ELFA nere

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Re: elfa nere

Inlägg av v-g »

Min sista order kom också från ELFA pga snabbt och enkelt och jag i princip alltid beställt därifrån så så sett så är jag ju en hycklare som inte direkt byter leverantör. Men å andra sidan vill man ju heller inte att de ska försvinna bara förbättra sig så man kan beställa enkelt igen! Butikerna är guld de gånger man har vägarna förbi!

MEN det går INTE att gå bakåt på hemsidan för mig, har testat Safari och IE8 man kommer ett steg tillbaka och inte till den sida man var på i sökningen (som för övrigt försvinner). Just detta till synes enkla problem gör mig GALEN. Sist jag beställde kollade jag i katalogen för att kunna jämföra snabbt och enkelt.

För övrigt tycker jag om farnells approach man söker och smalar av tills man får de komponenter man önskar. Men visst motstånd är ju lite smådrygt att köpa men de är de på elfa också problemet är väl att utbudet är för stort (toleranser, varianter mm).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> För övrigt tycker jag om farnells approach man söker och smalar av tills man får de komponenter man önskar.

Det är väl principen för "parametersök" som finns (med variationer i detaljerna så klart)
både hos Farnell, ELFA och t.ex Digikey.

Digikey var väl lite av en föregångerna, och deet är ju inte heller konstigt att
firmor som Digikey och Fernell (som väl både är större än ELFA) har mer
resurser att lägga på sina web-lösningar. Men jag har inget problem att
"smala av" även hos ELFA.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sodjan: Inte jag heller men smala av och kolla på resultatet sen klicka på en träff utan att öppna i nytt fönster så blir det såhär för mig --> :wall:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Jag klickar nästan alltid (inte bara på ELFA!) höger och "öppna i ny flik".
Och på just ELFA är det väl mer motiverat än annars kanske...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jo det är ju så jag öppnar nästan alltid i ny flik men ibland så glömmer man vilket JAG tycker ska vara tillåtet annars kunde ju tex ELFA lägga in så att allt öppnas i ny flik iom att inte tillbakagång är tillåtet, det är en fatal feldesign helt klart!
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Ang öppna ny flik tycker jag att det är lättast att trycka ctrl + vänster musklick :)
Borre

Inlägg av Borre »

Jag har inte några problem alls med att gå bakåt på Elfas sida. Någon gång har jag märkt att man kommit till startsidan vid bakåtklick men först efter att man sökt på något och därefter klickat sig vidare i kategorierna. Om jag bara bläddrar runt och använder parametersökningen kan jag utan problem klicka fram sidan för en komponent och sedan gå tillbaks till sökresultaten. Använder Firefox.

För övrigt tycker jag sidan fungerar bra, men den kan utan tvekan bli bättre såklart, men jag hittar så gott som alltid det jag ska ha snabbt och utan problem.
Som alldeles nyss behövde jag se vad det fanns för ytmonterade elektrolytkondensatorer på 47uF som klarar minst 25V. Sökte på 47uf och valde rätt kategori och sedan spänningen, från att sidan laddades till resultaten var på skärmen tog det 15 sekunder...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

v-g skrev:MEN det går INTE att gå bakåt på hemsidan för mig, har testat Safari och IE8 man kommer ett steg tillbaka och inte till den sida man var på i sökningen (som för övrigt försvinner). Just detta till synes enkla problem gör mig GALEN. Sist jag beställde kollade jag i katalogen för att kunna jämföra snabbt och enkelt.
Så var det för mig tidigare också men numera går det bra att backa till sin sökning på ett naturligt sätt. Mycket märkligt att det bara funkar i vissa browsers, jag har testat med IE9 och FF6.0.2.

För mig står det "elfa3" i urlen, har för mig den såg annorulunda ut tidigare? De kanske har olika versioner igång beroende av vem man är inloggad som?

Elfa har en massa problem men är på väg åt rätt håll igen tycker jag.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Stolleman skrev:Ang öppna ny flik tycker jag att det är lättast att trycka ctrl + vänster musklick :)

Eller trycka länken med rullhjulet på musen. :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tyckert ändå att Elfa är ganska bra. Visserligen tar det ungefär lika länge som Farnell (3 dagar) med man kan prata svenska med dem och det är inga problem med returer. Blir ibland bara så himla trött på alla stora bolag som blint antar att "Ein Volk, ein Führer" eller hur var det. Undrar om Franell tex antar all alla Belgare pratar Franska eller alla Schweizare pratar Tyska..

Men visst, Farnell har större utbud än elfa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beställer jag hos ELFA innan deadlinen, gissar att den är runt 1600 så får jag grejjorna dan efter, oftast före lunch
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Det är en sak att ha saklig kritik, "uselt" är ingen saklig kritik.
Kom igen, det har framförts väldigt specifik saklig kritik mot elfas websida i en mängd trådar, bland annat från mej.
Dessutom är jag av den åsikten att kritiken skall skötas i rätt forum, dvs med företaget direkt, det är ju trots allt frivilligt att handla.
Jag har även framfört ungefär samma kritik till elfa själva, frågor på det ?
Offentligt skitsnack, som i detta fallet förekommer är jag inte mycket för, faktiskt.
Dessutom, utan sponsring, hur skall forumet överleva?
Det är väl max 1% av oss medlemmar som bidragit till driften, typ.
Jag tror iofs att sponsringen är en YTTERST liten del av finansieringen till själva driften av forumet, om något.

Ett sådant här forum är dessutom relativt billigt att drifta, även om det förstås kostar och någon betalar.

Sen säger jag inte att sponsring är dåligt, jag säger bara att om det blir förbjudet att kritisera sponsorer så kanske man ska fundera på om sponsringen var en bra ide.

Har sett det fenomenet på vissa bilsidor, där sponsorer köpt sig tystnad om problem med deras produkter genom att just köpa annonser.
hummel

Inlägg av hummel »

Har du fått svar från Elfa på den kritiken?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

När bekymmren med den nya hemsidan var ny, gav jag dom feedback med de problem jag upplevde. Det svar jag fick då var väldigt överslätande och sporrade då inte till en vidare kontakt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Beställer jag hos ELFA innan deadlinen, gissar att den är runt 1600 så får jag grejjorna dan efter, oftast före lunch
Men det beror på var du är. Till oss sänder Elfa via TNT och de envisas med att sända all frakt via Åbo. Normal post från Sverige till Åland tar en dag.
Skriv svar