Antenn 3G WLAN router
Re: Antenn 3G WLAN router
blueint> Vad är det för fel på lösningen att sätta t.ex en Huawei B260 brygga längst ut på en ethernetkabel på bergstoppen?
Det är förmodligen en utmärkt lösning.
Jag börjar inse (sakta) att det inte är så enkelt med antenner och allt som det medför.
Jag skulle nog t.o.m klara mig utan 20m nätverkskabel och helt enkelt bara sätta B260 uppe på berget i en vattentät box.
WLAN från berget ner till stugan är ju ungefär mellan 20 och 50m.
Jag behöver naturligtvis dra ström-kabel (220V) till B260.
Det är förmodligen en utmärkt lösning.
Jag börjar inse (sakta) att det inte är så enkelt med antenner och allt som det medför.
Jag skulle nog t.o.m klara mig utan 20m nätverkskabel och helt enkelt bara sätta B260 uppe på berget i en vattentät box.
WLAN från berget ner till stugan är ju ungefär mellan 20 och 50m.
Jag behöver naturligtvis dra ström-kabel (220V) till B260.
Eller bara nätverkskabel och mata ström på ett par av paren och data på dom andra två.
Med Cat.5:
* 2 - par för spänningsförsörjning (klarar då 1 A @ ca 60 V)
* 1 - par till 100 Mbit/s ethernet
* 1 - par till PSTN analog telefoni (alt dedikerad ATM/ethernet VoIP).
* 2 - par för spänningsförsörjning (klarar då 1 A @ ca 60 V)
* 1 - par till 100 Mbit/s ethernet
* 1 - par till PSTN analog telefoni (alt dedikerad ATM/ethernet VoIP).
POE är nytt för mig. Verkar finnas en del att sätta sig in i (http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet)
Jag förstår att man vill ha relativt hög spänning för att få mindre förlust i kabeln, men då behöver man en step-down regulator för att i mitt fall få 5V till B260. Den är specad för 5V, 2A dvs 10W. Vad jag förstår kan POE ge antingen 12.95W el 25.50W vid type1 resp type2, vilket alltså skulle räcka.
Som av en händelse finns det färdiga prylar ebay.com/itm/NEW-POE-Power-over-Ethernet-Power-Supply-splitter-5V-2A-/...
Iofs känns det enklare att bara dra en 220V kabel, men det är ju inte lika skoj såklart.
Jag förstår att man vill ha relativt hög spänning för att få mindre förlust i kabeln, men då behöver man en step-down regulator för att i mitt fall få 5V till B260. Den är specad för 5V, 2A dvs 10W. Vad jag förstår kan POE ge antingen 12.95W el 25.50W vid type1 resp type2, vilket alltså skulle räcka.
Som av en händelse finns det färdiga prylar ebay.com/itm/NEW-POE-Power-over-Ethernet-Power-Supply-splitter-5V-2A-/...
Iofs känns det enklare att bara dra en 220V kabel, men det är ju inte lika skoj såklart.
Senast redigerad av blueint 7 september 2011, 01:16:46, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Sant men pengar har mer makt över människan ...
Om jag får ihop allt rätt behöver jag ungefär följande
POE $13
48VDC trafo $16
25m UTP kabel SEK 239:-
Alt
25m 220V sladd SEK 300:-
Det behövs "vattentät" kapsling där B260 trafo ansluts till 220V. Men det behövs även för POE så det går väl på ett ut.
Lådor är inte billiga, en plastpåse kanske ...
POE $13
48VDC trafo $16
Alt
Det behövs "vattentät" kapsling där B260 trafo ansluts till 220V. Men det behövs även för POE så det går väl på ett ut.
Jag hade kört på POE-lösningen, trots någon hundralapp mer så är den säkrare på flera sätt.
fast ska du väl sätta ut utrustning så fixa iaf någon hyfsat vattentät låda... typ en scysst matlåda (modellen med gummikant, typ 25-50kr på en butik nära dig) med en kabelförskruvning typ 55-187-70 i en sida borde räcka
fast ska du väl sätta ut utrustning så fixa iaf någon hyfsat vattentät låda... typ en scysst matlåda (modellen med gummikant, typ 25-50kr på en butik nära dig) med en kabelförskruvning typ 55-187-70 i en sida borde räcka
Såg nu att det bara var POE splitter jag nämde tidigare. Det behövs en injector oxå för ca $20.
