Gratis Logg mjukvara
Re: Gratis Logg mjukvara
absolut, du lär behöva en MCU i mellan som tolkar data , men som sagt det vet du mer om när du får reda på vad den spottar ut.
hur ser anslutningen ut ? är det någon standard ?
annars så får du testa och mäta och se om du kan lista ut vilken pinne som agerar dataut om det är seriel förstås då
hur ser anslutningen ut ? är det någon standard ?
annars så får du testa och mäta och se om du kan lista ut vilken pinne som agerar dataut om det är seriel förstås då
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
3-polig Tuchel så jag inbillar mig att det är analogt, så nåt måste till emellan till USB/Seriellt skulle jag tro.
då är det bara att ta fram multimetern 
precis antingen något som liknar thepirateboy´s kort eller liknande skulle funka bra.

precis antingen något som liknar thepirateboy´s kort eller liknande skulle funka bra.
Jag ska ut och resa, så jag får nog inga data loggade förrän i nästa vecka. Lyckades dock registrera programmet. (Det var 120 dpi på skärmen som ställde till det - jag är en sådan där jobbig användare som ändrar på sådant - skyller på att jag är närsynt
)

Jag har fått ta del av lizerdboy's logg mjukvara och kört lite tester idag på mitt vindkraftprojekt.
Vindkraftverket är ett hemmabygge med en turbin på 2.4m i diameter. Turbinen är kopplad till en likriktare och därefter till en växelriktare som omvandlar likströmmen till 230V 50Hz växelström.
Den stora utmaningen med det här projektet har jag upptäckt vara att få till en vettig lastbalansering. Vinden är väldigt dynamisk vilket får turbinen att skena om man inte har en tillräckligt hög last.
Lasten är i detta fall växelriktaren men den reglerar tyvärr inte tillräckligt snabbt för att kunna hantera de snabba variationerna i utspänningen från turbinen. Växelriktaren klarar bara upp till 100V sen smäller det.
Jag måste alltså bygga en egen regulator för att hålla spänningen på lagom nivå.
Till detta verkar Logg mjukvaran vara ett perfekt verktyg för att analysera "systemet".
Jag har än så länge bara kopplat upp på en labbplatta som består av: PIC16F876A + MAX232 + lite skyddskretsar som drar relän och bromsar turbinen om spänningen blir för hög.
I slutändan vill jag även mäta ström, varvtal mm.
Bild på labbplattan: Å här är en graf jag fick ut från loggern: Jag samplar inte så ofta men ville bara få det att funka först, sen får man väl fintrimma lite.
Jag fick det att funka i stort sätt omedelbart vilket får anses vara ett gott betyg!
/Jonas
Vindkraftverket är ett hemmabygge med en turbin på 2.4m i diameter. Turbinen är kopplad till en likriktare och därefter till en växelriktare som omvandlar likströmmen till 230V 50Hz växelström.
Den stora utmaningen med det här projektet har jag upptäckt vara att få till en vettig lastbalansering. Vinden är väldigt dynamisk vilket får turbinen att skena om man inte har en tillräckligt hög last.
Lasten är i detta fall växelriktaren men den reglerar tyvärr inte tillräckligt snabbt för att kunna hantera de snabba variationerna i utspänningen från turbinen. Växelriktaren klarar bara upp till 100V sen smäller det.
Jag måste alltså bygga en egen regulator för att hålla spänningen på lagom nivå.
Till detta verkar Logg mjukvaran vara ett perfekt verktyg för att analysera "systemet".
Jag har än så länge bara kopplat upp på en labbplatta som består av: PIC16F876A + MAX232 + lite skyddskretsar som drar relän och bromsar turbinen om spänningen blir för hög.
I slutändan vill jag även mäta ström, varvtal mm.
Bild på labbplattan: Å här är en graf jag fick ut från loggern: Jag samplar inte så ofta men ville bara få det att funka först, sen får man väl fintrimma lite.
Jag fick det att funka i stort sätt omedelbart vilket får anses vara ett gott betyg!

/Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det här en av dom roligaste bitarna, att se att programmet kommer till användning, och vilka projekt ideer som det används med 
Härligt att se ett ordentligt projekt, har du en projekt tråd till vindsnurran ??
tips, du kan välja constant som Timer läge, nu försöker programmet kolla i RX bufferten var 5ms.
välj konstant med den tiden som du har i mellan varje data skick, 500ms
Jag skulle vara mer än glad om du kunde göra sänd rutinen som ett exempel program och posta/skicka till mig.
så kan jag lägga upp det så andra lättare kan förstå hur man får i gång det.

Härligt att se ett ordentligt projekt, har du en projekt tråd till vindsnurran ??
tips, du kan välja constant som Timer läge, nu försöker programmet kolla i RX bufferten var 5ms.
välj konstant med den tiden som du har i mellan varje data skick, 500ms
Jag skulle vara mer än glad om du kunde göra sänd rutinen som ett exempel program och posta/skicka till mig.
så kan jag lägga upp det så andra lättare kan förstå hur man får i gång det.
Har varit bortrest hittills, och har en tuff arbetsvecka framför mig, så när jag börjar testa vet jag inte .... men om jag gissar rätt så tar det lång tid.... hoppas det inte är 30 dagars begränsning på demoversionen... 

alla som har fått en nyckel har fått 200 dagar demo, sedan är det bara att höra av sig 
grund tanken med tids begränsningen är att jag får en uppfattning hur stort intresset är efter en längre tid användning
och även kunna fråga om feedback.
Sista fliken kan man se hur många dagar man har kvar

grund tanken med tids begränsningen är att jag får en uppfattning hur stort intresset är efter en längre tid användning
och även kunna fråga om feedback.
Sista fliken kan man se hur många dagar man har kvar

Har fått tid att komma igång med detta program nu, så här kommer en fråga.
Jag förstår inte hur data från uc'n skall vara formaterad,
Ska ja bara sicka rådata som chars?
och i så fall hur skiljer den på dom olika kurvorna?
Tacksam för svar, Hackar lite på en batteriladdare
Jag förstår inte hur data från uc'n skall vara formaterad,
Ska ja bara sicka rådata som chars?
och i så fall hur skiljer den på dom olika kurvorna?
Tacksam för svar, Hackar lite på en batteriladdare
Tjena
Det du ska skicka är en sträng med den data du vill plotta,
Data1:Data2:Data3 osv
Data1 motsvarar kanal1 , osv
Alla data kanaler kan vara i olika format, detta ställer du in i "Input settings"

Det är viktigt att du använder ":" mellan varje data värde
upp till 8 stycken data värden kan skickas, detta ger max 8 kanaler som man kan plotta samtidigt.
När du skickat så många kanaler du vill plotta så avslutar du med hexadecimala tecknet 0x0A som motsvarar newline =/n = 0x0A
slutligen 2 kanaler
FF:00/n
4 kanaler
FF:A0:33:B1/n
jag skickar newline på det här sättet
Och min sänd rutin ser ut så här, lite slarvigt
sista raden så säger jag till att alla kanaler är skickade
Och så skickas allt igen nästa omgång i loopen
Grovt så kan man se det så här
Det här tolkar programmet som 3 kanaler med en uppdaterings frekvens på 10Hz.
Hojta till om det är något som jag inte förklara bra eller bara svamligt 
Det du ska skicka är en sträng med den data du vill plotta,
Data1:Data2:Data3 osv
Data1 motsvarar kanal1 , osv
Alla data kanaler kan vara i olika format, detta ställer du in i "Input settings"
Det är viktigt att du använder ":" mellan varje data värde
upp till 8 stycken data värden kan skickas, detta ger max 8 kanaler som man kan plotta samtidigt.
När du skickat så många kanaler du vill plotta så avslutar du med hexadecimala tecknet 0x0A som motsvarar newline =/n = 0x0A
slutligen 2 kanaler
4 kanaler
FF:A0:33:B1/n
jag skickar newline på det här sättet
Kod: Markera allt
Com_SendData(0x0A); // \n
sprintf(dispStr_Logg ,"%X" , (signed int)(Angle * 10));
send_command(dispStr_Logg, 0);
send_command(":",0);
sprintf(dispStr_Logg ,"%X" , (signed int)(P * 1));
sprintf(dispStr_Logg ,"%X" , (signed int)(I * 1));
sprintf(dispStr_Logg ,"%X" , (signed int)AngleWithoutDiff);
sprintf(dispStr_Logg ,"%X" ,(signed int)AngleWithoutDiff);
send_command(dispStr_Logg, 1); <--- Motsvarar /n = 0x0A
sista raden så säger jag till att alla kanaler är skickade
send_command(dispStr_Logg, 1); <--- Motsvarar /n = 0x0A
Grovt så kan man se det så här
Det här tolkar programmet som 3 kanaler med en uppdaterings frekvens på 10Hz.
loop
{
delay(100ms);
send(ADC_ch1_value_inHexFormat);
send(":");
send(ADC_ch2_value_inHexFormat);
send(":");
send(ADC_ch3_value_inHexFormat);
send(0x0A);
}

