Dreamhack - nu igen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Dreamhack - nu igen

Inlägg av blueint »

zeylon skrev:Där har du helt fel!

Utan dåvarande Televerket hade Ericsson troligen inte utvecklat AXE, det var Televerket som ville ha den. Mycket utveckling gjordes i det gemensamma bolaget Ellemtel.
Även NMT skapades till stor del av Televerket och byggde vidare på MTA och MTB som var helt utvecklat av Televerket.
Televerket bidrog till utvecklingen av telefonisystem.. till telefonbolag. Någon prisvärd datakommunikation kan dom inte sägas bidragit till. Har t.om pratat med Östen Mäkitalo mannen bakom NMT i IRL ;)
Så IP-nätet, kostnadsbilden mm. Är det helt andra aktörer som står bakom. Swipnet bildades t.om pga Televerkets tröghet.
bearing

Inlägg av bearing »

sneaky skrev:StarCraft-finalen drog 100000 online-tittare nu ikväll. Rätt skaplig uppslutning får man säga :) Otroligt bra final dessutom men det verkar bara vara jag som bryr mig om det på det här forumet :D
Jag spelar och ser en del på SC2. Såg faktiskt några dreamhack-spel, och de sista spelen i finalen. Men jag gillar mer att se folk som streamar sina spel än de här stora turneringarna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur Borlänge där DH arrangerades några år ser ut från Dagens bild. ;)

Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

Måste ju slänga in den här videon också från finalen. Runt 1:15 brakar det loss ordentligt när vinnaren kommer ut. För att citera Artosis: "nerd chills!" :D

Det är ju nästan så att man måste ta sig dit nästa gång.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Esport är på gång stort. Om man inte har koll på dessa tävlingar tror jag det är svårt att greppa hur omfattande det kommer att bli.

Jag tycker många är lite väl hårda när man drar alla "ungdomar" över en kam och likställer esport med skolk och spelmissbruk.
Jag skulle gärna se samma jämförelse med "vilken" annan sport som helst.

F.ö. såg jag CS finalen på SVTplay live, äntligen så gör tv-licenspengarna någon nytta sen dom lade ner Sajber för hur länge sen som helst.
bearing

Inlägg av bearing »

Dom har en puls på 120+ när dom spelar starcraft. De är verkligen snabba med fingrarna. Folk som spelat piano verkar ha en fördel. Så, dom framgångsrika är ju inte några lata ungdomar. Dom som tittar på är inte värre än fotbollsanhängare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur kommer det sig att tävlingar får stor uppmärksamhet, men inte annat..?
Fysik-sport eller e-sport, olika former men samma fenomen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Problemet med e-sport är att det inte innehåller de aktiviteter som ungdomar enligt många föräldrar behöver mer av. Fysisk aktivitet för bättre hälsa och uthållighet, föreningsliv för att lära sig arbeta i grupp och öka sin sociala förmåga. Man ser ju redan nu att de som tillhör vinnarna är de som tränat fysisk hårt och tagit skolan på störta allvar. Dessa går långt och klarar av civilingenjörutbildningar galant samt får lätt arbete. Förlorarna är de som inte orkar arbeta hårt hela dagen och saknar socialkompetens för att slita sig fram på den hårda arbetsmarknaden. Allt detta av det lilla jag har sätt, men jag ser inget som pekar emot påståendena heller.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Kanske föräldrarna ska vara föräldrar och göra något åt det då?

Och bara för att ge ett exempel på att det inte bara är hemskt och förfärligt att spela spel så kan vi väl titta på laget EG. De har ett eget hus där de tränar och umgås ihop, de går till gymmet tillsammans flera gånger i veckan och under och efter turneringarna så umgås de även med de andra lagen. Turneringarna gör att de får åka runt över hela världen och träffa sina fans och se nya länder. Så direkt handikappade blir nog inte de gossarna direkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Zajber skrev:Esport är på gång stort. Om man inte har koll på dessa tävlingar tror jag det är svårt att greppa hur omfattande det kommer att bli.
Det har datorspelspojkarna påstått i 10-15 år och fortfarande är det bara dom närmaste sörjande som ens vet vad det är.

Nån gång i framtiden kanske det blir känt bland allmänheten, men det händer knappast i morron.

..Vill man ha en rolig stund så kan man ju söka på heaton på flashback och garva åt småpojkarna som nästan kissar på sej när dom ser en låssaskändis på youtube, och som på fullt allvar tror att dom ska kunna försörja sej på sitt datorspelande..

..Kan tillägga att jag inte har nåt emot datorspelande som sådant, jag postswappade spel på både kasett och diskett redan på åttiotalet :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag kan så vitt inte komma på någon av de jag kände som hoppa av plugget för satsa på Gameing-karriär som lever på det idag.

Skulle mer tro att de sitter på komvux, eller jobbar på pappas lager eller något idag. Jag vet däremot många av dem som lider av övervikt och kroniska sjukdomar.

E-sport är inte Sport eller Idrott. Jag ser det mer som en sorts action-schack. Man måste röra på sig och aktivera sig, annars försämras både kroppen och psyket.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är att för att vara bra på e-sport så måste du vara i fysiskt trim. Du måste ha hjärnan i toppform efter flera timmar spelande, du måste ha blixtsnabba reflexer och kunna fatta avgörande beslut på bråkdelar av en sekund. Det funkar inte om man är i dålig fysisk form.

Nån jämförde med att vara konsertpianist. Vad gör datorspel värre än musikspelande? Sitta still och klinka på ett piano eller sitta still och trycka på ett tangentbord. Stor skillnad?

Jag tror det är betydligt värre med alla de som sitter i TV-soffan och kollar på sport och dricker öl.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Givetvis. Men man spelar inte piano 14 timmar i sträck och dricker läsk hela dagen till.

Så man tar några öl till en 90-minuters match. Eller sätter i dej med en sexpack eller flaska vin en lördagkväll med polarna. Medans den spelberoende sitter limmad vid datorn hela nätterna varje dag i veckan. Skola, jobb och det sociala blir lidande för personen är så fast.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför blandar du in spelberoende? Vi pratar väl om e-sport kontra andra aktiviteter, utan beroende?

Faktum är att det spelande som står för största andelen beroende i Sverige är bingo.

Att vara beroende av fysisk träning är lika illa det.

Jag tror att du grovt underskattar hur många timmar en konsertpianist tränar. Vad tror du att en pianist gör mellan konserterna? Går och slappar?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det var jag som startade diskussionen om datorspelandes påverkan på samhället. Ingen kan väl förneka att det sitter massor av ungdomar och spenderar sin dyra tid framför datorspel. E-sport hör även till ämnet då det egentligen är alla wannabes som inte tränar på gym och reser världen över som är problemet.
Skriv svar