Mina 3D-skrivare
Re: CNC Fräs som 3D skrivare
Du ska nog inte se de där bitarna som ett mått på superkvalité direkt... om min maskin spottade ur sig så där ojämna kanter så skulle jag börja skruva på den och fundera på vad det var för fel. Här är ett exempel på en av mina utskrifter (som inte heller de ska ses som något speciellt).
Tog en bild på en slumpdetalj som låg på skrivbordet. Den övre delen är limmad på den undre disken. Detta kom alltså inte ut i ett stycke (även om det är möjligt, men det är drygt att ta bort support-material). Den dåliga kvalitén i det översta lagret i bilden beror på att det var den delen som låg mot plattformen.
Tog en bild på en slumpdetalj som låg på skrivbordet. Den övre delen är limmad på den undre disken. Detta kom alltså inte ut i ett stycke (även om det är möjligt, men det är drygt att ta bort support-material). Den dåliga kvalitén i det översta lagret i bilden beror på att det var den delen som låg mot plattformen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack, sneaky! Det ser bra ut. Och precist!
Annars är det mina första bitar som jag någonsin har haft och därför måste jag säga att jag är imponerad. Det som såg mindre snyggt ut på bilden är kanske också den delen som låg mot plattformen.
Annars är det mina första bitar som jag någonsin har haft och därför måste jag säga att jag är imponerad. Det som såg mindre snyggt ut på bilden är kanske också den delen som låg mot plattformen.
Jag har gjort ett nytt kort och nu fungerar thermocoupler direkt.
Thermocoupler och max6675 är närmare varandra och kopplingarna på kortet är av bättre kvalite.
Thermocoupler och max6675 är närmare varandra och kopplingarna på kortet är av bättre kvalite.
Nu har jag fått hem två extruders och jag har därför kunnat testa mitt kort och LCDn.
Det finns plats för fem stycken temperatursensorer på kortet. Jag kan inte få max31855 och ds18b20
att fungera. Det kan kanske bero på arduino 'libraries'. Men jag kommer testa det lite mer sen.
Videor:
Det finns plats för fem stycken temperatursensorer på kortet. Jag kan inte få max31855 och ds18b20
att fungera. Det kan kanske bero på arduino 'libraries'. Men jag kommer testa det lite mer sen.
Videor:
I brist på lite delar till min fräs gjorde jag några tester med termocoupler och en thermistor i en vattenkokare.
En video på "experimentet":
En video på "experimentet":
Jag har sett några videor på youtube där folk kör sin extruder direkt utan utväxling. Jag har testat
min extruder en gång till, fast nu med thermocoupler. Det fungerar mycket bättre nu om man anpassar hastigheten,
Jag själv tycker att man måste isolera nedre delen på 'hotenden' lite bättre och kanske kyla ner den övre delen.
Video (0.35mm nozzle):
min extruder en gång till, fast nu med thermocoupler. Det fungerar mycket bättre nu om man anpassar hastigheten,
Jag själv tycker att man måste isolera nedre delen på 'hotenden' lite bättre och kanske kyla ner den övre delen.
Video (0.35mm nozzle):
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mycket intressant, du säger isolera övre delen bättre är det den beige färgade delen du har kylflänsar på? Kan man isåfall inte göra den lite längre och fälla in kopparrör som man kör igenom kallt vatten för avkylning?
Jag menar att isolera den nedre delen bättre, inte övre.
Vad gäller kylning; det vet jag inte men intressant!

Vad gäller kylning; det vet jag inte men intressant!

Jag har förberett två styrenheter för att testa 'extrudern'. En låda innehåller Gecko g540 och den andra har styrning från UIRobot.
Nu är jag nästan klar med förberedelserna och det här är min sista uppdatering. När jag har fått delar till fräsen kommer jag uppdatera
tråden med några nya bilder och videor med 'hotend-extrudern' i action.
Nu är jag nästan klar med förberedelserna och det här är min sista uppdatering. När jag har fått delar till fräsen kommer jag uppdatera
tråden med några nya bilder och videor med 'hotend-extrudern' i action.
Jag följer med spänning din tråd. Jag har nämligen själv beställt en extruder till min CNC. Sitter och funderar på hur jag skall lösa allt det elektriska och det lutar ganska mycket åt att göra ett kort. Helst hade jag velat få in alla funktioner som behövs ute vid extrudern på samma kort så att det räcker att dra in en enda ny kabel i systemet. Dvs kraft och step/dir in till kortet. Kan man smidigt ha någon slags enable från Mach3 som jag tänkte köra? Det går säker att offra en ledare för det i samma kabel och har man en bygel på kortet om man vill ha "always enable". Så temperaturavkänning, möjligtvis en övertemperaturswitch, PID-regulator i mikrokontroller (jag tror det räcker med P eller tom ON/OFF-reglering). Kraft för heater av hotend. Stegmotordrivare på kortet borde väl inte vara så komplicerat? Det finns ju fina chip för 50:-. Frågan är vilken ström man behöver, räcker 1A eller 1.5A? Det går ju att ha en kontakt för om man vill köra extern drivare också. Kraftuttag för eventuell fläkt (som jag har). Det där med skärm är ju smidigt, men det är dyrt och stort. Jag hade helst undvikit det. Men hur ställer man då in önskad temp?
Något mer man behöver där ute? Någon kanske är intresserad av att vara med? Dela lite på kostnad och komma med bra idéer. Målet är ett pluttit litet kort med ytmonterat som löser alla problem ute vid hot-end. Jag är lite förvånad över att man inte lätt och billigt redan kan köpa ett kort för extruder add-on för CNC-fräsar. Varför inte en extruder ihopmonterad med allt som behövs för drivning och med endast en D-sub som anslutning mot dator/styrkontroller.
Något mer man behöver där ute? Någon kanske är intresserad av att vara med? Dela lite på kostnad och komma med bra idéer. Målet är ett pluttit litet kort med ytmonterat som löser alla problem ute vid hot-end. Jag är lite förvånad över att man inte lätt och billigt redan kan köpa ett kort för extruder add-on för CNC-fräsar. Varför inte en extruder ihopmonterad med allt som behövs för drivning och med endast en D-sub som anslutning mot dator/styrkontroller.
Jag håller med dig Agwan, en färdig lösning borde vara det bästa. Den finns inte på marknaden just nu, tyvärr.
Jag kan rekommendera om du vill göra ett eget kort att du tittar noggrant på bilden. Man kan se placeringen av max6675 är ganska nära
'termocoupler in' kontakterna. Det är samma med de två MOSFET transistorerna. De är ganska nära 'MOSFET ut' kontakterna. På så sätt får man
mindre störningar helt enkelt. Man kan titta på den här sidan nedan om man redan använder MACH3. Det finns en XML fil till MACH3.
http://www.cnczone.com/forums/gecko_dri ... nting.html.
Jag själv behöver inte ha någon 'enable' knapp från LinuxCNC. När mitt kort når önskad temperatur kan jag starta LinuxCNC på samma sätt
som jag gör när jag använder den som fräs. I mitt förra inlägg, på två av bilderna, kan man se en svart strömbrytare nära nödstoppet. Jag använder den för att starta
hotenden.

