Bygga om bilgenerator till motor?
Re: Bygga om bilgenerator till motor?
Det tror jag att är svårt att få tag i här, speciellt 4st likadana
Sitter och läser låånga trådar angående montering av hall-sensorer i borstlösa motorer.
Det jag har kommit fram till än så länge är:
Vid användning av ett sesorlöst fartreglage måste rotorspänningen vara ganska låg runt 3.5V. Men med högre spänning får man ett högre vridmoment?
Att många som lagt upp youtubeklipp pratar om att dom ska montera hall-sensorer.
Är det någon idé att köpa en sån här och testa med? Eller är det bortkastade pengar?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... cale_.html
Och tre hall-sesorer (säger man så?)

Sitter och läser låånga trådar angående montering av hall-sensorer i borstlösa motorer.
Det jag har kommit fram till än så länge är:
Vid användning av ett sesorlöst fartreglage måste rotorspänningen vara ganska låg runt 3.5V. Men med högre spänning får man ett högre vridmoment?
Att många som lagt upp youtubeklipp pratar om att dom ska montera hall-sensorer.
Är det någon idé att köpa en sån här och testa med? Eller är det bortkastade pengar?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... cale_.html
Och tre hall-sesorer (säger man så?)
Om ingen har något svar på frågorna så tror jag att jag testar med ett sånt reglage
Jag har inte kollat så noga, men jag tror inte det klarar den spänning som du kommer att vilja driva din generatormotor med.
Haha, såklart
Hmm, reglagen med sensoringång verkar ju klara väldigt låg spänning
jag skulle ju vilja testa med 24V, närmare 30 vid laddning.

Hmm, reglagen med sensoringång verkar ju klara väldigt låg spänning

Kan man bygga om ett sånt här
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 1_12_.html
genom att byta MOSFETarna till kraftigare?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 1_12_.html
genom att byta MOSFETarna till kraftigare?
Om inte annat så kommer det vara väldigt lärorikt...
Om du kör med full magnetisering på rotorn så kommer den inte att snurra särskilt fort då mot-EMK snabbt kommer upp i samma nivå som spänning du matar med, en generator är ju byggd att ge spänning så snabbt som möjligt vid låga tomgångsvarv på motorn och laddar hyffsat redan vid 800 rpm på bilmotorn.
frågan är om du ens kommer över 500 rpm vid 12 Volt matning... - men å andra sidan blir generatorn väldigt stark i vridmoment.
minskar man på magnetismen på rotorn så kommer den att varva allt mer - men blir förstås samtidigt svagare i moment.
Om du kör med full magnetisering på rotorn så kommer den inte att snurra särskilt fort då mot-EMK snabbt kommer upp i samma nivå som spänning du matar med, en generator är ju byggd att ge spänning så snabbt som möjligt vid låga tomgångsvarv på motorn och laddar hyffsat redan vid 800 rpm på bilmotorn.
frågan är om du ens kommer över 500 rpm vid 12 Volt matning... - men å andra sidan blir generatorn väldigt stark i vridmoment.
minskar man på magnetismen på rotorn så kommer den att varva allt mer - men blir förstås samtidigt svagare i moment.
Jag funderar på att använda några generatorer drivna av en förbränningsmotor som laddar två 12V batterier i serie (24V).
Läste någonstans att man kan ha batterierna seriekopplade och ha två generatorer som bara laddar "sitt" batteri, fungerar det?
Mycket vrid är precis vad jag vill ha
Vet någon vad man ska kolla på när man ska handla hal leffekt sensorer till ett RC fartreglage?
http://www.ebay.com/itm/5pcs-A1302-A-13 ... 416057c8cb
Läste någonstans att man kan ha batterierna seriekopplade och ha två generatorer som bara laddar "sitt" batteri, fungerar det?
Mycket vrid är precis vad jag vill ha

Vet någon vad man ska kolla på när man ska handla hal leffekt sensorer till ett RC fartreglage?
http://www.ebay.com/itm/5pcs-A1302-A-13 ... 416057c8cb
xxargs skrev:Om inte annat så kommer det vara väldigt lärorikt...
pratar vi inte om en flerfas frekvensomriktare för att få den att snurra?
då bestäms väl varvtalet av frekvensen?...eller.?
Visst kan du använda två generatorer. Bara se till att skilja jord från chassit. Men troligtvis räcker det med en generator för att ladda 24 V. Byt laddningsregulator och kör den på lite högre varvtal.
Jo, men det finns också en maximal frekvens/hastighet (base speed?). Är motorns EMK högre än vad frekvensomriktaren kan leverera så får du ingen ström som genererar något vridmoment, vill man gå över 'base speed' så får man minska magnetiseringen (eller öka frekvensomriktarens spänning).svanted skrev:xxargs skrev:Om inte annat så kommer det vara väldigt lärorikt...
pratar vi inte om en flerfas frekvensomriktare för att få den att snurra?
då bestäms väl varvtalet av frekvensen?...eller.?
tror nog att den klarar flera tusen rpm...
då den klarar att ladda 1kW vid mer än 10000rmp
då den klarar att ladda 1kW vid mer än 10000rmp
Varför måste dioderna tas bort? Man vill väl inte ha högre spänning på någon av generatorns pinnar än vad matningsspänningen till drivsteget är?danei skrev:Dioderna måste man ta bort. I dagsläget är RC motorstyrningar så billiga att det inte är någon ide att testa något annat.
Verkningsgraden är väl inget att hurra för direkt. Jag har hört siffror runt 50%, men vet inte om det stämmer.
Eller vill man faktiskt släppa loss rejäla back-EMK-spikar?
av samma orsak som man inte kan driva en likriktare baklänges å få växelström.....
man måste ha växlande polaritet på statorn för att rotorn ska snurra och det går inte om dioderna sitter kvar.
man måste ha växlande polaritet på statorn för att rotorn ska snurra och det går inte om dioderna sitter kvar.
Men växelspänningen man matar in på statorn har väl inte högre toppspänning än vad man har på likspänningssidan av drivkretsen, och då sitter mest dioderna bara kvar och ser dumma ut utan att vid normal drift någonsin leda?
Jämför att om man sätter dioder från utgången på en ljudförstärkare till förstärkares matningsspänning så kommer de inte heller leda vid normal drift.
Jämför att om man sätter dioder från utgången på en ljudförstärkare till förstärkares matningsspänning så kommer de inte heller leda vid normal drift.