Förförstärkare för MM och 78-varvare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Förförstärkare för MM och 78-varvare

Inlägg av psynoise »

Varför inte prova några olika filter (frekvenssvar) på datorn innan du sätter igång något stort. Audacity har preset för RIAA i den grafiska equalizern där man lätt kan experimentera med lite andra kurvor i frekvensplanet. Från det du kommer fram till där kan vi säkert hjälpa dig sätta ihop något analogt.

http://audacity.sourceforge.net

För övrigt tycker jag inte speciellt mycket om Sound Westhost då sidan har blivit populär och innehåller en hel del dåliga konstruktioner på vissa områden. Tror faktiskt inte killen bakom är särskilt påläst.
Tänkte använda OPA2134 op-stärkare till båda (den sägs ju vara bäst)
Finns ingen operationsförstärkare som är bäst i alla audiotillämpningar, man skiljer först och främst på operationsförstärkare med olika ingångssteg. Bipolara har oftast lägst spänningsbrus medan JFET har väldigt låg biasström på ingångarna. I de få texter som finns publicerat i ämnet har jag endast sätt NE5532 blivit hyllad, vilken man faktiskt kan hitta i profesionell audioutrustning, OPA2134 har jag endast sätt i konstruktioner från lustiga HIFI-forum :). Se Small- Signal Audio Design av Douglas Self.
Undvik keramiska kondingar så långt som möjligt
På Chalmers har jag lärt mig att keramiska och då särskilt NP0 har lägst distorsion bland alla kommersiella kondensatorer. Polypropylene är även bland dom bättre för audiofrekvenser. Men för kopplingskondensatorer och avkoppling ser man som vanligt till att impedanserna för det valda frekvensområdet är så små som möjligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Keramiska kondingar "lider" av piezoelektrisk effekt vilket gör att de "svänger med". Det här genererar ansenliga nivåer tredje-tonsdistortion (klirr benämnt). Samma sak ofta med papperskondingar.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Om intresse finns skulle jag kunna göra en rak avspelning med lite olika skivmärken, så kan någon med kanske bättre musikaliska öron än mig komponera frekvenskurvor utefter dessa med till exempel audacity.
Generellt kan man säga att äldre skivor då framförallt akustiska sådana skall ha hög diskant och låg basåtergivning, jag brukar lyssna mig till vad som låter bra. Somliga sena 50 tals skivor använder i stort sätt riaa återgivning.

MVH
Fredrik
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Lägg gärna upp några stycken musik så kan vi se vad vi kommer fram till. Bästa är om vi är flera som lyssnar och tar något medelvärde på det hela. En ensam lyssnare kan ju leda till extrema värden som kan bli helt fel i vissa fall.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

jag skall ordna några inspelningar här i kväll med rak avspelning alltså direktkopplad C1 och öppen C4. Lite olika skivor då svenska samt utlänska från olika årtal. Mitt steg är efter projekt 91 med R8 på 750 ohm och 120 ohm efter C1 för att issolera. Använder OPA2134

MVH
Fredrik
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Ja... det är ju ett projekt. Det bör kännas till att kurvorna varierar mellan årgångar inom bolagen också. Är man verkligen en purist så är det vevgramofon som gäller för akustiska inspelningar, elektromagnetisk för tidiga elektriska (fanns många väldigt fina pickuper som är så tjockt lindande att man får ut nästan volt ur den) och piezokristall-pickup för sena. Det är maskinerna de är tänkta att spelas upp på.

Sedan när det handlar om att arkivera skivorna på datorn så finns det många många samlare som sammanställt tabeller över kurvorna som de olika bolagen använde med noteringar för vilka år dessa gäller. Det är bara att leta upp, finns många som sitter och arkiverar stenkakor på sina datorer.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Nu ligger den uppe, spelade av lite olika svenska skivor i går kväll med optimering som jag tidigare angav. Det lite roliga är att det skulle gå att komplimentera de information som redan finns på internet med utländska skivmärken. Cavalcaden är den som har absolut starkast diskant.
Det ligger som en Audacity projektfil.

http://www.filecentral.se/filecentral/a ... f87c47088c
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Fick lite tid över imorse så jag har räknat om värdena för kondingen i låg-pass filtret för att använda en 750R istället för 820R. Värderna är inte exakt på decimalen men det är ganska nära, kondingarna i sig har ju också ett felvärde. Har även tagit mig friheten att använda vissa värden, som elfa har, i serie.

Låg-pass
  • 1.6kHz, 100+33nF
    2.1kHz, 100
    3.4kHz, 47+15
    5.8kHz, 22+15
Hög-pass (samma motstånd som i P06 och P91)
  • 500Hz, 22
    400Hz, 22+4.7
    200Hz, 47+10
Bugle förförstärkaren har ett steg för höjning vid 700Hz också. Det ska finnas tidiga elektroniskt inspelade stenkakor som använder det, samt RCA's tidiga 50-tals vinyler använder 800Hz. Så jag skulle vilja lägga till ett sånt steg, men vet inte vad det är för filter och hur man räknar ut värden till det. Gissar på att det borde hamna runt 15nF (om man kollar talföljden i tabellen).

Edit: Mosade värden genom en räknare (http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SM7CZR skrev:ajcc! Du har tydligen ställt dej in på att bygga en RIAA-förförstärkare. Annars säljer Kjell & Comp. färdiga för några hundringar.
Både sent och off topic (efterssom tråden inte riktigt handlar om RIIA) men det RIIA-filtret som kjell & co säljer hr jag ENBART hört negativa saker om, och då även från folk som inte är lika petiga med ljud som jag är..
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Mitt egna Projekt 91 steg låter mycket bättre än "Pro-Ject Phono Box II" steget så det finns många anledningar att ordna ett själv.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Hittade ett RIAA projekt från australiska elektronik-tidningen Silicon Chip (http://diyaudioprojects.com/Chip/Phono-Preamp-Kit/). Har kollat lite på LM833 som verkar alldeles ypperlig för MM, sedan noterade jag också att nätdelen i projektet ska ha 12V AC in, till 7812 och 7912 för respektive polaritet, vilket måste vara en felskrivning, 7812 har ju 2V drop-out...

I alla fall, den verkar använda standardvärden istället för framräknade värden som P91 och Bugle så den kanske går att bygga utan två-tre kondingar i serie i filtret. Så jag ska försöka hitta fram artiklen från augusti 2006 och läsa dem. Den inkluderar också förslag på RC-filter för olika skivbolags 78-varvare (titta där!, två flugor i en smäll) och säkerligen massor av matnyttigt om designen.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Nu har jag lekt lite med audacity, jag tycker det låter ok med dessa kurrvor men jag har inge vidare öra för sådant.
http://www.filecentral.se/filecentral/a ... 744bc24f46
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Fick tag på artiklen i Silicon Chip och EQ-kretsen i denna är ett enkelt filter-nät(?) som sköter allt i ett steg (i negativ feedback). De går inte heller in på hur nätet är utformat, trist...
Så att använda denna kretsen i en stereo-konfiguration med många variationer på EQn blir svårt, P91 och Bugle är lämpligare lösningar i mitt tycke då dessa enkelt går att växla mellan med två vrid-brytare.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Om man nu går in för detta ätt bygga ett försteget som skall låta så bra som möjligt ätt spela 78 rpm skivor. Är inte rör bättre då? Finns det någon direkt fördel med transistorer i detta fall mer än att det är lättare att bygga dem och att de startar fortare?

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man kan ju vända på det, finns det nån direkt fördel med rör utom att det är snyggt ? :) ..det blir ju väldigt mycket krångligare.
Skriv svar