Bilbana Digital!

Berätta om dina pågående projekt.
MTq

Re: Bilbana Digital!

Inlägg av MTq »

toffie: antar att det är tågens ATC du menar, vet inte om jag skulle kalla det RFID men även om princip är besläktat på långt håll.
Här kan du läsa lite om det.
http://www.idg.se/2.1085/1.160472/med-a ... om-pa-rals
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah precis, nej det är ju inte rent av RFID men som sagt, det är ju induktiv kontakt och det är ju i stort sett så RFID fungerar, fast det är radiovågor som aktiverar RFID chippen.

Det är själva funktionen jag är ute efter, på tåg som också går fort kan ju inte bara en läsare användas, utan flera efter varandra. Skalar man ner det till bilbana så borde det blir liknande hastighet och borde kunna medföra problem vid avläsning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

> sodjan om Blåabanan.
Nej Vi var ner till Malmö, där den finns, däremot är det jag som filmar denna lilla snutt.
Kommer att åka ner någon av de närmsta torsdagarna igen säger Lasp
Just denna bana är ca 40 spårmeter vilken ger en härlig känsla när man kör.
Och nästa gång tar jag med mig några egna bilar, skulle vara kul att testa 1:24 på den banan!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Från den där artikeln om ATC:
Balisen strömförsörjs av en radiosändare i loket som pulsar ut 27 megahertz med en effekt av 15 watt i pulser om 50 kilohertz. Anledningen till att man inte sänder kontinuerligt är att balisen också ska synkroniseras med ATC-datorn.
Balisen sänder tillbaka data (”telegram”) AM-modulerat på 4,5 megahertz med 50 kilobit per sekund.
Ett telegram är totalt 32 bitar, varav 24 är nyttobitar, men när synkordet och hammingkoden skalats bort blir det bara ynka 12 bitar över.

Samma telegram upprepas så länge det finns ström. För att det ska accepteras måste loket höra minst 8 telegram, alltså 256 bitar, och minst fyra av dem måste vara identiska.
Jag hittar inget om att det skulle behövas flera antenner eller flera av samma balis för att få över data. Loken verkar ha EN antenn, och hinner alltså även om det går i 200 km/h få minst 256 bitar.
MTq

Inlägg av MTq »

Nerre: Det stämmer det behövs bara en balis, flera används om det är mer information som ska överföras.
Loken sänder och tar imot med samma anten(även om det är två en i varje ände beror på vilket håll du kör mot).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mysko, för jag vet att jag läst det senast säkert förra året på en källa som jag vid det tillfället ansåg pålitlig.
Kan ju vara att de skrivit fel, men om man tittar ute har de ju alltid minst två stycken efter varandra med några meters mellanrum.

Jag är ju inte expert, men det är vad jag läst och sett. Är det inte så, så är det ju underbart speciellt för bilbanan :D
MTq

Inlägg av MTq »

Toffie: Nu vart jag lite osäker så jag fick leta lite i dokumentationen. ATC är ju inte direkt mitt normala arbetsområde.

Kod: Markera allt

Orsaken till att minst två baliser utnyttjas i varje balisgrupp är dels att:
− en balis kan gå sönder (säkerhetsskäl).

− datordelen skall kunna avgöra om informationen gäller för det egna
tåget eller för tåg i motsatt riktning.

− tillräcklig informationsmängd skall kunna överföras.

Undantag: Balis som endast tjänstgör som mottagare. Denna typ av balis
används på vissa sträckor för att ta emot information från fordonets tågdatasändare,
och möjliggör fällning av bommar vid olika tidpunkt vid vägkorsningar,
beroende på hastigheten på respektive tåg. På dessa ställen
finns det bara en balis.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah va intressant :D Många tack!
Då är det inte krav med flera på rad ur datasynpunkt om det inte är en större mängd data som ska skickas, utan bara för säkerheten.

Då har man lärt sig något nytt ;)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Detta med en liten båge över banan borde ju vara rätt enkelt att genomföra.
Då räknar man med en bil per spår, men det är en början.
Vilken/vilka var intresserade av att testa detta då?
Ge mig en BOM så ser vi som händer ;-)
mippen

Inlägg av mippen »

Det här skall bli riktigt roligt att följa.
Fick själv en "aha" upplevelse när grabben fick en scalextric digital bana.
Så mycket roligare att kunna smita över på samma bana osv.

Såg även ngn ir analys, http://www.slotforum.com/forums/index.p ... opic=36955

Oavsett vad man väljer att gå vidare på så är det kanske en fördel att köra på något av de "standard" system som finns där ute.
Och lite google och se vad som finns i PC interface kan nog både förenkla och bespara en hel del jobb.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag hade inte haft nåt emot att prova, men en BOM för mig skulle innebära allt som behövs för att köra en bilbana, så mig kan du nog tyvärr inte räkna med :roll: :P

Synd att du inte bor i Stockholm, då hade man kunnat komma förbi och tittat lite mer :P
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Visst kan en BOM, Bill Of Materia, eller helt enkelt Materiallista vara möjlig för test:
Jag kan ju fräsa fler banor i wellpapp. Snabbt enkelt och billigt:

Så var inte blyga, kom med tankar och förslag säger Lasp.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

LapZ är det som används i många Mini-Z (och även vissa 1:10) banor.
IR-baserat system med max 255 ID. En transponder i varje bil. En "Bro" över banan.

http://www.lapz.com/index.htm

Det är ett Öppet protokoll till själva PC-mjukvaran. :tumupp: Tyvärr inte mellan transponder och bro. :(
http://www.lapz.com/download/LapZOCX.zip

Edit: Stavfel
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

toffie skrev:Ah precis, nej det är ju inte rent av RFID men som sagt, det är ju induktiv kontakt och det är ju i stort sett så RFID fungerar, fast det är radiovågor som aktiverar RFID chippen.

Det är själva funktionen jag är ute efter, på tåg som också går fort kan ju inte bara en läsare användas, utan flera efter varandra. Skalar man ner det till bilbana så borde det blir liknande hastighet och borde kunna medföra problem vid avläsning.
Lite OT
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=9872.0
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev:Detta med en liten båge över banan borde ju vara rätt enkelt att genomföra.
Då räknar man med en bil per spår, men det är en början.
Med en båge över banan så funkar det ju utmärkt även om det kommer två bilar efter varandra i samma spår. Tidtagningssystemet får först info om vilken bil som kommer i spåret (genom att läsa av streckkod under bilen) och sen får det en puls när bilen paserar tidtagningsbågen.

En uC som spottar ur sig avlästa koder på serieport enligt följande:

ID<track>:<bil-id>
eller
TM<track>:<klockslag> (tid i hundradelar sen start, 32-bitars räknare?)

Då gör det inget om ID och tider kommer mixat, ett överordnat system (PC med serieport) kan sortera och gruppera datat. Enda gången det eventuellt kommer "ur synk" är väl om en bil kör av på sträckan mellan ID-läsaren och tidtagningen.

uC behöver i stort sett bara en styrsignal, start/stopp. Det svåra blir kanske att läsa ID på flera bilar parallellt...
Skriv svar