Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josty Kid
Inlägg: 251
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av Josty Kid »

Angående CE märkning eller inte så måste de vara CE märkta och det är det företag som saluför produkten som ansvarar för att produkten uppfyller kraven. I det här fallet så är det väl gissningsvis EMC direktivet som är relevant, och vad nu som krävs för att ha det som billyse . Kan de inte presentera en CE deklaration så är det förbjudet att saluföra.

Om nu ljusen inte är godkända men du kan skärma och få igång din radio så lär du vara en mobil störsändare. Eller hur bra kommer din mobil att vara? Skall du göra något så måste det vara på ljusen/ballasten så att du stoppar störningarna istället för att skydda radion.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av eqlazer »

Nja, CE behövs nog inte, det är snarare e-mark (eller var det E-mark?) som krävs för att få montera det i fordon. Och det går inte att självdeklarera som med CE.
gustav t
Inlägg: 144
Blev medlem: 7 juni 2006, 17:05:00
Ort: Fjällbacka

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av gustav t »

Josty Kid skrev: Om nu ljusen inte är godkända men du kan skärma och få igång din radio så lär du vara en mobil störsändare. Eller hur bra kommer din mobil att vara? Skall du göra något så måste det vara på ljusen/ballasten så att du stoppar störningarna istället för att skydda radion.
tja, mobilen har jag inte testat med ljusen. Får la göra det. Hur långt räcker "störsingnalen"?
mer än bara några meter?? Skulle det verkligen vara ett problem för mina medtrafikanter? Finns det andra system som skulle kunna bli störda? gps?
Andy skrev:Det kan hjälpa om "ballasterna" inte hänger i buntband utan är ordentligt monterade så att metallhöljena är galvaniskt anslutna till bilens chassi.
Hur visste du att dom va monterade på detta vis! :oops:
Har testat att jorda ballasternas chassi, ingen skillnad!
Camel skrev:Det är inte ovanligt med radiostörningar från xenonballaster. Bl.a Audi erhålls problem med radiostörningar. På t.ex. Audi A4 och Volvo V50 finns det rapporter om störningsproblem som yttrar sig genom att torkarmotorn (CAN-bus) störs och flippar ur fullständigt (går sporadiskt utan att föraren har aktiverat dem) och t.o.m. förstörs (troligen de interna drivstegen för elmotorn). På andra bilar som SAAB 9-5 och en del Peugotmodeller finns andra liknande problem.

Att jorda metallhöljet på ballasten skadar ju inte men jag tror radiostörningarna emitteras från kablaget mellan ballasten och xenonlampan (alternativt själva xenonlampan) och lågfrekventa störningar avges bakåt i matningsledningarna. På vissa bilar (bl.a V50) med halogenlampor är lamporna kopplade på ett halvledardrivsteg från bilens ECU och konstantspänningsregleras genom PWM när bilens systemspänning överstiger en viss nivå. Om man xenonkonverterar en bil med PWM så kan ballasterna uppträda märkligt och ge mer störningar samt att funktionsproblem uppstår (tänder inte ibland). Men PWM-relaterade problem kan man åtgärda med en diod i matningen samt en buffertkondensator, då fungerar det. Eller sep.matning via relä på traditionellt vis.
CAN-bus har inte bilen, så sådana problem är det inte.
Hur vet man om det är ett "PWM-relaterat" problem.

Någon ferrit-ring har jag inte, skall beställa det kommande vecka.
Om jag skulle montera en kondensator, vilken storlek bör den ha? Och hur skall den monteras?

http://www.xljus.se svarar fortfarande inte i telefon, lite dålig stil! inte fått iväg något mail heller, dålig stil av mig. :tumner:

Om jag skall köpa ferrit-ring kan jag ju passa på att köpa lite avskärmnings hölje till kabeln också. Någon som kan rekommendera vilken jag skall ha? Är det viktigt att den sitter tajt runt kabeln?