http://cnc2printer3d.wordpress.com/
Jag kan rekommendera om du vill göra ett eget kort att du tittar noggrant på bilden. Man kan se placeringen av max6675 är ganska nära
'termocoupler in' kontakterna. Det är samma med de två MOSFET transistorerna. De är ganska nära 'MOSFET ut' kontakterna. På så sätt får man
mindre störningar helt enkelt. Man kan titta på den här sidan nedan om man redan använder MACH3. Det finns en XML fil till MACH3.
http://www.cnczone.com/forums/gecko_dri ... nting.html.
Jag själv behöver inte ha någon 'enable' knapp från LinuxCNC. När mitt kort når önskad temperatur kan jag starta LinuxCNC på samma sätt
som jag gör när jag använder den som fräs. I mitt förra inlägg, på två av bilderna, kan man se en svart strömbrytare nära nödstoppet. Jag använder den för att starta
hotenden.

http://cnc2printer3d.wordpress.com/
Jag har funderat på hur jag ska konfigurera den fjärde axeln (extrudern). Här är vad jag kommit fram till.
1. Det som är viktigast på första bilden är ledscrew pitch 5.2 mm. Hur fick jag det?
2. Om man tittar på andra bilden kan man se att filament sticker ut 5.2 mm. Det får man om man roterar motorskaftet, det lilla kugghjulet, 360 grader.
3. Nu måste man testa om allt fungerar: Man skapar ett program (gcode) med slic3r. På sista raden står det hur många millimeter filament (plast) programmet kommer att förbruka. I mitt fall står det 148.5 mm. Det kan man se på tredje bilden.
4. På fjärde och femte bilden markerade jag med lite tejp en sträcka som motsvarar cirka 15 cm. Efter att jag körde hela programmet rörde sig filamentet
cirka 15 cm, som man kan se på sista bilden.
Jag har inte fått delar till min CNC fräs än och jag kan inte testa för att se om allt fungerar i verkligheten. Vet ej vad som är fel med leveransen.
OBS: Konfigurationen är till gecko g540.
.
1. Det som är viktigast på första bilden är ledscrew pitch 5.2 mm. Hur fick jag det?
2. Om man tittar på andra bilden kan man se att filament sticker ut 5.2 mm. Det får man om man roterar motorskaftet, det lilla kugghjulet, 360 grader.
3. Nu måste man testa om allt fungerar: Man skapar ett program (gcode) med slic3r. På sista raden står det hur många millimeter filament (plast) programmet kommer att förbruka. I mitt fall står det 148.5 mm. Det kan man se på tredje bilden.
4. På fjärde och femte bilden markerade jag med lite tejp en sträcka som motsvarar cirka 15 cm. Efter att jag körde hela programmet rörde sig filamentet
cirka 15 cm, som man kan se på sista bilden.
Jag har inte fått delar till min CNC fräs än och jag kan inte testa för att se om allt fungerar i verkligheten. Vet ej vad som är fel med leveransen.
OBS: Konfigurationen är till gecko g540.
.
Tack! Utan fräsen blir det inga större framsteg. Jag har gjort allt som behövs för att kunna köra CNC-fräsen som 3d skrivare.
Man kan jobba lite mer på temperaturkorten. De har lite barnsjukdomar som ni kan se på första bilden.
Två 'thermocouplers' kopplade till kortet. Det blir lite skillnad vid avläsningen.
Man kan jobba lite mer på temperaturkorten. De har lite barnsjukdomar som ni kan se på första bilden.
Två 'thermocouplers' kopplade till kortet. Det blir lite skillnad vid avläsningen.