Fasen, har dom redan V15, jag som fortfarande kör V13....4kTRB skrev:Plockade hem Target 3001 v.15 discovery.
Senaste införskaffade programvaran
Re: Senaste införskaffade programvaran
Jo då.janaf skrev:Fasen, har dom redan V15, jag som fortfarande kör V13....4kTRB skrev:Plockade hem Target 3001 v.15 discovery.
Jag kommer bra överrens med det programmet än så länge.
Håller på att rita ett schema.
Finns det något speciellt att klaga på undrar jag?
Target: jag har inte använt andra system så mycket så jag har svårt att jämföra.
Mest skulle jag vilja ha en rationell editor för komponentegenskaper, till exempel om man vill ändra värden på ett antal komponenter. Man får i V13 välja en komponent(typ) i taget och ändra parametrar. Det kan bli en hel del klickande.... Jag skulle vilja ha något kalylbladsliknande där man kunde redigera många komponentvärden / egenskaper på ett överskådligt sätt, både för bibliotek ett schema / ritning. Jag har föreslagit det för utvecklarna flera ggr. Hoppas att det finns i V15. Bättre kontroll av att alla komponenter som ska vara jordplansanslutna verkligen är det och att jordplanen inte har isolerade öar skulle ha räddat mig från en del tabbar....
Jag skulle också vilja ha kontrollfunktion som medgav kontroll av olika minsta aura på olika ledare. I version 13 kan man bara kolla ett minimumvärde på auran på hela kortet. Jag har ofta en lågspänningsdel med tex 0.25 mm avstånd och andra delar med högre spänning och större avstånd men kan inte göra en enkel felkoll av det (man kan alltså rita med olika aura, men alltså inte köra felkontroll på olika värden samtidigt). Sen skulle jag vilja ha bättre varianter att generera ledare med variabel bredd, typ koner, smala vid en IC, bredare längre ut på ett enkelt sätt. Jag jobbar ibland med höga strömstyrkor och kretsarna blir ju bara mindre, medan effekterna går upp....
Mest skulle jag vilja ha en rationell editor för komponentegenskaper, till exempel om man vill ändra värden på ett antal komponenter. Man får i V13 välja en komponent(typ) i taget och ändra parametrar. Det kan bli en hel del klickande.... Jag skulle vilja ha något kalylbladsliknande där man kunde redigera många komponentvärden / egenskaper på ett överskådligt sätt, både för bibliotek ett schema / ritning. Jag har föreslagit det för utvecklarna flera ggr. Hoppas att det finns i V15. Bättre kontroll av att alla komponenter som ska vara jordplansanslutna verkligen är det och att jordplanen inte har isolerade öar skulle ha räddat mig från en del tabbar....
Jag skulle också vilja ha kontrollfunktion som medgav kontroll av olika minsta aura på olika ledare. I version 13 kan man bara kolla ett minimumvärde på auran på hela kortet. Jag har ofta en lågspänningsdel med tex 0.25 mm avstånd och andra delar med högre spänning och större avstånd men kan inte göra en enkel felkoll av det (man kan alltså rita med olika aura, men alltså inte köra felkontroll på olika värden samtidigt). Sen skulle jag vilja ha bättre varianter att generera ledare med variabel bredd, typ koner, smala vid en IC, bredare längre ut på ett enkelt sätt. Jag jobbar ibland med höga strömstyrkor och kretsarna blir ju bara mindre, medan effekterna går upp....
En del upptäcks väl ju mer man jobbar med det.
Jag håller precis på med att försöka byta PROPOSED_PACKAGE_ID i properties
på en kondensator som jag kopierat från en annan del av schemat.
Och när jag markerade den aktuella, 3x3R2,54, så kom det upp en ruta
med olika nya package att välja bland och det fungerade. Men sedan
när jag försöker göra om samma sak igen så fungerar det inte att byta
igen. Bara om jag väljer ROHS-info så kan jag klicka på en liknande post
längre ner i listan och där går det byta. Tydligen så går det redigera
ordningen i den listan men varför och vad det innebär har jag inte räknat ut än.
Jag håller precis på med att försöka byta PROPOSED_PACKAGE_ID i properties
på en kondensator som jag kopierat från en annan del av schemat.
Och när jag markerade den aktuella, 3x3R2,54, så kom det upp en ruta
med olika nya package att välja bland och det fungerade. Men sedan
när jag försöker göra om samma sak igen så fungerar det inte att byta
igen. Bara om jag väljer ROHS-info så kan jag klicka på en liknande post
längre ner i listan och där går det byta. Tydligen så går det redigera
ordningen i den listan men varför och vad det innebär har jag inte räknat ut än.
Jag trodde det var felskrivning av area..hoppas jag har fel! Aura är ju ett klockrent begrepp på isolationsavstånd! 

Så där är det när man jobbar för mycket på engelska.
Ja, isolationsavstånd heter aura i Target-mjukvaran.
PROPOSED_PACKAGE heter det i min version. Ordningen på egenskaperna ska inte spela någon roll. Du kan också skapa egna, nya. Det är bara att skriva in. Tex har jag mina egna komponentlagernummer inlagda. I min version går det bra att byta PROPOSED_PACKAGE men du behöver ha valt rätt bibliotek: PROPOSED_PACKAGE_LIB också...
Ja, isolationsavstånd heter aura i Target-mjukvaran.
PROPOSED_PACKAGE heter det i min version. Ordningen på egenskaperna ska inte spela någon roll. Du kan också skapa egna, nya. Det är bara att skriva in. Tex har jag mina egna komponentlagernummer inlagda. I min version går det bra att byta PROPOSED_PACKAGE men du behöver ha valt rätt bibliotek: PROPOSED_PACKAGE_LIB också...
Hm, knepig betäckning.
Man brukar väl kalla det för AirGap, vad jag vet.
Man brukar väl kalla det för AirGap, vad jag vet.
Target utvecklas i tyskland så det kan var tysk engelska 

- Klas-Kenny
Tröttnade på Target 3001! och laddade hem DesignSpark istället.
Väldigt trevligt program än så länge. Har endast ritat ett schema
med ca 300 pins än men ska börja med kortet när jag läst på lite
mer i tutorialen.
Väldigt trevligt program än så länge. Har endast ritat ett schema
med ca 300 pins än men ska börja med kortet när jag läst på lite
mer i tutorialen.