Lizerd´s Segway-klon (Ny version till KTH byggd !!)
Re: Lizerd´s Segway-klon (funkar)
Verkligen imponerarde!!
Får man fråga vad du uppskattar kostnaden till?
Får man fråga vad du uppskattar kostnaden till?
När du har så mycket kraft, har du testat att implementera en LQ regulator och se om kontrollsignalen får en jämnare form?
Nästan 15 pap skulle jag gissa att jag har pröjsat för allt, 5-6000 går iaf elektroniken på.
Edit: 5-6000 var med gamla sensorerna, nya sensor kortet kostar 1500 med kort och komponenter.
motorer är ej med i de priset.
har hört om LQ, men är inte insatt hur de funkar så jag vet inte om jag kommer testa. får se.
Men de e de som är meningen, de ska finnas tillräckligt med med kraft för att man ska kunna hitta på massa saker samtidigt utan att bli begränsad.
egentligen så känns det inte som de behövs då regler delen är bättre än väntat tanke på att jag bara testat några få gånger innan jag hittade bra PID värden som gjorde körkänslan bra.
Edit: 5-6000 var med gamla sensorerna, nya sensor kortet kostar 1500 med kort och komponenter.
motorer är ej med i de priset.
har hört om LQ, men är inte insatt hur de funkar så jag vet inte om jag kommer testa. får se.
Men de e de som är meningen, de ska finnas tillräckligt med med kraft för att man ska kunna hitta på massa saker samtidigt utan att bli begränsad.
egentligen så känns det inte som de behövs då regler delen är bättre än väntat tanke på att jag bara testat några få gånger innan jag hittade bra PID värden som gjorde körkänslan bra.
Senast redigerad av lizerdboy 11 maj 2012, 22:06:24, redigerad totalt 3 gånger.
Riktigt bra projekt Lizerd, har röstat på dig och på Victors telefon (kan inte bestämma mig för vilket som är nr 1).
swesysmgr de spelar ingen roll , jag är bara glad för att få en röst eller två 

kan visa hur min display låda ser ut inuti.
De här var verkligen ett snabbjobb.
Jag har gjort massa standard kort med en STM32 + de som krävs för att driva den.
Jag började på morgonen med att
Lödda i hopp STM32 kortet och satte på en LCD som jag hade sedan tidigare, och sedan testade lite kod så att LCD funka.
Cadda i hopp en låda som skulle passa både lcd och styrkort.
Sedan bar det i väg till skolan för en lektion.
Efter det så åkte jag till verkstan och skapade verktygsbanor o sedan fräste ut lådan.
tillbaka hem och koda i hopp lite funktioner så huvudeheten i segwayen kunde snacka med LCD enheten.
Lite senare på småtimmarna så hade jag allt fungerande.
Vad gör man inte när det nalkas ELFA tävling

De här var verkligen ett snabbjobb.
Jag har gjort massa standard kort med en STM32 + de som krävs för att driva den.
Jag började på morgonen med att
Lödda i hopp STM32 kortet och satte på en LCD som jag hade sedan tidigare, och sedan testade lite kod så att LCD funka.
Cadda i hopp en låda som skulle passa både lcd och styrkort.
Sedan bar det i väg till skolan för en lektion.
Efter det så åkte jag till verkstan och skapade verktygsbanor o sedan fräste ut lådan.
tillbaka hem och koda i hopp lite funktioner så huvudeheten i segwayen kunde snacka med LCD enheten.
Lite senare på småtimmarna så hade jag allt fungerande.
Vad gör man inte när det nalkas ELFA tävling

Hur stor är själva ståplattan, och hur stora är hjulen?
Har förresten röstat!
Har förresten röstat!

hjulen är 40 i diameter har jag för mig.
Stå plattan är 38x30cm , vilket är gjord för att stå på alu bitarna så man inte står på plexi fönstret.
måste vara lite snyggt också

Snyggt. 
Vi byggde en på skolan med 2 x 1.15hk motorer och 20" bmx-hjul.. fick begränsa den till 50% duty cycle och ändå var den brutalt snabb.

Vi byggde en på skolan med 2 x 1.15hk motorer och 20" bmx-hjul.. fick begränsa den till 50% duty cycle och ändå var den brutalt snabb.

De e riktigt läskigt när de går undan när man själv åker, men står man på sidan om så
ser det inte alls farligt ut
ser det inte alls farligt ut

Grävde fram lite flera bilder som jag tycker är intressanta att visa.
Hittad min grund ide skiss för hur lådan är utformad.
Största tanken var att kunna skärma av så gott som de bara gick, detta med sektioner i en Alu låda.
Och slut versionen vart nästan som det ser ut här på skissen.

