Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Funkar alla Vippströmbrytare till 220V ?

Inlägg av jesse »

proceed skrev:Tydligen så har jag kunskapen, då jag får allt att fungera. Så helt Fullständigt ointressant är det ju inte :) det fungerar ju. Helt klart är det du som har missat någonting! Har jag kopplat in 12V brytarna?
Ja, du kan ju springa ut på gatan framför en bil och överleva. Det betyder alltså att du har kunskaper om hur man beter sig i trafiken och du "vet" att det är ofarligt att springa ut i gatan utan att titta dig för. Funkar det en gång, då är det ofarligt , eller hur?

Men det är ju just det som är så farligt. I Asien är det inte ovanligt att man resonerar som du - man sätter upp det man har till hands, och det "fungerar" - så bra. Men ett halvår senare kanske en person dör av den "billiga" kontakten. Jag har fått ström i mig i Thailand på grund av att man monterat felaktiga strömbrytare.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Massemannen skrev:Är det inte en kontaktor eller ett relä vad du är ute efter? Att styra starkström med svagströmsutrustning?
Jo, precis det man har reläer till. Brytaren är till och med galvaniskt isolerad från starkströmskretsen då.
Problemet är att man måste skaffa ett relä, en liten transformator och en likriktarbrygga, vilket man kanske inte alltid har plats till.

Trådstartaren:
Att använda en tolvvoltsvippa på 20 gånger avsedda spänningen är lite som att försöka köra en vanlig bil i 2000km/h, halvsäkert.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Seroster skrev:
Massemannen skrev:Är det inte en kontaktor eller ett relä vad du är ute efter? Att styra starkström med svagströmsutrustning?
Jo, precis det man har reläer till. Brytaren är till och med galvaniskt isolerad från starkströmskretsen då.
Problemet är att man måste skaffa ett relä, en liten transformator och en likriktarbrygga, vilket man kanske inte alltid har plats till.

Trådstartaren:
Att använda en tolvvoltsvippa på 20 gånger avsedda spänningen är lite som att försöka köra en vanlig bil i 2000km/h, halvsäkert.
Om man använder ett 12 V bilrelä är vi tillbaka på ruta ett.

Protte
Seroster

Inlägg av Seroster »

Nu antar jag ju att vi använder ett relä avsett för 250v AC.
Det finns nästan alltid ett sätt att göra fel om du anstränger dig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Klart det går om man monterar brytaren så den inte är berörbar. Men en brytare som inte är berörbar känns lite som om den förlorat sin funktion...

Det främsta problemet är alltså att den som manöverar strömbrytaren riskerar att få nätspänning i sig eftersom isolationen mellan brytarens interna spänningsförande delar och dess beröbara utsida bara är anpassad för 12 V.

Brytkapaciteten lär ju inte innebära nån direkt fara, det handlar ju inte om ett nödstopp eller liknande.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

@glenn: Ja, verkligen. :-)
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Skicka skålen Glenn!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns det nåt kvar i skålen?
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Den ligger upp och ner på golvet. Festen är över. :(
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Efter diverse "intressanta" laborationer med svagströms utrustning och 230volt på elutbildningen jag gick, av dem sista idioterna i klassen så säger jag = ge fan i att blanda, använd rätt grejor.

http://www.electrokit.com/vippomkopplar ... kylt.45170

EDIT: Ovanstående är ju billigare än andra länkade men skall palla 250 volt... 5A
Skriv svar