/gurra


Just de. Köpte ju en produkt som sas motverka detta problem med radion. Hjälpte inte. Den monterades på matarkabeln till ballasterna (en till varje) Vad va det tänkt att dessa skulle göra? Det är inte en ferrit-ring? i så fall har jag ju redan provat detta. produkten: http://www.oljebaren.se/xenon/kabel-och ... nce-filter
Camel
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 september 2011, 22:33:15

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av Camel »

gustav t skrev: CAN-bus har inte bilen, så sådana problem är det inte.
Hur vet man om det är ett "PWM-relaterat" problem.
Jag vet inte vad du har för bil. Ju nyare den är så ökar risken/chansen att den har PWM. Men om den inte ens har CAN-bus så lär den nog inte ha PWM. Enklast är väl att provkoppla ballasterna direkt på batteriet (genom säkring). Blir det inga störningar då så beror det antingen på att bilen har PWM till belysningen eller så kan det ordinarie kablaget till belysningen ha gemensamma ledningar på matningssidan med radion så att strömpulserna från ballasterna orsakar motsvarande spänningsvariationer till radion och därigenom ger störningar. I annat fall lär störningarna vara högfrekventa och komma in antennvägen och då återstår endast avskärmning. Men innan dess prova följande: diod i serie med matningen till ballasten och en ellyt parallellt efter dioden på ca 2.000 uF/A dvs. runt 10.000 uF/ballast (25 volt borde räcka) samt ferritringar runt ledningarna.
Fredrikm
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2011, 12:00:07

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av Fredrikm »

Har en golf IV -02 med konverterat hel/halvljus från xenonkungen. Upplever inga direkta störningar på halvljuset mer än att mottagningen försvinner där vår andra bil som inte är xenonkonverterad, och äldre (golf 3:a) har kanon mottagning... skumt.
Däremot när man tänder upp heljuset, då sprakar det i radion ca 3-4 sekunder innan ljuset nått maximal styrka. Kanske skulle ta och prova med ferriter, om ingen här provat och kan säga om det hjälpte, och ja, jag har oxå buntbandat fast det :oops:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15345
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av mrfrenzy »

Fredrikm: får du bättre radiomottagning om du släcker lyset? Isåfall skulle jag säga att konverteringssatsen är trasig och kräva att leverantören fixar en som inte stör.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av einar »

Min mottagning dör ut helt när jag slår på helljuset men det kan ju bero på mitt billiga kineskit med skrikande ballaster som jag satt i extraljusen :)
Fredrikm
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2011, 12:00:07

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av Fredrikm »

mrfrenzy skrev:Fredrikm: får du bättre radiomottagning om du släcker lyset? Isåfall skulle jag säga att konverteringssatsen är trasig och kräva att leverantören fixar en som inte stör.
Enda gången som det stör är precis i startögonblicket, dvs när jag växlar från parkeringsljus till halvljus.
Så jag tror det kan vara min radio/antenn som kanske är kass...

Edit: Mina satser är phillips, lite dyrare än kinesgrejerna..
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av v-g »

Borde inte det där ha med CE-märkningen att göra? Eller gäller det bara elprodukter? :humm:
Josty Kid
Inlägg: 251
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Xenon konvertering av helljus försämrar radiomottagning

Inlägg av Josty Kid »

Det räcker inte med CE godkännande för utrusting monterad i fordon, e1 eller lämplig siffra beroende på var den är godkänd. Jag vet att industirella givare och sensorer som är CE märkta och konstruerade för att klara EMC direktivet med god marginal sällan klarar en e1 provning.
De får oftast konstrueras om för att klara EMC kraven som är "10 gånger värre för fordon", nu kan jag inte detta men för de som är intresserade så är det följande som tydlgien gäller som min krav.


EMV:
89/336/EWG
EMC-Guideline2004/104/EG
Noise emission and noise interference according to the automotive directive for e1-type approval
CISPR 25 Radio disturbance characteristics for the protection of receivers used on board vehicles, boats, and on devices DIN ISO 11452-2 Noise interference Absorb chamber Severity level 5, 30V/m (20MHz-2GHz)
ISO 7637-2 Electrical transient conduction along supply lines only
Pulse 1 2a 2b 3a 3b 4 +5 Severity level III III III III III III III Failure criterion C B C A A B C

EN 55011 HF+radiated Emission class B
EN 61000-4-2 ESD: 4 kV CD/ 8 kV AD
EN 61000-4-3 HF radiated 10V/m (80...1000MHz)
EN 61000-4-4 Burst 2kV
EN 61000-4-6 HF conducted 10V, Severity level III
ISO 10605 Electrostatic Discharge 15 kV AD
ISO 14982 Electromagnetic compatibility for Agricultural and forestry machines
Skriv svar