Lite allmänna komponentfrågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du rita chema?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

danei skrev:Kan du rita chema?
Klart jag *host* kan *host*.

Mina paint skillz är bäst, bara så du vet...

Bild

Tror det är rätt, ganska så när iaf.¨ 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där set ut att funka. den oranga dioden gör iofs ingen nytta efter som den lila sitter utan motpotensial, kommer den att ta all ström. Men den sitter ju inte ivägen. Som sagt det borde funka. Vad är det som brinner upp?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tyst nu, säg att den oranga är jätteviktig. :roll:

Det är Transistorerna som brinner, de röda på bilden.

Dock tror vi att vi hade fel dioder innan, där det är lila, så vi sätter i nya och bättre.

Vi gör även om så man måste stå stilla för att få backa.

Men om vi tog bort den lila dioden borde den oranga göra nytta?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JA om ni tar bort den lila dioden så behövs den oranga. Men tänk då på att den ska ha ett lägra framspänningsfall än dom "inbyggda dioderna" i transitorerna. Som erixosn sa. Annars gör den ingen nytta. Om dioden håller borde den ta smällen. Men det är nog bra att stanna. En ide är ju att sätta dit mosfet drivkretsar för att vara säker på att stigtiden inte blir lång. Och kanske lägga en ramp på Accelerationen. Lycka till.
Är det vanlligt med permobiler på er skrot? Kanske det går att fixa fram fler motorer? Har lite lösa idéer...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men då säger vi att den är en skerhetsdiod om den första skulle brinna upp eller liknande.

Den där mosfet drivkretsen, hur funkar den? Och hur skulle man lägga till rampen på accelerationen? Kondensator på PWM-signalen?

Jadå, det fanns iaf gott om dem på stena i örebro, skulle tippa på ca 5st, med drivkretsar och mototer, fina joysticks går att finna om man vill ha sådana. Vi har ett 5tal liggandes nu och ett antal ställdom som klarar lyfta väldigt många kilo (rör sig om bilar), dessa kommer från höjningen och sänkningen av sitsen på permobilen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Drivkretsen är en buffert som orkar get tillräkligt hör ström för att trigga transistorn snabbt. Man kopplar in den mellan PWM signalen och transistorn. Rampen kan lösas med en RC-länk eller med med styr tummen om man litar på föraren :P

Lita på att jag hör av mig om jag känner ett stort behov av driv motorer :helgon: Ställdonen. Hur mycket väger dom? Storlek? Hastighet? Håller dom för den belastningen i längden? Det låter lite för kul. Låter som en väldigt smidig ersättning av hydraulik.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men vi säger att den är snabb, de kostade ju en held el och jag(vi) känner inte för att lägga mer pengar.

Och vi kör nog på att vi har bra tummar, ska nog inte vara något problem.

Vi körde med den idag, ahr fått den till skolan, dock gick ett batterifäste sönder på vägen, så vi körde bara på 12v, men det funkade iaf.

NÄr man backar(rullar) blir docj transistorerna väldigt varma... man ska nog helst lägga om till back när amn ska rulla den bakåt. Helst av alla vill vi lägga in ställdon med länkhjul längst ner, så man kan rullad en på 4länk hjul. På det viset ligger inte motrerna i marken alls när man rullar emd den och an kan rulla åt alla håll och inte bara fram och bak som nu(blir lite jobbigt i dörrar).

Bara att höra av dig, jag la tilld ig på icq, men jag vet inte omd et var din rätta. Lägg till nig om den du inte har i din profil är rätt.

Ganska kul dock att idag så frågade två andra om just motorerna, skulle ha de till att dra upp båtar.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

It's alive.

Körde flera rundor i skolan idag, det enda som inte gick bra var underdimensionerade säkringar, emn det löste sig snabbt.

Tack för all hjälp.
Skriv svar