 »

Fokus har den senaste tiden legat på att bygga ett smidigt och lätthanterligt laddsystem som laddar snabbt och inte kräver allt för lång tid att koppla in.
Jag köpte hobbykings 600w nätagg och två riktigt feta 3-pols omkopplare. Funkar riktigt smidigt. bara att vrida på omkopplarna och koppla in balaseringskontakterna när man ska ladda. Och ladda går fort med Turnigy 400w laddren :)
Bild

En fråga jag funderat på ett tag. För att cykeln ska vara laglig ska man ha en pedalsensor och motorcontrollern ska automatiskt hjälpa till.... MEN är det möjligt (lagligt) att ha en pedalsensor för att starta motorn och använda gashandtaget för att reglera kraften?
walle87

Inlägg av walle87 »

Försöker pressa cykeln till max för att hitta brister. Motorn blir otroligt het, vilket är förståeligt. Funderar på om jag ska bygga om den med kanske ett kylsystem.
Lite film är alltid trevligt:
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Vad är det för motor du använder? Hittar inget om det i din tråd.

Hur mycket ström tvingar du igenom den stackaren? :)

Grymt att kunna bygga sin egen kontroller, jag kan inte ens få liv i min köpta :(

Vad har du för mål med cykeln eftersom du stresstestar den?
walle87

Inlägg av walle87 »

Det tär en vanlig Kina 48V 1000W motor.

Ligger och snittar mellan 20-25A vid normalkörning och ute i terrängen 50A. Så det är bara en tidsfråga innan motorn säger upp sig :P

Målet med cykeln är redan nått, lite därför jag kör ganska hårt med den. För om den går sönder kan jag bygga nytt :) (är lite sugen på att knåpa ihop nått borstlöst) men vi får se...
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Lite som jag gör, fast mina grejor går sönder ofrivilligt så jag tvingas bygga nytt :doh:

Jag har en 24FET kontroller du kan få billigt annars :D

Du verkar ju ha kunskaperna att felsöka den och få liv i den, till skillnad från mig...

Inte lustigt att den blir varm om du kör den på över dubbla effekten. Du måste ha ett grymt vrid vid de effekterna, jag kör ungefär samma effekt i min hubmotor, o den sticker rätt bra tycker jag, fast inte ens nästan samma vrid som en växlad...
walle87

Inlägg av walle87 »

Har köpt hus ute i skogen och smiskade elcykeln lite efter skogsstigarna. Låg konstant på 50A. Och i sista backen innan jag var hemma fick jag gashäng vilket resulterade i totalhaveri med kraftöverföringen.

Anledningen till gashänget hittade jag senare i motorcontrollern. Tre stycken 100V 50A mosfetar hade brunnit upp....
Bild

Lite svetsande och lödande senare var den up and runing igen :-)
walle87

Inlägg av walle87 »

Nya mosfetarna funkade bättre än förväntat. Kraschade rejält i dag då jag rullade fram i vanlig trampfart och motorcontrollern helt plötsligt låste sig på full effekt. Jag han inte ens reagera fören jag låg på asfalten med uppskrapade armbågar och ett blåslaget arsel.

Galet med effekt finns det men måste nog se över mjukvaran och bygga in någon slags failsafe.....
walle87

Inlägg av walle87 »

Monterade 6st 80A mosfetar och nu håller motorcontrollern. Har dock resulterat i att 1000w kinamotorerna brinner upp på löpande band.
Är det någon som har något tips på en bättre dc motor till hyggligt pris? Eller ska man kanske skita i allt vad dc heter och köpa borstlöst?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Skulle satsat på en motor som var specificerad för de effekter du försöker ta ut, först och främst.
Det är värmen som tar död på motorn. 50 A någon eller några sekunder kanske kan fungera.
Om du fick in en tempsensor på ett lämpligt ställe och inte tillät högre effektuttag vid en viss temperatur kanske du kan få den att hålla längre trots att du har temporära stunder med högre effektuttag.

Fast jag antar att det inte är det du är ute efter.
Du är nog ute efter något liknande PMG 132
Bild
Vilket troligtvis kan ge dig en tjo vad det går känsla.
Jäkligt trevlig motor, vi hade en uppe på institutionen för Tillämpad fysik och elektronik när jag läste där uppe för ett antal år sedan.
Var sugen som ...... att köpa en själv och sätta på just en cykel =)
Ringde och frågade, men har för mig att de var rätt dyra dessa....... men har sett ute på ebay billigare, kan vara värt att kolla upp.....
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Fördelen med den motorn är att den är rätt liten och lätt samt att du kan få ut drygt 7 kW kontinuerligt och nästan dubbelt en kort stund.
walle87

Inlägg av walle87 »

Jo jo att jag överbelastar motorn är jag fullt medveten om. Den stackarn får utstå dubbla amperestyrkan i ca 5min innan jag kommit upp för backen till mitt hus. Och vid det laget går det att steka ägg på den :-D

hmm undra vad en sån där motor kan kosta. Och framförallt var köper man en?

222mm i diameter är rätt fett ändå. Svårt att förklara för farbror blå att den bara är på 250w.... ;-)
Skriv svar