Världens starkaste handhållna Gröna Laser
Re: Världens starkaste handhållna Gröna Laser
Amerikanarna har färdiga missiler som söker sig till laserbelysta föremål. En ändring till laseremitter borde göra susning. Sedan kan dom stationeras på en luftplattform. Första personen att tända sin gröna laser får ont inom 10-talet sekunder 

Så nu kommer de som lyser poliser i ögonen få ont och vi får blinda poliser
på samma gång?
på samma gång?
Det går nog att ordna så att endast den emitterande punkten målsöks.
- jonnorberg
Jag fattar inte vad man använder en laser till? Är det underhållande att vifta med den?
Man kan mäta vinklar, avstånd, kommunicera, skära, osv.
Sen finns neandertalare som måste visa alla hur coola dom är.
Sen finns neandertalare som måste visa alla hur coola dom är.
Hur använder man en laser när man ställer in styrleder?gOry skrev: Den har dock kommit till mycket nytta, har haft vid flertal tillfällen när jag bytt stryleder,
Räcker det inte inte med en "vanlig" röd eller måste man farligare grön för att mäta?
Och för gång tjugotvåtusen, grön är inte det minsta farligare än röd oavsett vad alla aftonblaskor verkar tro!
Däremot så syns den gröna på 1mW ungefär 30ggr bättre än den röda på 1mW
Tvärtom för inmätnings/inriktnings-syften så är den gröna mycket säkrare
eftersom man kan välja en med lägre styrka och fortfarande ha samma synlighet.
Däremot så syns den gröna på 1mW ungefär 30ggr bättre än den röda på 1mW
Tvärtom för inmätnings/inriktnings-syften så är den gröna mycket säkrare
eftersom man kan välja en med lägre styrka och fortfarande ha samma synlighet.
Ursäkta en lekman på ämnet. Hur stark laser kan man skydda sig emot, t.ex. med någon sorts glasögon?
Du kan ju ha två stålplattor framför ögonen så det beror väl på vad man väntar sig att utsättas för. Det beror på våglängd, blockerar du alla våglängder lika mycket så ser man ju inget alls!
Allvarligt talat så finns det en europeisk norm som anger skyddet från glasögonen, http://en.m.wikipedia.org/wiki/EN_207
I USA har de konstigt nog mindre krav på glasögonen och där anges dämpfaktorn som OD optical density och inget om effekttåligheten.
För att illustrera det med våglängderna kan jag säga att det kanske tar 30 sekunder för min 16W co2 10.6um laser att komma igenom ett 3mm tjockt glas sådär skyddar ju ett par vanliga glasögon bra medan de inte alls hindrar en 160mw grön 532nm laser som är 100ggr svagare men fortfarande farlig för ögat.
Allvarligt talat så finns det en europeisk norm som anger skyddet från glasögonen, http://en.m.wikipedia.org/wiki/EN_207
I USA har de konstigt nog mindre krav på glasögonen och där anges dämpfaktorn som OD optical density och inget om effekttåligheten.
För att illustrera det med våglängderna kan jag säga att det kanske tar 30 sekunder för min 16W co2 10.6um laser att komma igenom ett 3mm tjockt glas sådär skyddar ju ett par vanliga glasögon bra medan de inte alls hindrar en 160mw grön 532nm laser som är 100ggr svagare men fortfarande farlig för ögat.
?
Du är välkommen över och testa om du inte tror det!
Du är välkommen över och testa om du inte tror det!

Jag inser nu att frågan är lite korkad... jag har ju själv sett metall märkas med laser.
Där visar dom en liten grön laser.
Syns bra.
Laser mot flygplan allt vanligare
http://svt.se/2.22620/1.2668267/laser_m ... _vanligare
Syns bra.
Laser mot flygplan allt vanligare
http://svt.se/2.22620/1.2668267/laser_m ... _vanligare