Dum fråga men är inte det här en typ av rum där man "offrar" tapetseringen genom att skruva fast väggmonterade skenor? Visst, det betyder att man måste spackla och tapetsera/måla om ifall rummet ska användas till något "fint" igen, men tiden+kostnaden att göra det är väl inte jättestor jämfört med hur mycket extraväggen + all inredning kostar. Eller är skenorna ändå fästa i väggen högst upp åtminstone på nåt sätt?
Å andra sidan får ju borden ändå fötter hur man än gör, om man inte sätter värsta+++ triangelformade väggfästena.
Det kanske är bara jag men jag tycker mig se rätt många möjligheter att svära över ond tå i det där rummet...
Ämnesglidning: Jag har funderat på nån lösning för att få skenor vid ett fristående bord jag har i mitt pysselrum, egentligen skulle sånadär vinkelfötter passa fint men alla konsoll/skenorgrejer jag har är av "alla utom IKEA"-standard så jag kan inte handla sånt på IKEA. Jag funderar på att använda tre rejäla plankor (jag har ett gäng ungefär två-tum-sex liggandes, visserligen ohyvlade men det går ju att hyvla) tillkapade så att de går från golv nästan till tak, skruva skenor på dem från en bit ovanför bortshöjd till en bit under takhöjd, och sedan fästa dem i bordet med ett antal stag (varav ett i 45 graders vinkel på varje sida) mot bordet och dess ben.
Det jag ser på dina bilder är framförallt hur mycket det gör att få ljusa fina färger. Jag har 60-70-tals fulmönstrad mörk tapet och diverse möbler i halvtråkiga färger i pysselrummet. Ommålning kanske vore ett sommarprojekt, vilken sommar som helst. Jag har dessutom ett gäng hyllplan som är extra fula men rejält slitstarka eftersom de är klädda med butiksheltäckningsmatta i nån slags brunspräcklig färg. Man kan typ göra allt med de hyllorna utan att det syns några spår, men det beror ju på att de är skitfula från första början
Förresten, hur har du tänkt fixa belysning?
Det verkar inte vara sådär jättehögt i tak men om jag vore dig skulle jag nog prova indirekt belysning genom att lägga några lysrörsarmaturer riktade uppåt ovanpå högsta hyllorna, eller sätta dem högst upp på väggarna med nån slags skärm som gör att de bara lyser på taket som sen får reflektera ljuset. Det kan nog bli riktigt bra ljus. Det är ju ingen höjdare att ha för svagt ljus eller "bandyplan" (för starkt och många skuggor) när man mekar. Själv har jag lysrörsarmaturer högst upp på väggarna på ett par ställen i mekrummet, det funkar rätt hyggligt.