Jonas ROV NG

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Jonas ROV NG

Inlägg av Nerre »

Jo, men det jag tänkte var att du sätter en "arbetskontakt" före uppgreningen.

Alltså:

navelsträng - kontakt för att dela vid rullning - förgrening - två kontakter - switch

Den "arbetskontakten" kan ju sen, i framtiden, eventuellt bytas ut mot ett släpringsdon.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Lever du? : p
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Haha, det var en bra fråga! :) Jo, jag lever ännu men det har inte hänt så väldigt mycket mer på ROV:n. En rem på svarven gick sönder och det tog nästan en månad att få tag på nya och under tiden tog andra projekt över. Jag kommer nog snart igång igen.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Bra att höra : )
Själv blev jag lite less när min XPort inte ville komma igång så jag tappade motivationen, men det börjar bli dax att försöka komma igång igen så man hinner få nått klart till sommaren : )
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Efter ett uppehåll är det full fart igen! Fram- och bakstycket är nu färdigsvarvade. Det blev tätning med 2 st O-ringar på varje del. Sedan rakt i badet för att testa om det håller tät. Jag börjar med bakstycket:

Bild

Argh, nädu, som tur har jag inte att det fungerar på första försöket:

Bild

Tydligen är det inte meningen att jag ska göra ROV:er.... Jaja, i detta försöket hade jag bara en O-ring och jag tror att bakstycket lossnar något så vi bortser från testet och fortsätter med framstycket istället:

Bild

Närbild:
Bild

Ett stycke för att hålla fast glaset , en stycke härdat 8 mm glasskiva samt en O-ring för tätningen:
Bild

Bild

Bakstycket är inte så spännande ännu:
Bild

Ett antal hål senare så sitter fram- och bakstycket ihop med 4 st rostfria stänger och hållaren för glasskivan sitter skruvad mot framstycket.
Bild

För att skydda glaset sitter det ett tunt filtpapper mellan glashållaren och skivan (det lite ljusbruna i bilden):
Bild

Översiktsbild:
Bild

Därefter var det badet igen. Denna gång med alla O-ringar på plats, infettade och alla skruvar ordentligt dragna. Ett hel hög papper tryckte jag också in för att lättare se läckor:
Bild

Dessa bubblor ville jag därför inte se!:
Bild

Blött:
Bild

Mer blött:
Bild

Suck....
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Äsch då, sluta sura.. dina designer än så länge är grymt fina för ögonen att vila på! Det där är ju bara en mindre designmiss, det där löser sig!

Bra jobbat med designen i övrigt! :D
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Gjort något mer på projektet?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Bra fråga, inte ge upp nu! : )
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ja alltså, jag är väl inte gett upp riktigt ännu. Jag har bara tagit en paus :)

Däremot fick jag en idé i våras om ett kompakt styrkort för lite enklare ROV:er och den har jag suttit med under våren/sommaren men jag tror aldrig jag har visat den här. Tyvärr är det någon kortslutning eftersom BEC:en på ESC:n blir extremt varmt. Bilderna är väl hyfsat självförklarande. Det är alltså två kort (tre om man räknar kameran som ett eget kort) som sitter över varandra. Det översta kortet har 3 ESC:er och här går de stora strömmarna. Det sitter även en strömmätning och en spänningsmätning samt några LED:ar. Det understa kortet är där som mikroprocessorn sitter (en ATMega32U4 med Arduino bootloader). Baksidan av understa kortet sitter det 16 LED:ar och en LED drivare. Det finns också några funktioner för driva externa lampor, servos, RS485, integrerad video balun etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nice!
Vad har du för anslutning på kameran?
Vad har du för extra utgångar på ditt kort?
Har ju också gjort ett dedikerat kretskort till min ROV men jag har tagit en helt annan approach utan integrerade ESCer och kamera och har satsat på en hög externa ut/ingångar istället.
Alltid kul att se vad andra har hittat på så man får inspiration : )
sc3

Inlägg av sc3 »

Ser väldigt trevligt ut! :tumupp:

Var har du köpt SMD video-balunen?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag har också gjort så men så tröttnade jag på att ha så mycket lösa delar i ROV:en och tänkte varför inte försöka skapa en kompakt lösning som innehållet allt.

Kameran är en vanlig analog historia. Den ger, ehum är det composite signal ut? Du vet, en sådan där "vanlig" gul RCA kontakt.

På mainkortet (alltså den med processorn på sig):
- 2 pins uttag för extern lampa vänstersida, (jag tror inte de interna LED:arna hjälper så mycket när man kommer ner en bit i vattnet utan måste ha kraftigare lampor)
- 2 st servo styrningar
- USB port (för anslutning till Arduino IDE)
- ISP
- Analog ingång för vattenläckagesensor
- 7 pins uttag:
Pinne 1: RS485
Pinne 2: RS485
Pinne 3: Kamera +
Pinne 4: Kamera -
Pinne 5: Jord
Pinne 6: Matning för extern lampa (höger sida)
Pinne 7: Jordanslutning för extern lampa (höger sida)

Det är pinne 1 till 5 som sedan kommer gå ut i navelsträngen till landstyrenheten.

På powerkortet finns det:
- 3 st 3 pins plintar för borstlösa motorer (left thruster, right thruster, vertical thruster)
- Matning in
- Power on led
- User LED (standard Arduiono LED)

Mellan mainkortet och powerkortet sitter det en intern header för att korten ska kunna kommunicera med varandra.

sc7: Det är en spole som jag samplade från Coilcraft. Den har artikelnummer PWB0310LB. Jag kan rätt upp och ner erkänna att jag vet inte vad jag håller på med men jag lyckas få en hyfsat bild med en 20 cm ledning mellan ROV och kamera :)

Googlade som sjutton efter en lösning då jag inte ville ha en lös hängande balun och hittade denna spole som någon använt i ett annat projekt men mina kunskaper räcker inte riktigt till för att veta om det är en bra eller dålig lösning förrän jag provat och hittills verkar det fungera. Tar gärna emot tips på förbättringar rörande den delen.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nyfiken, varför hoppade du ethernet lösningen som du hade tidigare? RS485 har ju iof längre räckvidd men kräver ju också lite extra på land?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Inte för att jag vet svaret, men spontant.. Är det inte "bättre" med RS485 så kan man skapa sitt eget protokoll och slippa viss overhead som man kanske inte behöver. Visst, det är ju inbyggt med finesser, men kanske blir viss fördröjning för funktion?

Ingen aning, men jag gillar allt rörande RS485 för tillfället ;) hehe

För övrigt, skoj med uppdateringar! Bara längtar efter fler, miljön under vattenytan är ju så speciell och intressant :D
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

+ Jag kan ha längre kabel
+ Jag kan ha en enkel styrenhet på land
+ Jag slipper fördröjningar som blir med en IP kamera
+ Jag slipper ha en router på land (för att kunna ansluta IP kamera, ROV samt laptop på samma nät)

Men visst finns det nackdelar också. Använder man en laptop blir det enkelt att t.ex. spela in film eller ha overlays på bilden. Dessutom är det en mer färdig lösning som direkt kan användas. Men eftersom jag inte har en bra laptop fick det bli RS485 istället.
Skriv svar