Igensatta frässtål vid fräsning i alu
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Detta med T-dojja är att ta det på allvar med allt tjat som jag i alla fall har gjort under årens lopp. Dels andningsvägarna och sen detta med hur lättantänt det är. Man ser inte lågan så lätt heller.
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
dw: Nä, mer max några matskedar, har en obehandlad mdf som bordskiva under fräsen, som jag inte vill få för mycket vätska på.
tecno: jag vet, borde hitta något mer lämpligt, kanske bygga ett kar att ha fräsen i och cirkulera någon riktigt vätska istället.
Jag försvarar mig med att det är stor del vatten i det...
edit: dw: jag vet inte, ytan är ju inte spegelblank direkt, så det är möjligt att det kommer av vibrationer, men jag har inget att jämföra med.
tecno: jag vet, borde hitta något mer lämpligt, kanske bygga ett kar att ha fräsen i och cirkulera någon riktigt vätska istället.
Jag försvarar mig med att det är stor del vatten i det...
edit: dw: jag vet inte, ytan är ju inte spegelblank direkt, så det är möjligt att det kommer av vibrationer, men jag har inget att jämföra med.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
jag tycker det dära med ytfinishingen är lustigt.
I min gamla glappa (+1mm i vändglapp+gängstav) fick jag till en spegelblank yta (även om den inte var rak utan vågad osv.) men hursom. Den blev superfin ifall. Men nu blir det bara matt, gissar att det har med matningshastigheten att göra då jag körde på ungefär de rekomenderade varvtalen dvs 250mm/min 10k
passar på att fråga i min egen tråd om en annan sak.
Om man ska fräsa smådetaljer, hur sätter man fast dessa på bästa sätt (låt as säga att det är en detalj utan hål )?
det är tråkigt om man har kört en detalj i 10min o så när man kör sista så ändrar den läge o sabbar detaljen.
holding tabs är det rätt sätt att gå? hur får man bort dessa sedan?
I min gamla glappa (+1mm i vändglapp+gängstav) fick jag till en spegelblank yta (även om den inte var rak utan vågad osv.) men hursom. Den blev superfin ifall. Men nu blir det bara matt, gissar att det har med matningshastigheten att göra då jag körde på ungefär de rekomenderade varvtalen dvs 250mm/min 10k
passar på att fråga i min egen tråd om en annan sak.
Om man ska fräsa smådetaljer, hur sätter man fast dessa på bästa sätt (låt as säga att det är en detalj utan hål )?
det är tråkigt om man har kört en detalj i 10min o så när man kör sista så ändrar den läge o sabbar detaljen.
holding tabs är det rätt sätt att gå? hur får man bort dessa sedan?
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Hej ghost_rider!
Det är mer än 30 år sedan jag jobbade med maskinberarbetning. Men kanske är det lite som att lära sig att cykla ty när jag i våras ställde mig framför en fräs för att tillverka delar till mitt eget CNC-bygge så kände jag igen både ljud, skärytor och mycket annat. Den erfarenhet jag har av fräsning är ett en del jobb måste få ta tid. Det finns som inga genvägar ty materialet och frässtålet samt maskinens egenskaper sätter gränser för hur fort det får gå.
Det är lite svårt att se vilken bredd du har på de lätt böjda spåren så det är svårt att bedöma om du kan använda en större fräs och i så fall hur stor. På bilden ser man att den blå linjen, toolpath, bildar formen av en galje. Eftersom ett av problemen förmodligen är att du inte får bort spånen tillräckligt effektivt så skulle du kunna prova med att börja med att fräsa bort mitten i spåret innan du tar ytterkanterna i spåren med galjarna. Ytterkonturen kan du fräsa med en tjockare fräs och så tar du det sista i öppningarna där "galjen så att säga går mot kroken" om du förstår vad jag menar.
De stora hålen kör du med en så stor fräs som möjligt och jag skulle nog börja med att "borra" de fyra hålen för att använda dem att spänna fast arbetsstycket. Jag skulle även borra hål i mitten på de stora hålen så att de runda "centrumkakorna" sitter stadigt också.
