Petrinis nya arbetsrum -- allrum blir labb/verkstad

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Re: Petrinis nya arbetsrum -- allrum blir labb/verkstad

Inlägg av f.petrini »

Jag har börjat montera möblerna, det tar längre tid än man kan tro. :( Bilden nedan är allt jag hann med idag förutom att börja plocka undan i gamla rummet eftersom jag behöver montera ned mina gamla hyllor.

Monterade först ett hörnskrivbord för att få lite uppfattning om storlek och var benen kommer att hamna. Jag måste pussla lite med hyllfötterna så att inget krockar.

Och det blir en jävla blandning på fötterna till hyllorna.
Naturligtvis tog 41cm L-fot slut på IKEA innan jag hann plocka det jag behövde. Det som fanns var 64cm L-fot men de är så långa och jag inte vill ha dem sticka fram under skrivborden. Det blev till att snabbt skissa upp en ny lösning där jag återanvänder 2st 41cm L-fötter och 2st T-fötter som jag redan har. Jag kompletterade med 4st 64cm L-fötter som jag placerar där jag inte kommer att ha mina egna fötter och sätter T-fötterna utmed väggen som synes på bilden.
Jag tror det blir hyffsat bra ändå men jag kommer att behöva staga upp några stolpar genom att fästa stolparna med vinklar i väggen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Jag har varit tvungen att jobba lite så det har inte hänt så mycket de senaste dagarna. Nästan alla hyllor och ett skrivbordssegment till är monterade.
Nu börjar det ju likna nått... :)

Lösningen med 64cm L-fötter och T-fötter funkade dock inget bra alls så det blev en eftermiddagstur till Kalmar igår för att köpa fötterna som var slut i Älmhult. Rätt onödig resa men det hade varit grymt jobbigt att fixa det senare. Hade jag inte fixat det nu så hade jag garanterat stört mig på det hela tiden. :roll:
IMG_1865.jpg
IMG_1863.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dum fråga men är inte det här en typ av rum där man "offrar" tapetseringen genom att skruva fast väggmonterade skenor? Visst, det betyder att man måste spackla och tapetsera/måla om ifall rummet ska användas till något "fint" igen, men tiden+kostnaden att göra det är väl inte jättestor jämfört med hur mycket extraväggen + all inredning kostar. Eller är skenorna ändå fästa i väggen högst upp åtminstone på nåt sätt?

Å andra sidan får ju borden ändå fötter hur man än gör, om man inte sätter värsta+++ triangelformade väggfästena.

Det kanske är bara jag men jag tycker mig se rätt många möjligheter att svära över ond tå i det där rummet...

Ämnesglidning: Jag har funderat på nån lösning för att få skenor vid ett fristående bord jag har i mitt pysselrum, egentligen skulle sånadär vinkelfötter passa fint men alla konsoll/skenorgrejer jag har är av "alla utom IKEA"-standard så jag kan inte handla sånt på IKEA. Jag funderar på att använda tre rejäla plankor (jag har ett gäng ungefär två-tum-sex liggandes, visserligen ohyvlade men det går ju att hyvla) tillkapade så att de går från golv nästan till tak, skruva skenor på dem från en bit ovanför bortshöjd till en bit under takhöjd, och sedan fästa dem i bordet med ett antal stag (varav ett i 45 graders vinkel på varje sida) mot bordet och dess ben.

Det jag ser på dina bilder är framförallt hur mycket det gör att få ljusa fina färger. Jag har 60-70-tals fulmönstrad mörk tapet och diverse möbler i halvtråkiga färger i pysselrummet. Ommålning kanske vore ett sommarprojekt, vilken sommar som helst. Jag har dessutom ett gäng hyllplan som är extra fula men rejält slitstarka eftersom de är klädda med butiksheltäckningsmatta i nån slags brunspräcklig färg. Man kan typ göra allt med de hyllorna utan att det syns några spår, men det beror ju på att de är skitfula från första början :wink:

Förresten, hur har du tänkt fixa belysning?

Det verkar inte vara sådär jättehögt i tak men om jag vore dig skulle jag nog prova indirekt belysning genom att lägga några lysrörsarmaturer riktade uppåt ovanpå högsta hyllorna, eller sätta dem högst upp på väggarna med nån slags skärm som gör att de bara lyser på taket som sen får reflektera ljuset. Det kan nog bli riktigt bra ljus. Det är ju ingen höjdare att ha för svagt ljus eller "bandyplan" (för starkt och många skuggor) när man mekar. Själv har jag lysrörsarmaturer högst upp på väggarna på ett par ställen i mekrummet, det funkar rätt hyggligt.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

IKEA har väggskenor till de hyllorna MEN avståndet mellan fönstren där man skulle kunna fästa skenorna är en aning fel så jag skulle ha behövt riva ner listerna runt fönstrena då. Det känndes som en för stor åtgärd då det bör gå att återställa rummet utan allt för mycket jobb... Jag har testsuttit rummet lite och jag har ju haft samma hyllor i gamla rummet (med korta L-fötter under skrivbordet) så risken för tåont känns liten med den lösning det blir nu.

Belysning hade jag tänkt lösa på samma sätt jag har i gamla rummet. Där har jag lysrörsarmaturer som sitter i taket längs med skrivborden och ca. 20cm framför bordskanten, dvs. ung. rakt ovanför där man sitter. Tycker det har funkat bra så det blir antagligen så.
Jag ska dock testa ditt tips med indirekt belysning. Jag tror dock att det blir för lite ljus då jag gillar stark belysning. Kallvitt ska det vara också, jag stör mig på det varmvita ljuset i gamla rummet så jag har köpt nya kallvita rör som ska ersätta de varmvita som sitter i armaturerna nu.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha! Ja, om man kör färdiga hyllplan som är "ett skenavstånd" breda så måste skenorna såklart sitta på rätt avstånd.

