Räckvidd på WiFi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Räckvidd på WiFi

Inlägg av blueint »

Om man polariserar, blir det inte knepigt att sitta med t.ex en iPad perpendikulärt? ;)

Borde gå att optimera signalreflektionen..
NickeF

Inlägg av NickeF »

Återanvänder en gammal tråd.

Är det någon som har en uppfattning hur långt man når med en bra riktantenn i ena änden och endast en wifi-mobil i andra änden vid fri sikt?
Antar att det blir mobilens sänd-effekt som sätter gränsen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det beror väldigt mycket på vad riktantennen är kopplad till och vad det är för antenn.
De flesta mobilers WiFi-"paket" (chip, antenn mm) är däremot oftast tillräckligt bra.

Som jämförelse så kan vi ta det här citatet från tidigare i tråden:
Anders Olsson skrev:Vi har ett gammalt timrat hus med en WRT54GL (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148) i ena änden av huset.
Jag har laddat den med DD-WRT och har skruvat upp effekten lite, tror den sänder med 100mW (40mW original, inga grannar i närheten som kan störas).
Räckvidden är i praktiken 15 meter inomhus med stängda dörrar, om man vill ha stabil uppkoppling. Kan funka på 20 meter, men där går gränsen för vad som är i praktiken användbart.

Ett intilliggande hus, ca 150 meter bort, tar signal från samma router. Då går signalen genom dubbla glasrutor och delvis genom några mindre fruktträd.
I andra änden sitter en riktantenn: http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16407.html
Signalstyrkan är ganska låg, men fortfarande stabil. Motsvarar ungefär signalen på 15 meter inne i huset.
Har kört med denna länken en 3-4 år nu, sommar som vinter, utan problem.

Så med rätt antenn och någorlunda fri sikt kan man nå ganska långt.
Jag har ungefär samma förutsättningar, men har helt annorlunda erfarenheter:

Jag har också ett timrat trähus. Lite över 30cm tjocka väggar. Och även här en Linksys WRT54GL.
Jag har originalantennerna och har inte ändrat effekten.
Trots att routern sitter i bland en massa andra burkar i ett garderob-liknande rum,
med 3st väggar innan signalen går ut,
så har jag utmärkt kontakt även om jag är i en annan byggnad, 70 meter bort.

Detta gäller när jag har laptopen i garaget. (Fungerar förstås även på närmare håll.)
När jag däremot testade med en Raspberry Pi och en liten USB-sticka för WiFi
så var det däremot ingen som helst signal i en byggnad ca 4-5 meter ifrån huset.
Lösningen där blev att sätta ytterligare en Linksys WRT54GL i den byggnaden
och låta den prata WiFi med routern (dvs "bryggad" anslutning). Sedan en nätverksladd till Raspberry Pi'en. :)

Så man behöver i princip testa grejerna för att veta, så länge inte tillverkaren
har specificerat den info som behövs för att avgöra det innan ett köp.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Kan bara påpeka att även jag haft en del problem med D-link. Hade senast 655:an och när jag skaffade ny mobil, Xperia Z1, så kunde den inte ens se routern. Bytte till en Asus med inbyggda antenner för bättre WAF. Trodde signalstyrkan skulle bli kass. Men den är hur bra som helst. Bor i 200 Kvm tegelhus, på 2 plan. Fungerar med full mottagning i hela huset samt i trädgård och garage. Den kostade dock 1700 Spänn. Men det var det lätt värt.
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Jag skaffade en Mikrotik router för några år sedan.. Kommer ALDRIG köpa en konsumentrouter igen efter det.

Grannen knackade på häromveckan och ställde frågan "Jag har själv inte full täckning i huset, men DITT nätverk täcker överallt inne hos mig! WTF?"

För att vara snäll drog jag ner uteffekten litegrann, behöver ju inte elda för kråkorna :D

Skulle jag dock under pistolhot tvingas köpa konsumentprodukter så hade det blivit en ASUS RT-AC68U...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu är det ju så att det finns regler för hur hög uteffekt en router får ha, och i stort sett alla tillverkare försöker ligga på gränsen. (Netgear har ju stämt och anmält Asus för att de anser att Asus ligger ÖVER gränsen.)

100 mW erp vill jag minnas att det är.
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Jadå! I Sverige är uteffekten begränsad till 100 mW.. Det stämmer väldigt bra.. Å E4:an är hastighetsbegränsad till 110, eller till och med 120 på vissa utvalda sträckor. Ändå kör folk för fort.. :shock: Asus routrarna går att skrämma upp i 500mW om man vill.

