Mitt första gitarrprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
labmaster

Re: Mitt första gitarrprojekt

Inlägg av labmaster »

Motormannen och gyj

Jag får be er att öppna en egen tråd under Kafferastsnack att diskutera detta
Bola

Inlägg av Bola »

Det här verkar väldigt roligt projekt! Jag har själv funderat lite på att bygga en gitarr, problemet: Jag kan inte spela gitarr så hur tusan vet jag om det blir bra. ;)
Jag tänker att mickar och sånt ät klurigt att fixa med men det kanske finns färdiga kit till sånt här? Eller bygger man sånt från grunden?

Lycka till!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Bola!

Jag tycker också att det är ett spännande projekt. Jag kan dock spela lite gitarr så det här med att kolla att det blir bra är inget problem för mig. Utan min CNC-fräs hade jag nog dock inte gett mig på detta projekt.

Mickar, stall, greppbrädor eller färdiga halsar samt gitarrkroppar finns att köpa men det är inte någon utmaning. Mikrofoner, stall, stämskruvar och band är lite komplicerat så det är ingen idé att ge sig på att tillverka själv. All träbearbetning kommer jag dock att göra själv. Men det är inte en helt egen design rakt igenom. Ursprunget är en Gibson LesPaul Junior som jag bara har modifierat huvudet på. Allt annat är enligt ritning.

Blir denna bra så bygger jag antagligen ytterligare en gitarr. Om det blir någon replika eller egen design av kroppen vet jag inte just nu.

Du får hänga med i tråden ty jag kommer att försöka berätta om så mycket som möjligt under processens gång. Jag har precis spänt upp ett arbetsstycke som jag skall fräsa ut huvudet från. Det är en enkel granplanka som jag använder för att få se formen i verkligheten.

Bild kommer på resultatet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännande grej Musik kan bara bli bättre.
Nu med dessa möjligheter med CAD och CNC bordedet gå att göra innovativa saker.
Så kan de som kommer med regnskogssnacket dra något över sig! Lite respekt skall en seriös TS ha och ges.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack Lasp,

Jag diskuterar gärna skövling av regnskogen men inte här. Det finns ju en särskild avdelning där det går att byta åsikter om sådant numera.

Tanken med denna tråd är att jag skall bjuda på lite underhållning och erfarenhet. Jag har aldrig byggt en gitarr tidigare och har heller inte så mycket erfarenhet av träslöjd. Som tur är känner jag en väldigt duktig möbelsnickare som har jobbat med sådant i egen firma i över 30 år.

Jag har även hittat en erfaren gitarrbyggare att rådfråga som kan hjälpa mig när det krisar. Dessutom går det ju att få fina råd från andra som byggt gitarr här i forumet.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Lasp: Håller med till 100% Labmaster ska ha respekt för detta projekt, inget snack om den saken! Dessutom tror jag att han är tillräckligt anal (menat på ett positivt sätt!) för att få ett riktigt bra resultat! Jag följer detta bygge med största intresse!

Personligen hade jag inte byggt "neck through body" eller vad det nu kallas. Det tror jag man ska vänta med tills man har byggt några guror.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej, jag tror också att man skall vänta med att bygga neck through body. Gitarrbyggaren som jag har kontakt med har byggt en del riktigt fina gitarrer och an föredrar till och med att skruva halsen eftersom det blir lättare att renovera gitarrerna om det behövs.

Jag lutar nog dock åt att limma istället för skruva.
svanted

Inlägg av svanted »

nu börjar snart diskussionen om vilket lim man ska använda... :lol:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Folxam skrev:Jag reagerade också på Walles story, men det låter ju nu som att sopor fick nytt liv och det är bra :tumupp:

Sen till trådskaparen ... lönnhals till mahognykropp? Brukar man inte matcha hals med kropp?
Gibson (och PRS?) kör mahogny rakt igenom, Fender kör lönn rakt igenom, hur ser det ut på gitarrmarknaden

EDIT: Än en gång tala innan man tänker. :doh: Fender kör förstås mest al i kroppen.
En snabb sökning på Interwebz visar att mahognykropp med lönnhals må vara en smula oortodoxt men högst genomförbart.