Får du vibrationer så kör du nästa uteslutande för fort. Du kan då behöva sänka både varvtal och matningshastighet. Det är dock inte säkert att det beror på stabiliteten hos din fräsmaskin ty det kan även uppstå vibrationer mellan materialet och frässtålet som uppstår vid en viss skärhastighet och ett givet material hos arbetsstycket. Jag tror att grundregeln alltid är att sänka skärhastigheten om det uppstår vibrationer.
Jag vill också passa på att varna för att använda T-sprit som kylmedel. Det är brandfarligt så det sjunger om det. Det är mycket bättre att använda vatten med diskmedel som kylmedel om man inte kan använda riktig kylvätska som man använder i normala fall inom skärande bearbetning. Å du spolarvätska är i princip lika eländigt, det är också brandfarligt även om det inte är i samma omfattning som T-sprit.
Det är mer än 30 år sedan jag jobbade med maskinberarbetning. Men kanske är det lite som att lära sig att cykla ty när jag i våras ställde mig framför en fräs för att tillverka delar till mitt eget CNC-bygge så kände jag igen både ljud, skärytor och mycket annat. Den erfarenhet jag har av fräsning är ett en del jobb måste få ta tid. Det finns som inga genvägar ty materialet och frässtålet samt maskinens egenskaper sätter gränser för hur fort det får gå.
Det är lite svårt att se vilken bredd du har på de lätt böjda spåren så det är svårt att bedöma om du kan använda en större fräs och i så fall hur stor. På bilden ser man att den blå linjen, toolpath, bildar formen av en galje. Eftersom ett av problemen förmodligen är att du inte får bort spånen tillräckligt effektivt så skulle du kunna prova med att börja med att fräsa bort mitten i spåret innan du tar ytterkanterna i spåren med galjarna. Ytterkonturen kan du fräsa med en tjockare fräs och så tar du det sista i öppningarna där "galjen så att säga går mot kroken" om du förstår vad jag menar.
De stora hålen kör du med en så stor fräs som möjligt och jag skulle nog börja med att "borra" de fyra hålen för att använda dem att spänna fast arbetsstycket. Jag skulle även borra hål i mitten på de stora hålen så att de runda "centrumkakorna" sitter stadigt också.
Får du vibrationer så kör du nästa uteslutande för fort. Du kan då behöva sänka både varvtal och matningshastighet. Det är dock inte säkert att det beror på stabiliteten hos din fräsmaskin ty det kan även uppstå vibrationer mellan materialet och frässtålet som uppstår vid en viss skärhastighet och ett givet material hos arbetsstycket. Jag tror att grundregeln alltid är att sänka skärhastigheten om det uppstår vibrationer.
Jag vill också passa på att varna för att använda T-sprit som kylmedel. Det är brandfarligt så det sjunger om det. Det är mycket bättre att använda vatten med diskmedel som kylmedel om man inte kan använda riktig kylvätska som man använder i normala fall inom skärande bearbetning. Å du spolarvätska är i princip lika eländigt, det är också brandfarligt även om det inte är i samma omfattning som T-sprit.
Senast redigerad av labmaster 26 september 2011, 22:44:03, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Är det samma spindel nu som då?
Detta med fasthållning är svårt många ggr, holding tabs är ett sätt och beroende på material så kan det vara olika att bryta upp dessa. Små filar, tunna lövsågsblad, knivar och stämjärn ja you name it. Dubbelhäftande tape, vacuumbord mm mm är andra sätt.
Detta med fasthållning är svårt många ggr, holding tabs är ett sätt och beroende på material så kan det vara olika att bryta upp dessa. Små filar, tunna lövsågsblad, knivar och stämjärn ja you name it. Dubbelhäftande tape, vacuumbord mm mm är andra sätt.