Senast redigerad av lizerdboy 17 juli 2012, 21:44:16, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
Och får att förtydliga ännu en gång så måste man alltså göra om värdet till ASCII
För oss som inte har så häftiga MCU:er som kan köra sprintf, här är en liten kodsnutt
Det här med att välja dataformat får jag inte riktigt ihop, var är t ex uChar ?
För oss som inte har så häftiga MCU:er som kan köra sprintf, här är en liten kodsnutt
uint8_t adc_value = analog_read_ADC(0, INTERNAL_REF);
usb_serial_putchar(convert_digit(adc_value>>4));
usb_serial_putchar(convert_digit(adc_value));
usb_serial_putchar('\n');
uint8_t convert_digit(uint8_t c)
{
c &= 0x0f;
c += (c <= 9) ? '0' : 'A'-10;
return c;
}
char 8 bitar,1byte
signed: -128 to 127
unsigned: 0 to 255
signed: -128 to 127
unsigned: 0 to 255
Senast redigerad av lizerdboy 10 november 2011, 18:35:11, redigerad totalt 1 gång.
kollade upp min AVR kod
loop this
{
ItoH(Tempreture ,6,0);
ItoH(HOT_DATA,6,0);
ItoH(Temp_Set,6,1);
}
void ItoH(unsigned int num, char *str, unsigned char End)
{
unsigned char i,val;
str[4]='\0';
for (i=3;i<4;i--) {
val=num%16;
if (val<10) str[i]='0'+val;
else str[i]='A'+val-10;
num=num>>4;
}
send_command(str,End);
}
void send_command(char * command, char newline){
unsigned char i=0;
while(*(command+i)!='\0'){
send_single_byte(*(command+i));
i++;
}
if(newline == 0x01)
{
send_single_byte(0x0A);
}
}
-
- EF Sponsor
Jo, jag vet inte om jag missuppfattat något men du visar ett exempel där man skickar två byte i ASCII-format:
men det går inte att välja t ex uChar i listan.
Hur gör man t ex om man vill skicka en unsigned int (16bitar)
FF00/n ?? och i så fall vilken är höga och låga byten?
Eller har jag missat något totalt?
EDIT: ska kolla ditt senaste inlägg och se om jag blir klokare.
men det går inte att välja t ex uChar i listan.
Hur gör man t ex om man vill skicka en unsigned int (16bitar)
FF00/n ?? och i så fall vilken är höga och låga byten?
Eller har jag missat något totalt?
EDIT: ska kolla ditt senaste inlägg och se om jag blir klokare.
haha nu fattar jag , det fanns inte Uchar
okay, det ska jag nog kunna fixa.
Det spelar ingen roll när det gäller unsigned värden då programmet inte ser någon skillnad när man skickar
0009
eller
09
eller
9
båda blir decimala värdet 9
så sätt inställningen på Uint ist så ska det funka
första tecknet är det högsta, tex 1234/n i hexadecimalt värde så ger det 4660 decimalt

okay, det ska jag nog kunna fixa.
Det spelar ingen roll när det gäller unsigned värden då programmet inte ser någon skillnad när man skickar
0009
eller
09
eller
9
båda blir decimala värdet 9
så sätt inställningen på Uint ist så ska det funka
första tecknet är det högsta, tex 1234/n i hexadecimalt värde så ger det 4660 decimalt
Senast redigerad av lizerdboy 10 november 2011, 18:47:12, redigerad totalt 2 gånger.