Det har hänt en del sen sist. Jag började att laga tangentbord, jag har ett sätt som fungerar men sen var det så att jag och mina två kamrater som jag har samlingen med var på utflykt. Vi var bland annat hos Göran i Målilla och pratade en stund. Fick med mig två nya tangentbord så lagandet av det gamla lades på is. Fick även låna lite PROM:ar och en pärm med prislisor av Göran. Sen fick jag även låna en diskett med programmet till min EPROM programmerade som jag fick av en forummedlem i somras (Prommis 880 till ABC80x). Nu ska jag testa den!
Göran hade också delar till LUXNET så det kommer nog att vara möjligt att få igång. Jag fantiserade lite och kom på att man borde kunna byta ut linjekortet (som verkar vara serie -> koax) om något PIC32 aktigt som gör typ serie till IP så man kan sätta upp ett LUXNET över internet...
Sen var det ju så att jag hittade två kort och en hårddisk som inte fungerade när jag testade igenom de enheter som jag skrotade. Det visade sig dock att den BASF-driven som inte fungerade visst fungerade. Det är lite lustigt att man formaterat den som en ST-212, vilket gör den ungefär 20% mindre.

Sen var jag tvungen att ge mig på de båda trasiga korten. Efter lite felsökning så luskade jag ut vilka komponenter som var trasiga. På hårddisk interfacet (till vänster) en 74LS273 och på floppy interfacet (till höger) själva floppyinterfacekretsen. 74LS273 går att få tag på, men floppyinterfacekretsen är svår (annons finns på köp och sälj), men för $38 kan man köpa den på eBay. Det gör nog att kortet hamnar i reservdelslådan. Jag felsökte genom att byta komponenter med kort som fungerade, 74-kretsarna testade jag dock i min EPROM programmerare.

Och så en bild på de grejjor som för tillfället står på labbänken.
- ABC802 (datorn sitter i skärmen)
- ABC77 tangentbord
- ABC890 Expantionsenhet
- ABC830 Diskettstation, 2x 160kb
- En ST-212 hårddisk med XEBEC-kontrollerkortet lutat till vänster.