Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%

Antal röster: 68
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Walle »

LHelge: Jag håller med, och det verkar vara en vettig uppdelning du har gjort tycker jag.

Ja, att hålla allt här på forumet är nog smidigast. Eftersom den här tråden redan är startad är det väl lika smidigt att vi fortsätter här tills vidare. När det dyker upp behov för separata trådar (tex för att diskutera konstruktion av de olika korten) så kan man ju sätta en topic som refererar till projektet, typ "EF-Segway: konstruktion av ......" sen länkar vi in de separata trådarna här och i wikin.

Det kanske kan vara bra att spåna fram ett namn på projektet? Segway är ju ett registrerat varumärke :)
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Bratobil? :lol:

Kom just att tänka på en sak som troligtvis kommer genomsyra hela projektet. Valet av µC!
Antar att det blir PIC eller AVR då det är mest populärt här. Men dem två brukar kunna skapa rätt bra fighter själva så:
PIC vs. AVR?
Fanboys vs. Fanboys vs. logik!

Jag antar att vi får lista allt vad dem ska klara och välja ut de mest lämpliga och sen skita i Fanboyism.

Jag röstar iaf. på att använda samma tillverkare på alla kort, annars krävs multipla programmerare och koden kan vara svår att porta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Annars använder man någon mikrokontroller med förprogrammerad bootloader. Då kan alla programmera de olika kretskorten direkt från en serieport.

Nu ska jag inte lägga mig i förmycket då jag inte tänker bygga någon själv. Men är det inte bäst att dokumentera grunderna och principen bakom innan man tar tag i hur det ska konstrueras. Dessutom borde alla först vara överrens om hur de tekniska problemen ska lösas generellt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra med uppstyckning och olika projektgrupper!
Har någon en segway som studieobjekt?
Vem kontaktar de som har gjort erfarenheter?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag funderar på om en sådan här 10tumsfälg kan vara något? Däckutbudet är enormt, t ex dem här.

Diametern över det hjulet skulle då bli 43,4cm.

Enligt min lilla formel (Diametern på hjulen i meter * pi * rpm på hjulaxeln * 60) / 1000 = hastigheten i km/h) så blir varvtalet på hjulaxeln om hastigheten är 20km/h ≈ 244,5rpm.

Sen är det bara att ta reda på vad en lämplig motor har för varvtal och räkna ut utväxling.

Angående namn på maskinen så skulle man kunna blanda in lite latin... Duo = 2, Rota = hjul, och vågbalk(balans) = Jugum. låt fantasin flöda! :wink:

Edit: En Duojug kanske?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Pajn skrev: ...

Jag röstar iaf. på att använda samma tillverkare på alla kort, annars krävs multipla programmerare och koden kan vara svår att porta.
Jag är inte säker på att jag håller med. Om någon bestämmer sig för att lägga sin tid på att utveckla ett av korten tycker jag det ska vara fritt fram att göra det hur man vill så länge man håller sig till ett interface. Speciellt om man lägger in en bootloader så ingen programmerare behövs.

Jag tar mig själv som exempel:
Skulle det bestämmas att allt ska baseras på t ex AVR skulle jag nog dra mig för att bidra till projektet, skulle det vara PIC så är uppstartstiden betydligt kortare så då skulle det bli intressant.

Även om jag kanske överdriver lite nu så är det tråkigt om det blir på det sättet.

OBS att detta inte är tänkt som ett inläggi PIC/AVR debatten utan jag vill bara visa på ett problem.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag tänkte inte på bootloaders :doh:
Såklart bör alla µC ha bootloaders, gärna förprogrammerade så att det inte behövs någon programmerare ö.h.t.

Då kan man ju välja processor helt fritt.

Jag tänkte bara så att man inte hamnar i det fallet att någon behöver köpa två programmerare, helst ska ingen behöva köpa nån.

EDIT: Det är ju det här som är så bra. Om nån tänker dumt så rättas det snabbt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Pajn skrev:Det är ju det här som är så bra. Om nån tänker dumt så rättas det snabbt.

Ja det är ju det som är fördelen med att jobba tillsammans, alla tänker olika! :)
Frågan är, har det gjorts något liknade på EF innan?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

En annan fråga som nog bör beslutas om. Om/när projektet blir klart, kommer ritningar och mjukvara släppas öppet, hållas inom utvecklargruppen eller säljas på något sätt? Personligen hade det varit kul att vara med, men har tyvärr varken tid eller nog hög kompetens just nu.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Skrev ner lite på wikin som start. Tror att det är bäst att samla så mycket som möjligt där i en eller annan form som diskuteras. Annars är det lätt att bra ideer glöms bland alla inlägg. Bättre att skriva för mycket på wikin än för lite till en början tycker jag.

h[url]ttp://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/EF-Segway[/url]
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Thorped skrev:Ja det är ju det som är fördelen med att jobba tillsammans, alla tänker olika! :)
Frågan är, har det gjorts något liknade på EF innan?
Tankegångarna har funnits delvis gemensamma projekt. Senast vet jag att tankar om Modulärt DSP-system för audio togs upp. Sedan har det väl även smått diskuterats i någon tråd om gemensamma mixerbordskomponenter. Tyvärr inget som skapat något större arrangemang.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Behöver man göra något speciellt för att logga in på wikin? Mina vanliga inloggningsuppgifter funkar inte.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu fungerar det även att logga in till wikin med samma namn och lösenord. Har nu konstiga tecken i ditt användarnamn kan det hända att det inte fungerar. I sådana fall har du två alternativ; registrera ett konto på wikin eller byt användarnamn på forumet (skicka PM åt en administratör).
Prova att registrera ett konto om det går.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

LHelge: Kan inte du som känner Petter ta ett snack med gubben? Eventuellt hänvisa honom till forumet/tråden. :roll:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har kollat in lite på elcykelgrejor, och det är otroligt mycket som finns därute via eBay!
När det gäller kort bör man kunna tänka sig flera lösningar, när funktionen väl finns, är det inte svårt att flytta koden tror Lasp.
Skriv svar