Injectorn brukar väl ha inbyggd strömförsörjning?
De jag sett är en väggvårta med två RJ45.
De jag sett är en väggvårta med två RJ45.
-
Skarvsladden ligger inte så länge ute innan den börjar spricka. Visserligen gäller det Cat5 kabeln också. Men det hemska är väl när barnbarnen eller någon annan människa fått tag på en skadad 230V kabel och fått ström i sig och kanske avlider. (Kabeln behöver inte ens vara skadad om rätt barn börjar leka med den på fel sätt! )rolex42 skrev:Sant men pengar har mer makt över människan ...
POE $13
48VDC trafo $16
Alt
Hur värderar du det i pengar?
Makalöst vad vissa skall krångla till allt de tar sig an. Om jag hade varit i TS kläder hade jag kvistat ner till elfirman och köpt 25 meter gul plastkanalisation. Sedan hade jag farit vidare till Jem & Fix eller ÖB och investerat i 25 meter EKK kabel. Jem & Fix eller annan affär där de säljer vikre finns också material till en snygg liten bod för den trådlösa routern. En sak som man inte får glömma när man är hos elfirman är att köpa 25 meter skärmad ethernetkabel och ett par kontakter. Ber man snällt sätter de förmodligen på skärmade kontakter också.
Väl hemkommen till fritidshuset är det bara att rulla ut plastkanalisationen och trycka i elkabel och ethernetkabeln. Någon timmes trakterande av hammare såg och spik behövs också men det är bara roligt och avkopplande. När boden nästan är färdig så upptäcker man att tackpappen saknas och ligger det inte liten stump i förådet så får man sätta sig i bilen och fara tillbaka till träboa där de har takpapp i parti och minut.
Lite värme kan behövas i boden för att hålla fukten borta eftersom trådlösa routrar normalt vill ha inomhusklimat.
Om det är dålig GSM/3G täckning i området så kan man montera en GSM-repeater i boden och låta grannarna använda den för en litet bidrag till hushållskassan och finansieringen av repeater och installationen i övrigt. En sak som dock är viktigt att tänka på är att man bör köpa en repeater i Sverige och inte från ebay eller andra siter där de säljer Kinesprodukter. Gör man det så finns det risk att man köper grisen i säcken ty mobiloperatörerna är på hugget och slår genast till om det är någon repeater i området som stör. Detta problem uppstår inte om man handlar från en seriös svensk leverantör.
Väl hemkommen till fritidshuset är det bara att rulla ut plastkanalisationen och trycka i elkabel och ethernetkabeln. Någon timmes trakterande av hammare såg och spik behövs också men det är bara roligt och avkopplande. När boden nästan är färdig så upptäcker man att tackpappen saknas och ligger det inte liten stump i förådet så får man sätta sig i bilen och fara tillbaka till träboa där de har takpapp i parti och minut.
Lite värme kan behövas i boden för att hålla fukten borta eftersom trådlösa routrar normalt vill ha inomhusklimat.
Om det är dålig GSM/3G täckning i området så kan man montera en GSM-repeater i boden och låta grannarna använda den för en litet bidrag till hushållskassan och finansieringen av repeater och installationen i övrigt. En sak som dock är viktigt att tänka på är att man bör köpa en repeater i Sverige och inte från ebay eller andra siter där de säljer Kinesprodukter. Gör man det så finns det risk att man köper grisen i säcken ty mobiloperatörerna är på hugget och slår genast till om det är någon repeater i området som stör. Detta problem uppstår inte om man handlar från en seriös svensk leverantör.
EKK får inte läggas i mark, det ska vara EKLK, EKKJ eller N1XV. EKLK måste läggas i rör dom andra två räcker att lägga markeringsband över efter det är nedgrävt.
Klart enklast och billigast med POE, finns hos Kjell tex. En utomhus-TP håller länge om den inte utsätts för mekanisk påverkan.
Klart enklast och billigast med POE, finns hos Kjell tex. En utomhus-TP håller länge om den inte utsätts för mekanisk påverkan.