(Själv har jag båda "skolorna" i mina hyllsystem i stugan, på en del ställen har jag 90-bredd och 90-breda hyllor med ganska exakt avstånd och sånadär "enradiga" konsoller, på andra ställen har jag mer godtyckligt avstånd mellan skenorna (typ vad som passade väggen o.s.v.), konsoller som är "dubbelradiga" och hyllplan som sträcker sig förbi konsollerna (ibland kan samma hyllplan ligga på nära ett halvdussin konsoller, ofta bara 2-3 konsoller).

Du kan ju alltid prova både och när det gäller belysningen :)
En variant vore kanske att modda lysrörsarmaturerna så att de lyser både uppåt och nedåt och montera dem kanske 20cm under takhöjd, fast det förutsätter såklart att det inte är såpass lågt i tak att man riskerar att slå huvudet i dem (extra dumt om man reser sig och riskerar att slå mot själva rören)
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Montering av nya möbler klart.
Flyttat in gamla möbler.
Installerat lysrörsarmaturer. (Återstår att fixa permanent kabeldragning när taklister är på plats.)
Städat och avtorkat.

Dags att flytta in... :D
IMG_1940.jpg
IMG_1920.jpg
IMG_1949.jpg
IMG_1936.jpg
IMG_1939.jpg
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gillar verkligen ditt nya rum.
Hoppas att du gör många profitabla grejor där.
Ser skönt ut.
Vi alla behöver bra livsmiljöer, är lite avundsam säger Lasp :twisted: :roll:
Saknar lite rullstolar som man sparka sig från den ena till den andra sidan!

Men du får väl sparka på katten istället ;-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det blev ju kanonbra!

Edit: Skulle gärna vilja se hur det ser ut när det blivit fyllt med prylar.

Bilderna får mig verkligen sugen på att fräscha upp i mitt mekrum. Det är inte direkt snyggt med en f.d. butiksdisk i nån slags blekhalvljusgrön färg med bänkskiva med mörkbrunt träimitaitonslaminat ovanpå, gulgröna fulmönstrade tapeter på väggarna, hyllplan med orangebrun heltärckningsmatta och omålat trä som undersida, ett annat bord i halvljus rätt "starksynligmönstrat" trä plus femtioelva omatchande prylar och en inte helt genomtänkt kombination av bänkskivehöjder, underlag, utrustningsplacering o.s.v.
Senast redigerad av MiaM 5 maj 2012, 18:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Grymt fint, lite avundsjuk blir man :)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Önskar jag hade plats för ett sånt rum i mitt 10m2-rum...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt!! :tumupp:

Det ser ju precis likadant ut som CAD-bilderna! Var tvungen att titta lite extra för att se så det inte *var* caddat. :)

Håller med om kallvitt ljus i massor.
I ett arbetsrum (fyrkantigt, 25kvm) har jag två armaturer.
De är placerade på väggen ovanför varsitt fönster (i varsin ände av rummet).
Det blev lite av operationsal-belysning, dvs vitt, ljust och utan några som helst skuggor.
Valde elektronisk tändning, så det är bara att att trycka på knapparna
(dubbelbrytare, en för varje armatur) och så blir det ljust *direkt*.

Egentligen gjorde jag sådär bara som tillfällig belysning, men jag gillade det, så jag kanske behåller det.

Så IKEA har alltså fötter för sådana skenor.. Det hade jag missat.
Men troligen har jag samma "tur" som MiaM, dvs att mina skenor inte passar..

"Dags att flytta in... :D"

Kul! Grattis! :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du flyttat whiteboarden utan att sudda, eller har du redan börjat jobba på den, eller har du bara ritat lite för att det ska se häftigt ut på bild? :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

PoorCadaver skrev:Önskar jag hade plats för ett sånt rum i mitt 10m2-rum...
Vad är det för lyx? Jag har ca 6 kvadrat labb... :D
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Kommer alla hyllsektioner från IKEA? Och vad heter dem i så fall?
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Flytten har tvärstannat halvvägs klart. :(
Det dök upp ett nytt stort projekt mitt i flytten så jag fick avbryta och har bara jobbat med det. Som tur var hade jag hunnit flytta datorn till nya rummet så jag har suttit i nya rummet på heltid och jobbat. Trivs mycket bra. :D
I övrigt hann jag bara flytta en massa lådor och instrument men det är mycket kvar att göra innan det blir ordnat och organiserat. Det lär dock dröja ett tag till då jag måste fokusera 100% på det nya projektet som bara innehåller mjukvara...
Klas-Kenny skrev:Har du flyttat whiteboarden utan att sudda, eller har du redan börjat jobba på den, eller har du bara ritat lite för att det ska se häftigt ut på bild?
Både och. ;) Whiteboarden är ny men såg så tom ut så jag ritade upp några pappersskisser från ett projekt jag jobbade på innan bygget började.
Lite motivation att få klart allt så jag kan fortsätta på projektet men så dök ju annat upp...
PoorCadaver skrev:Kommer alla hyllsektioner från IKEA? Och vad heter dem i så fall?
Jepp, allt är från IKEA. Bokhyllor - Billy, Skrivbord - Galant, Hyllor - Broder

Här är kommer några mitt-i-flytten-bilder på hur det ser ut just nu. Bilder på slutresultatet kommer när flytten är klar.
Skriv svar