Kör hårt 8)
Flera Gibson modeller kör med Mahogny i kropp och hals i lönn, även om den kombinationen är ovanlig på Gibson så finns den, flertalet andra märken kör även dom med Mahogny i kropp och lönn i hals.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Såhär blev halsfickan på en av gitarrerna jag byggde för nåt år sen, skruvad hals.. lättare att byta om nåt blir fel.

Bild
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för din bild Perkla. Jag kommer antagligen att limma fast halsen men jag ar sett på nätet att det är lika vanligt att skruva.

Nåväl, jag har provfräst huvudet ikväll för att jag skall få en uppfattning om hur min design ser ut i verkligheten. Jag tog en vanlig granplanka samt en bit golvlaminat och fräste bitarna var för sig. Jag är faktiskt väldigt nöjd med designen om jag får vara lite självgod.

Nästa steg blir att provfräsa kroppen. Jag var ned på optimera i torsdags morse och hämtade en 10 mm fräs med långt skaft som jag beställde där i tisdags. Det är den jag skall använda för att fräsa kroppen.
head.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Om du ska limma halsen så bör du kolla in konstruktionen som SG använder och som Les Paul använder, det är dom två bästa konstruktionerna

Junior kör med denna typen av neckjoint

Bild

Les Paul har en aning annorlunda infästning

Bild

Tycker att du åxå ska testa o fräsa en del av halsen hälen och halva halsen kanske och testa den i halsfickan så du vet vilka mått det handlar om osv, halsfickan ska vara så tajt att du ska kunna trycka dit halsen och sen ska den sitta där så pass hårt att du kan ta i halsen och lyfta upp den o kroppen ska sitta kvar. Då har du en perfekt halsficka och mått på hälen på halsen.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Känslan som uppstår då de första kurvorna på gitarrkroppens kontur blir synlig måste upplevas. Nu är ett av delmålen med mitt CNC-bygge uppfyllt. Visserligen är det ju bara en testfräsning i gran men detta är ändå ett delmål.
bodymilling1.jpg
Just nu sitter jag och klurar på hur jag skall fräsa radien på ytterkonturen. Jag har en radiefräs som skall användas men jag måste klura ut hur CAM-beredningen skall gå till i programmet.

Än en gång tack för bilderna Perkla. Eftersom detta är mitt första byggprojekt så har jag valt att jobba efter ritning. Där finns specat exakt hur förbandet mellan halsen och kroppen skall se ut. Jag har dock modifierat en smula för att snygga till den rundade övergången på undersidan.

Övergången konstrueras genom att använda swepverkyget i CAD:en. Eftersom man använder ett tvärsnitt en bit upp på halsen måste man vinkla in konturen vid själva infästningen drygt en mm på bägge sidorna. Därför har jag åstadkommit en liten fläns som täcker fickan så att den inte syns. Flänsen liknar den som är till den klassiska LesPaul:en på bilden till höger i ditt inlägg Perkla. Flänsen jag gjort är dock mindre jämfört med den som vi ser på bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Du gör helt rätt som tar fram en prototyp först med dom måtten du tänkt och kollar så allt stämmer tills det är dagas att frasa i betydligt dyrare material för då vill man inte att nåt stort ska gå snett, Om du har tänkt använda tune o maticstall så tänkt på att halsen måste vinklas bakåt några grader
Folxam

Inlägg av Folxam »

Skulle nu inte halsinfästningen bli så bra kan du alltid förstärka den lite.

Bild

:bravo:

Lagningen på den LPn är episk, men nu hittar jag inte den kompletta bildsviten.
Skriv svar