Mikrotik:s routrar lämnar gladeligen 1W och med en eller två 7dBi antenner på det så blir räckvidden därefter. Jag har justerat uteffekten för att ge fullgod täckning inomhus, mer än så behöver jag inte ha.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vilken modell av MikroTik har du?
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Det är en RB2011UAS-2HnD-IN, http://routerboard.com/RB2011UiAS-2HnD-IN

Min saknar PoE porten man lagt till i den nyare RB2011UiAS modellen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så poängen är inte att det är icke konsumentrouter som spelar roll utan att det är en router som är lätt att köra olagligt?
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Nix, Nerre.. Poängen är att det är en jäkligt bra ROUTER, som dessutom innehåller en WLAN accesspunkt. Jag hade alla gånger kört den även om WLAN delen saknades, och i så fall kompletterat med en lös accesspunkt. Jag har INTE skaffat den routern för att den är kapabel att överskrida bestämmelserna.. Min bil är även den kapabel att överskrida hastighetsbestämmelserna, men det var inte därför jag köpte den heller..

De flesta konsumentroutrar med wlanstöd jag kikat på klarar att leverera en högre effekt än vad PTS tillåter. När man anger i konfigurationen vilket land som avses så justeras uteffekten till den för landet tillåtna.

Men 100mW ger inte mig tillfredställande täckning överallt i huset, jag har ingen lust att inhandla nån wlan repeater för att utöka täckningsområdet, när jag kan lösa det på annat sätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ok, vad är det då för andra bra funktioner utöver att man kan ställa upp effekten?

Och det är funktioner som inte går att få med t.ex. dd-wrt eller Tomato på en konsumentrouter?
Hypermach

Inlägg av Hypermach »

Kör man 5GHz istället så finns det kanaler man får köra upp till 1W på.
Jag frågade faktiskt PTS härom året om regelverket när jag skulle sätta upp några längre WLAN-länkar.

Fick detta dokument:

433 MHz

433.050 – 434.790 MHz
ISM + Diverse trådlöst (Medicinska instrument, fjärrkontroller, radiostyrda leksaker, trådlösa tangentbord, trådlösa hörlurar, enklare walkie-talkie m.m.)
Max 0.025 W EIRP

2400 MHz = 2.4 GHz

2400 – 2483.5 MHz
ISM + Microvågsugnar + Analog tv/videoöverföring + Diverse trådlöst (Medicinska instrument, fjärrkontroller, radiostyrda leksaker, trådlösa tangentbord, trådlösa hörlurar, enklare walkie-talkie m.m.)
Max 0.025 W EIRP

2400 – 2483.5 MHz
Bandspridningsteknik, t.ex. WLAN, Bluetooth
802.11b + 802.11g snabbare
Max 0.1 W EIRP

5000 MHz = 5 GHz

5150 – 5250 MHz
Fd Europeiska Hiperlan

5150 – 5350 MHz
WLAN 802.11h (802.11a med enklare teknik, får användas endast under 5250 MHz i Europa)
Över 5250 MHz skall alla WLAN ha ”Dynamic frequency system (DFS)” = lyssna efter radar och isåfall automatiskt byta frekvens eftersom radar har företräde.
Endast inomhus, max 0.2 W EIRP (för att inte störa satellitkommunikation på samma radiofrekvenser).

5450 – 5725 MHz
WLAN
Inomhus och utomhus
Max 1 W EIRP. Skall ha DFS.

5725 – 5875 MHz
ISM + Analog tv/video-överföring + Diverse trådlöst (Medicinska instrument, fjärrkontroller, radiostyrda leksaker, trådlösa tangentbord, trådlösa hörlurar, enklare walkie-talkie m.m.)
Max 0.025 W EIRP

5725 – 5875 MHz
WLAN 802.11h (802.11a enklare teknik, får inte användas i Europa !)
Upp till 5850 MHz skall WLAN ha ”Dynamic frequency system (DFS)” = lyssna efter radar och isåfall automatiskt byta frekvens eftersom radar har företräde.
Max 0.1 W EIRP

5725 – 5815 MHz (Ligger inom ovanstående ISM-band)
RTTT = Väggtullradar
Max 2 W EIRP
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Rb2011 routern grejjar dessvärre inte 5GHz bandet, vilket är en stor nackdel. Är man ute efter en accesspunkt med goda prestanda så är det nog ASUS RT-AC68U man skall kika på ändå. Den klår Mikrotikroutern på WLAN sidan.

Routerdelen i Mikrotikburken är väldigt kompetent, där finns näst intill obegränsade konfigurationsmöjligheter, och de funktioner som ändå saknas kan den händige knåpa ihop via script. RB2011 klarar runt 1 Gbit mellan LAN & WAN.. Å den är BILLIG!

Ericsson körde tidigare med Mikrotikroutrar i de länder där HP/Cicso inte tillät export av sina burkar..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:(Netgear har ju stämt och anmält Asus för att de anser att Asus ligger ÖVER gränsen.)
Så kan man bedriva sina affärer... En bättre idé vore väl att inte från början svärta ned sitt rykte genom att sätta skitprodukter på marknaden? :wink:
Skriv svar