PH-höjande vattenfilter.

Berätta om dina pågående projekt.
Teddy
Kontakt:

Inlägg av Teddy »

Kan du inte bara sätta en tille mutter på undersidan av locket istället för att ha ett rör?
Men det kanske inte blir något bra? :?
Kanske värt ett försök innan du fixar rören
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, men funkar det värkligen i praktiken... Altså när muttern tar stopp antingen mot ett rör eller mutter på undersidan, ja då är det stopp, sedan om det buktar i mitten så går ju inte det att skruva väck, i & med att det tar stopp. Eller är jag helt yrvaken nu :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gomorron Fagge :)

Om du har så stora brickor som möjligt på båda sidorna, muttrar på bägge sidor och drar åt de yttre så det tätar - motdrar de inre - släpper på trycket då är frågan - böjer sig dina gängstänger? om så då har du för klent lock eftersom den ger vika. Det kanske räcker med ett plattjärn tvärsöver, tyvärr har du slangkopplingen där men du får ta ett såpass brett järn som du tar hål i för slangkopplingen. Prova med det först innan du gör nya 'dyra' lock.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du kan vänta tills efter nästa vecka så kan jag se om jag kan hjälpa till att skära ut ett extra lock av 10mm rostfritt eller liknande.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag antar att det kostar mer än en 100dring att göra det i rostfritt, än vad det skulle kosta med plexi eller?.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag kan inte lova att jag har tid, men om jag har det så gör jag det av någon spillbit, så det behöver inte kosta mycket.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Oki, det låter ju jättebussigt :) .
Vi får se hur länge jag orkar vänta bara... Just nu känns det som att jag får abstinens om jag bara ska sitta & glo på röret & inte göra något!... :x
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du kan ju alltid testa och ser du att det verkar vara lite klent bryter du bara med kulventilen.

Jag tror det kommer klara av det.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Efter extremt mycket velande, så blev det 3mm rostfritstål som fick bli dom tryckutgämnande plattorna!.
Å jag väntar fortfarande på rörmokaren

Bild
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Läckert.. Men du får snabba på.. jag vill se resultatet!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hemskt vad tiden går fort men inte projekten :wink:

Trots dom rostfria plattorna, så sipprade det ut vatten på de ställen mellan bultarna. Oringarna som jag använde är ju runda & alla ytor som ska tätas är ju plana, så då tänkte jag det var det som var boven i dramat + att det krävs ett enormt tryck för att platta ut Oringarna, vilket gjorde att locken gav vika.
Så jag stack iväg & köpte 3mm packnings mattor & bad en polare på varvet att skära ut 2st runda platta packningar!. Men givetvis så blev dom lite förstora så nu har projektet legat på is, ända tills idag när jag såg Logan´s vatenkylningsprojekt baserat på samma princip med plexirör. Så nu fick jag inspiration & slet fram slipmaskinen på köksbordet & började slipa ner dessa & provade nu!.
Det blev mycket bättre, men det läcker lite ändå.
Så nu ser jag ingen annan lösning än att göra 2st nya lock men med fler öron för fler bultar!.
Så frågan är hur många man ska sätta dit för att vara på den säkra sidan?. Det känns som att det skulle räcka med 6 i stället för fyra, men man vet ju inte fören man har provat. :?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skruv&mutter-förband på grova vattenledningar brukar ha hålavstånd på ett par cm. Och då är det 1cm stål överallt! :shock: Så jag skulle iaf ta 8.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Säger det samma, minst 8.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

8.. kanske 10 till och med..
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mmm, det får bli 8.
Hoppas att trycket fördelar sig såpass mycket att man slipper göra 2 nya rostfria plattor också. :humm:
Skriv svar