Ladda ner MS-Windows7?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Ladda ner MS-Windows7?

Inlägg av ochkl0620 »

Självfallet ;)
Hmm, det fanns inga resultat på mitt P/N nummer :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då får du ringa dem i stället
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

japp!
Nehepp nu ska jag sova :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nå, hur har det gått?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Inge vidare :/
Slog en signal i morse men då var det väldigt lång väntetid o sen har hela dagen vart full med bråk o stök med all världens myndigheter :p plus kollat på ett eventuellt hus köp. Får försöka i morgon igen :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett tips är att OEM-skivor för vissa tillverkare kräver tydligen inte ens att man matar in någon produktnyckel alls. Windows kollar efter nåt jox i datorns bios och "köper" det som en okej licens. Jag tror att detta gäller t.ex. Dell och HP.

(Jag har också hört rykten som säger att en Dell med klisterlapp med produktnyckel för W2000 ska gå att köra Dell-OEM-XP-skiva på, fast jag vet inte om det är samt eller inte).

Off-topic, men apropå klisterlappar med produktnycklar så är det ju ruttet med lappar vars text slits ut. Det går typ inte att läsa nyckeln på min Asus Eee PC 901GO längre. Som tur var har jag inte behövt installera om. Det följde förresten med en fysisk skiva med den datorn, lite ironiskt med tanke på att den inte har någon skivenhet. Jag har inte tittat på vad skivan innehåller men antar att man behöver en USB-ansluten skivläsare för att installera från skivan. Det lär nog tyvärr inte ingå nåt för att t.ex. PXE-boota, vilket annars vore smidigare.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Men om man köper en ny hdd så funkar väl det inte med en recovery disc? den erhåller väl bara vissa grunder för att återställa ett befintligt win?
Om det är en helt ny installation så måste väl det vara en installations cd?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Recoveryskivor brukar väl antingen bara lägga tillbaka en image av ett nyinstallerat system (typ låst till fast storlek på första partitionen om man inte resizear den), eller lägga tillbaka alla filer som tillhör ett nyinstallerat system (funkar på valfri diskstorlek), eller?

Att laga = "repair".
¨
"Recovery" = "installera om som när datorn var ny". Undrar hur många som råkat zappa alla sina data på det sättet? :(
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Måste berömma HP's support.
Hade en dator jag köpte på FN tjänsten i Kosovo, kom hem till Sverige igen så gick cd'n sönder, då var den nästan 2 år gammal, tappat bort kvittot också givetvis, ringde deras support och förklarade läget, även kvittot, dagen efter kom ett bud med kartong, frigolit och inlämningskvitto. Skeppades till England för att få cd'n utbytt och samma bud ringde dagen innan leverans för att kolla om jag var hemma, men jag skulle jobba, men det var inga problem att komma dit istället. Två veckor tog hela proceduren. Behövde inte betala en krona :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jonaz: brukar alltid vara nycklat på serienumret, kvitto behövs typ aldrig, dessutom följer garantin datorn och inte ägaren, har första ägaren köpt extra lång garanti och säljer den innan garantin är slut är det inga problem.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Har datumet för serienumrets garanti gått ut så kan man hänvisa till kvitto som visar på att datorn legat i lager innan den blev såld. Jag har på jobbet haft ett flertal datorer där hårddisken dött efter 2½år och HP "tröttnat" på att skicka ut servicetekniker: -"Hårddisk är något som kunden ska kunna byta på egen hand".

Nu är det utspritt över hela riket men visst det går ju.

Å andra sidan kan man ju gissa vad det kostar att skicka ut en servicetekniker till "Böckleby" i relation till en dator för 7000kr.

Det finns folk på Ebay som säljer fungerade "Windows 7 serienummer" för ca 250kr. Frågan är var man hittar en "ren" DVD-skiva att installera ifrån? Alla som finns som torrent är ju "hackade", hur vet man att dom inte innehåller root-kit också? Inte så kul om ens paypal lösenord kommer i dåligt sällskap.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en original XP-skiva som dock har fått en spricka. Jag har kollat och det ska gå att beställa ny skiva från Microsnuff om man då betalar diverse hanteringskostnader, alltså inte en full licens.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ju inte Media som kostar! Licensen har ni väl
Så soundbrigade, sänd adress i PM eller epost så kommer en skiva på posten.
Ange vilken version och språk ;-)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har originalimages för Win 7 (Swe/eng x86/x64) jag har tankat från Microsoft MSDNAA. Hör av er om det är någon som behöver.

Själv är jag på jakt efter Windows XP Pro/Home på Svenska.
Jag har fått licens och allt från MSDNAA, men när jag försöker ladda hem imagen så får jag hem hem hela "imagefilen", då den ska "dekryptera" filen så dör programmet...
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

En OEM-nyckel skall mig veterligen fungera även med en Retail-skiva förutsatt att det är rätt utgåva. Det fungerade inte så med XP men från och med Vista har det varit så.
Annars kan man aktivera med hjälp av aktiveringsinformationen i BIOS/UEFI (SLIC 2.1), tillhörande certifikat/nyckel (går att hitta på nätet), och några rader i Kommandotolken.

Vill man veta om en Windows-skivimage är orörd så kan man ta reda på SHA1 här.
Info & nedladdning av imagefiler t.ex. här.

Utan nyckel får man 30 dagars testversion, så det borde inte vara sååå olagligt att ladda ner dessa. Vill man byta utgåva så kan man radera ei.cfg från ISO-filen, så får man välja vid installation.
Skriv svar