RIPUP är mycket bra funktion, använder den mycket jag
Därefter är det bara att nöta man lär sig så sakteliga, det finns ganska många kretsar att ladda ner färdiga men kolla så pinout osv stämmer innan de används. Ofta kan man också googla upp en ekvivalent krets sen söka efter pinouten till den.
Alternativt tar man bara en kapsel och gör om den.
Största problemet är oftast vad man klarar av att etsa/löda hemma.
Ja, när autorouting misslyckas gör jag ripup på allt och routar om från scratch.
Detta är mitt första kort och tänkte skicka Gerberfiler till BatchPCB, Olimex eller Electrokit eftersom det var 25 år sedan jag etsade och saknar utrustning.
Ytteligare en fråga:
Skrivs symboler, labels mm ut på kortet automatiskt eller om jag måste lägga till detta själv?
Olika beroende på vilka filer du skickar. Med tex gerber filer så kan man klicka i exakt vad man vill ha men det beror också på vilka lager tillverkarna kan göra. Du kan själv se de i programmet med Layers för att du själv skall se de men detta måste även sättas i tex gerber filerna vad du vill ha på kortet om tillverkarna kan göra det men en jag använder så räcker det att jag bara skickar iväg en brd fil så får jag automatiskt med vissa standard grejer. Men får det inte plats så skickar jag gerber filer där jag kan välja exakt vad jag vill ha med.
--
Varje gång som autoroutern inte klarar av att komma nära 100% så kolla då var problemen ligger genom de ej routade gula linjerna så att du tex inte har en komponent som är långt ifrån en annan komponent den skall sammankopplas med och arrangera om komponenterna så det blir en så kort sträcka mellan alla som möjligt. Men är det fullt av ej routade linjer och bara ett högst fåtal routade så är det vara brister i layouten som då får arrangeras om efter det jag nämnde ovan för annars blir det svårt att routa även manuellt om ens alls
Tjoho, BatchPCB har nu skickat mina kort!
Tar väl en vecka till innan de är här så nu blir det till att skaffa komponenter...
Givetvis kommer allt att funka perfekt utan modifieringar