Jag gjorde även en liten jigg som jag kunde fästa hela huvudmodulen och kunna vicka den fram och back för att simulera vinkel förändringar.
Det sitter även en variabel resistor på axeln som registrerar den verkliga vinkeln, på så sätt så kunde jag labba med olika algoritmer för
vinkel avläsning från sensorer, vinkeln är inga problem därimot att inte få med störningar eller att det blir en delay från att man vinklar tills att sensor vinkeln stämmer med den verkliga vinkeln.
De har jag pysslat med många månader med att hitta en bra lösning för dom billiga sensorerna som jag hade.
Dessa sensorer byttes ut mot lite bättre innan jag ens vågade stå på segwayen

Först så tänkte jag att det skulle vara en extern laddare, och behövde testa en batteriladdnings lösnings/schema som jag gjort.
De var riktigt bra att göra en beta innan så man hittar sina missar, dock så var den lite begränsad i laddningsström.
Men den funkar utmärkt om man inte har bråttom

Man har verkligen satts på prov när det gäller SMD komponenter och vad det innebär när man bara har utrustning på hobbynivå.

Tanken är att styret ska vara vinklingsbart för att kunna svänga med som på en riktigt segway.
Dock så har jag inte lyckats komma på hur jag ska lösa upphägningen och den fjädrande effekten då jag ville att all elektronik och mekanik ska vara i själva lådan, lite väl trångt så jag väntade med den lösningen tills senare

Motor drivarna är enormt överdimensionerade för dom motorer jag har, men jag ville ha ordentligt med kraft så jag kan använda dessa till andra motorer i andra projekt, som en standard driver som man bara väljer hur många mosfetar man sätter dit.
Varje mosfet klarar ~150A pulsad, och de e några på kortet
Här kan man se den digitala temp sensorn, 0.0625 grader per bit gör att jag får väldigt noggrann indikering på temp förändringar.
Slutänden så har jag lärt mig massor på de här projektet,.
Roligaste är att man har lärt sig mer mekanik och börjat cadda samt ta fram de man gjort i CNC.
Vilket man har saknat sedan tidigare.

Hittad min grund ide skiss för hur lådan är utformad.
Största tanken var att kunna skärma av så gott som de bara gick, detta med sektioner i en Alu låda.
Och slut versionen vart nästan som det ser ut här på skissen.

Jag gjorde även en liten jigg som jag kunde fästa hela huvudmodulen och kunna vicka den fram och back för att simulera vinkel förändringar.
Det sitter även en variabel resistor på axeln som registrerar den verkliga vinkeln, på så sätt så kunde jag labba med olika algoritmer för
vinkel avläsning från sensorer, vinkeln är inga problem därimot att inte få med störningar eller att det blir en delay från att man vinklar tills att sensor vinkeln stämmer med den verkliga vinkeln.
De har jag pysslat med många månader med att hitta en bra lösning för dom billiga sensorerna som jag hade.
Dessa sensorer byttes ut mot lite bättre innan jag ens vågade stå på segwayen

Först så tänkte jag att det skulle vara en extern laddare, och behövde testa en batteriladdnings lösnings/schema som jag gjort.
De var riktigt bra att göra en beta innan så man hittar sina missar, dock så var den lite begränsad i laddningsström.
Men den funkar utmärkt om man inte har bråttom

Man har verkligen satts på prov när det gäller SMD komponenter och vad det innebär när man bara har utrustning på hobbynivå.
Tanken är att styret ska vara vinklingsbart för att kunna svänga med som på en riktigt segway.
Dock så har jag inte lyckats komma på hur jag ska lösa upphägningen och den fjädrande effekten då jag ville att all elektronik och mekanik ska vara i själva lådan, lite väl trångt så jag väntade med den lösningen tills senare

Motor drivarna är enormt överdimensionerade för dom motorer jag har, men jag ville ha ordentligt med kraft så jag kan använda dessa till andra motorer i andra projekt, som en standard driver som man bara väljer hur många mosfetar man sätter dit.
Varje mosfet klarar ~150A pulsad, och de e några på kortet

Här kan man se den digitala temp sensorn, 0.0625 grader per bit gör att jag får väldigt noggrann indikering på temp förändringar.
Slutänden så har jag lärt mig massor på de här projektet,.
Roligaste är att man har lärt sig mer mekanik och börjat cadda samt ta fram de man gjort i CNC.
Vilket man har saknat sedan tidigare.
Senast redigerad av lizerdboy 17 juli 2012, 21:37:42, redigerad totalt 2 gånger.
Har du provkört och kollat närmare på en riktigt segway, eller är allt byggande och utvecklande helt från egen hjärna?
Jag har inte testat någon annan segway innan, bara från egna ideer.
Är sugen på att test en riktigt så man får någon känsla på vad som är riktigt
Är sugen på att test en riktigt så man får någon känsla på vad som är riktigt

dar303: Bugar o bockar för rösten
Om det är någon som befinner sig i Stockholm och är riktigt intresserad så finns den vid Sankt Eriksplan för närmare titt eller provkörning.
Dock så kan jag inte ansvara för personsäkerheten

Om det är någon som befinner sig i Stockholm och är riktigt intresserad så finns den vid Sankt Eriksplan för närmare titt eller provkörning.
Dock så kan jag inte ansvara för personsäkerheten