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Finns det ett glapp i maskinen som skapar/främjar vibrationer så kan det vara en idé att mata på extra hårt. Helt baserat på mina egna erfarenheter.
På jobbet skär vi aluplåt (mest 4 mm, ibland 5 mm) med en enkelskärig 5 mm pinnfräs i en router som är förhållandevis instabil. Enkelskärig har väl den fördelen att den ger mer utrymme till spånorna. Skär alltid fullt djup (d.v.s. igenom plåten på en gång), kör normalt 250 mm/m "plunge" (alltså Z-axeln) och 600 mm/m matning på X/Y, spindelhastighet ca 15 krpm, kylning sker med mist med Beethoven). Med helt ny pinnfräs brukar jag dock dra upp FRO till 125%, så i praktiken blir det 750 mm/m. Vid lägre matningshastigheter får jag kraftigare vibrationer. Vid ett tillfälle råkade jag av misstag skära med G0 (nånstans kring 2000-2500 mm/m) när jag körde manuellt (MDI), och det funkade också, och faktum är att det blev mindre spår av vibrationer i skäret. Dock så lät maskinen väldigt plågad
Men att mata på hårdare innebär att man belastar hårdare, vilket i sin tur kanske kan motverka vibrationer.
Har vid ett tillfälle haft problem med igensatta stål, och då berodde det troligen på att vi hade fått en leverans aluplåt som var något mjukare än den vi vanligtvis kör.
På jobbet skär vi aluplåt (mest 4 mm, ibland 5 mm) med en enkelskärig 5 mm pinnfräs i en router som är förhållandevis instabil. Enkelskärig har väl den fördelen att den ger mer utrymme till spånorna. Skär alltid fullt djup (d.v.s. igenom plåten på en gång), kör normalt 250 mm/m "plunge" (alltså Z-axeln) och 600 mm/m matning på X/Y, spindelhastighet ca 15 krpm, kylning sker med mist med Beethoven). Med helt ny pinnfräs brukar jag dock dra upp FRO till 125%, så i praktiken blir det 750 mm/m. Vid lägre matningshastigheter får jag kraftigare vibrationer. Vid ett tillfälle råkade jag av misstag skära med G0 (nånstans kring 2000-2500 mm/m) när jag körde manuellt (MDI), och det funkade också, och faktum är att det blev mindre spår av vibrationer i skäret. Dock så lät maskinen väldigt plågad

Men att mata på hårdare innebär att man belastar hårdare, vilket i sin tur kanske kan motverka vibrationer.
Har vid ett tillfälle haft problem med igensatta stål, och då berodde det troligen på att vi hade fått en leverans aluplåt som var något mjukare än den vi vanligtvis kör.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Tack för alla era svar, blir att läsa lite mer nogrannt sedan.
Den förra maskinen var en proxxon o spindeln var väl ok. Nu kör jag med en kress.
Ang fasthållningen så har jag fräst ut två 'lock' som passar i de stora hålen. Dessa spänns sedan fast så att det sitter bra. Det var ännu mindre detaljer jag syftade på. Tänkte bara om man gör ngt som skall bli snyggt i finishingen, ska man på o slipa för att få bort sina holdings tabs blir ytan lidande. Eller efterbearbetar ni era stycken på ngt sätt? O hur isåfall?
Hade nån tanke om att bygga en stor sandtrumma för att skonsamt slipa bort grader osv.
Den förra maskinen var en proxxon o spindeln var väl ok. Nu kör jag med en kress.
Ang fasthållningen så har jag fräst ut två 'lock' som passar i de stora hålen. Dessa spänns sedan fast så att det sitter bra. Det var ännu mindre detaljer jag syftade på. Tänkte bara om man gör ngt som skall bli snyggt i finishingen, ska man på o slipa för att få bort sina holdings tabs blir ytan lidande. Eller efterbearbetar ni era stycken på ngt sätt? O hur isåfall?
Hade nån tanke om att bygga en stor sandtrumma för att skonsamt slipa bort grader osv.