Logger för dörrklocka [färdig]
Om jag minns rätt så är det olaglit om du inte har informerat personen
som kommer att bli regristrerad innan regristrerningen sker.
Regristrerning=foto
Så sätter du en skylt i ögonhöjd vid dörren med en text i still med:
"Vid påringning vid danna dörr kommer ett foto av besökaren att sparas."
eller något mindre formel formulerning är kanse att fundera ut.....
Verkligen snygg!
Ett annat altenativ är att sätta en knapp på sidan om med texten "Fota mig"
som kommer att bli regristrerad innan regristrerningen sker.
Regristrerning=foto
Så sätter du en skylt i ögonhöjd vid dörren med en text i still med:
"Vid påringning vid danna dörr kommer ett foto av besökaren att sparas."
eller något mindre formel formulerning är kanse att fundera ut.....

Verkligen snygg!
Ett annat altenativ är att sätta en knapp på sidan om med texten "Fota mig"

Det diskuterades lite om unixtime-formatet tidigare i tråden men jag valde ändå det enklare alternativet som Nordan beskriver, det finns ju ingen tidskritisk kod så ett par extra instruktioner varje sekund gör inte så mycket
Synd att man måste tillstånd, man vill ju inte sätta upp en ful skylt som kommer att förundra grannarna. Jag har en granne som är psykiskt sjuk(tror han är från en annan planet, och att spionsatteliter är riktade mot hans fönster bla.a.) plus en granner som knäpp i huvet med vissa paranoida inslag.
Hur går det förresten med din logger MadModder?
Synd att man måste tillstånd, man vill ju inte sätta upp en ful skylt som kommer att förundra grannarna. Jag har en granne som är psykiskt sjuk(tror han är från en annan planet, och att spionsatteliter är riktade mot hans fönster bla.a.) plus en granner som knäpp i huvet med vissa paranoida inslag.
Hur går det förresten med din logger MadModder?
"Fota mig".... hahaha vad klockrent. Man skulle sätta upp en liten display också så de kunde se bilden. Fatta vad mycket roliga bilder man skulle få. Typ alla fjortisar som ska gå förbi och göra massa skumma grimaser och trycka 
Jag tror man får fota, om inte kortet är på en person eller ett fåtal. För en fast monterad kamera kan jag däremot tänka mig att det är annorlunda, skulle nog klassas som övervakningskamera eller något sånt.

Jag tror man får fota, om inte kortet är på en person eller ett fåtal. För en fast monterad kamera kan jag däremot tänka mig att det är annorlunda, skulle nog klassas som övervakningskamera eller något sånt.
Kollade lite på PUL
Sen måste du nog kolla med länsstyrelsen om fastmonterad kamera. Men sålänge den endast tar bilder på din tomt (bor du i lägenhet kan det vara svårare) och sålänge varningen (skylten) sitter innan de kan bli fotograferade så tycker jag det vore okej. Men länsstyrelsen kanske inte tycker som mig
Du verkar få det om du bara sätter en skylt vad jag kan förstå?Den registrerade Den som en personuppgift avser.
Samtycke Varje slag av frivillig, särskild och
otvetydig viljeyttring genom vilken den
registrerade, efter att ha fått
information, godtar behandling av
personuppgifter som rör honom
eller henne.
Sen måste du nog kolla med länsstyrelsen om fastmonterad kamera. Men sålänge den endast tar bilder på din tomt (bor du i lägenhet kan det vara svårare) och sålänge varningen (skylten) sitter innan de kan bli fotograferade så tycker jag det vore okej. Men länsstyrelsen kanske inte tycker som mig

Jag är inte helt säker på detta, men jag läaste i nå'n datortidning för ett par månader se'n där dom tipsade om övervakningsprogram för web-kameror, att det inte är några problem att övervaka sitt eget "privata område" t.ex. tomt, gård mm utan speciella tillstånd.
Det lustiga var att privata områden skulle även trapphus räknas då det tydligen inte räknas som allmän plats!
Gatan utanför får man däremot inte ha med på bilden.
Det lustiga var att privata områden skulle även trapphus räknas då det tydligen inte räknas som allmän plats!
Gatan utanför får man däremot inte ha med på bilden.
Hej, då jag sitter o undersöker hur jag på bästa vis skall övervaka bilen då den blivit repad oavbrutet under 4 års tid så kontaktade jag polisen för att fråga om övervakning, han sa:
"Om du monterar en fast kamera och automatiskt filmar allmän plats, vilket är ställen där allmänheten har tillträde, (således även trapphus) så måste du ha tillstånd."
"Filma och fota själv får du göra helt utan personers tillåtelse. Bara du själv är på plats o håller i kameran."
"Filma sin egen tomt eller i sin bil eller hemmet är inga som helst problem. Bara du inte får me allmän mark."
Sen KAN du använda den olagligt inspelade videon som bevis, bara du inte säger VEM som filmat utan mer "jag fick denna i min brevlåda, vet inte vem som filmat", då håller det iaf.
Nu ska jag lägga en tråd om hur jag ska filma på bästa o billigaste sätt:)
/B
"Om du monterar en fast kamera och automatiskt filmar allmän plats, vilket är ställen där allmänheten har tillträde, (således även trapphus) så måste du ha tillstånd."
"Filma och fota själv får du göra helt utan personers tillåtelse. Bara du själv är på plats o håller i kameran."
"Filma sin egen tomt eller i sin bil eller hemmet är inga som helst problem. Bara du inte får me allmän mark."
Sen KAN du använda den olagligt inspelade videon som bevis, bara du inte säger VEM som filmat utan mer "jag fick denna i min brevlåda, vet inte vem som filmat", då håller det iaf.
Nu ska jag lägga en tråd om hur jag ska filma på bästa o billigaste sätt:)
/B
Eller så ställer man kameran på ett stativ ut genom fönstret och filmar och säger "öhh... va nä.. jag blev väckt och så tittade jag ut genom fönstret och såg någon som repade bilen, så jag filmade/fotade" honom lite. Hur ska de då bevisa om kameran stog på ett stativ och filmade hela tiden eller om någon ställde den och tryckte på record? Bara för att bilden är helt stilla betyder ju inte att ingen kan ha stått bakom kameran sm stog på stativet.
Sådärja...
det tog ju bara 2 månader att få upp den. Här kommer lite bilder.
Ljusförhållandena var inte så bra, kanske skickar upp en ny bild imorgon som gör loggern mer rättvisa.
Som synes har en bugg dykt upp, hoppas det finns en ny firmware på nätet

Ljusförhållandena var inte så bra, kanske skickar upp en ny bild imorgon som gör loggern mer rättvisa.
Som synes har en bugg dykt upp, hoppas det finns en ny firmware på nätet

Senast redigerad av pheer 24 mars 2008, 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.