Utbildningsnivå på elektriker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av MiaM »

Sant, men vem har det på en central i ett hem?

Däremot tror jag att huvudbrytarna brukar ha hål för hänglås, Hager har givetvis det iaf.
mjv

Inlägg av mjv »

MiaM skrev:
Fritzell skrev:Höll på och kopplade om i en dosa i ena uthuset för ett tag sedan och lagt ner automatsäkringen. När frugan kommer ser hon tydligen att dörren till elcentralen är öppen och undrar varför en säkring är nere och fäller således upp den. Jag hade då gått iväg för att hämta lite material utomhus och kommer tillbaka. Som gammal vana brukar jag lägga mejseln över fas-nolla "bara för att" försäkra mig om att jag faktiskt brutit strömmen. Döm om min förvåning när det då smäller till!
Givetvis var det mitt fel att inte omöjliggöra aktivering av säkring och informera övriga personer om det pågående arbetet.

Här har vi en klar nackdel med de moderna automatsäkringarna jämfört med de gamla propparna. I en vanlig heminstallation så är det knappast någon som får för sig att leta reda på en ny propphuv ifall man skruvar ur en propp och stoppar den inkl huv i fickan, medan om någon ser en automatbrytare nedfälld så är det lätt att fälla upp den utan att fundera på varför den är nedfälld. Ingen vill slå av huvudbrytaren och sätta på hänglås för att bara jobba på en enda grupp.

Visst, en "slå ej på /sven-benny"-lapp gör väl viss nytta, men man ska inte vara helt säker på att en sån verkligen gör nytta...
Det finns ju hål på de flesta (alla?) dvärgbrytare som medger att någon form av tunn sprint sticks in. Men jag har aldrig sett någon dedikerad låsanordning för det. Har ni?

På jobbet drar vi en bit eltejp över. (Jag tejpar även dit en skyllt med tel nr., töntig som jag är).
Senast redigerad av mjv 15 juni 2012, 22:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, jag har för mig att jag sett både ett täcklock som monteras över hela säkringen och en mindre variant som hindrar brytaren att byta läge.
metric

Inlägg av metric »

Dom här använder jag http://www.garo.se/en/product-range/nno ... -10ka.html
Längst ner på sidan.
Skriv svar