Atmega88 svarar inte efter läsning av lfuse

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SvenW

Re: Atmega88 svarar inte efter läsning av lfuse

Inlägg av SvenW »

Kolla om det finns serieterminering på isp-kortet, speciellt SCK.
Om terminering saknas behövs det inte så värst lång ledning för att det skall bli känsligt!
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Kolla om det finns serieterminering på isp-kortet, speciellt SCK.
Hmm, är det alltså ett motstånd i serie med ledningen? (Kollade snabbt på wikipedia), jo den verkar ha sådana i serie med SCK och MOSI om jag har kollat rätt.

Ett framsteg gjordes dock idag, jag lyckades löda loss atmega:n medelst varmluft och löda på en ny... och det funkar :tumupp:
Har härjat med avrdude den senaste halvtimmen samt prövat köra in lite kod och allt ser ok ut såhär långt.

En sak slog mig dock idag som jag inte tänkt på tidigare, efter de föregående lödningarna har jag tvättat bort flusset från kortet innan jag kopplat in det (har låtit det torka i några timmar emellan), men det har jag inte gjort ännu på senaste lödningen.
Jag använder dethär medlet till att tvätta med och skrubbar med en liten ESD-borste, och torkar sedan rent med papper.
Bild
Kan det ha något med saken att göra? Jag brukar normalt alltid tvätta korten efter lödningen och har inte upplevt några problem tidigare. Ska hursomhelst tvätta detta kort nu och låta det torka tills imorgon så får vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har svårt att tro att tvätten gjorde skada... särskilt inte om du använder ESD-borste...
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jahapp, det var kul sålänge det varade :evil:
Körde in lite kod och allt funkade prima (standard-fuses, intern oscillator) ända tills det var dags att koppla på den externa kristallen.
Jag lödde på en 11.0592MHz kristall och kondingarna, och skrev lfuse till 0xDE, ingen kontakt... fan tänkte jag och dubbelkollade fusen 50 gånger, jo det verkar korrekt.
Så jag lödde loss kristallen och lödde på en 8MHz istället, och då funkar det! Iallafall i typ 30 sekunder tills den tvärdör igen.. och nu får jag ingen kontakt oavsett vad jag gör.

Börjar bli riktigt less på dethär nu, undrar om inte mina mega88:or blivit utsatta för något konstigt medan de legat i förvaringslådan, eller om de skulle råka vara från samma "batch" som haft något fel... det är samples från Atmel som jag haft i typ 3-4år.
Funderar på att beställa ett par nya och fortsätta därifrån :humm:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Järnkoll på 22Pf till kristallen ?

Inga flytande AD'n i koden du läser på ?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det kan strula då man kör igång extern kristall.
T.ex. fel på kodensatorerna, eller kristall.

Att dina ATMega88 skulle vara defekta kommer långt ned i listan
på möjliga orsaker

Swech
ds77

Inlägg av ds77 »

Det ser ut att vara lång väg till jord(på megan) för c1, men det kanske bara är mina ögon som inte ser ordentligt.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Pluggade i igen idag och allt funkar :shock: har suttit och kodat de senaste 2 timmarna utan minsta antydan till problem, bytte även tillbaka till en ny 11.0592MHz kristall och lödde på lite stiftlister, no problems.

Järnkoll på 22Pf till kristallen ?
De är köpta på elfa och jag har iaf mätt att det inte finns några kortslutningar osv, men har tyvärr inget att mäta kapacitans med.

Inga flytande AD'n i koden du läser på ?
Nej.

Det ser ut att vara lång väg till jord(på megan) för c1, men det kanske bara är mina ögon som inte ser ordentligt.
Jorden från AVR:ens pinnar går genom jorpunkten för C2 och därifrån vidare till C1, så det är ju inte så långt skulle man tycka. Kanske inte en optimal design iofs men...

Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare nu förutom att koda med glatt humör :vissla: finns det något "stress test" jag kunde göra för att felsöka nu när allt verkar funka igen?
Kan flussmedel orsaka kortslutning? Det kan ju vara lite fuktigt efter lödningen (som då skulle ha torkat över natten eftersom det funkar nu). Jag brukar pensla på ganska mycket fluss när jag löder ytmonterade IC's, något man bör tänka på här?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är värsta läget när det bara hoppar igång utan att man har
en aning om varför.... :-) Stresstest, tja, knacka i bordet och rycka
i sladdar kanske. Väldigt svårt att veta så här "remote" utan att varken
ha sett hur det hela ser ut eller veta vad du *igentligen* har gjort
under tiden.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jo absolut, och ännutill när det hoppat igång och slutat funka typ 10 gånger med olika MCU:s och man fortfarande inte har en blekaste aning om varför :D
Har ryckt och vridit i alla kontakter och kablar, mätt med scopet lite här och där och allting "ser" rätt ut när det funkar, och när det slutar funka så är allting dött, förutom att matningsspänningen är korrekt på alla pinnar och MOSI-pinnen ger utslag medan MISO verkar vara död...

Får väl köra vidare och se hur det funkar, tack för hjälpen med felsökningen såhär långt :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

När det har varit så för mig har det ibland berott på mikroskopiska lödfel.... Har du lött två likadana kretsar samtidigt så är risken att det blir samma fel på båda.... massor av fluss, och rätt temperatur (hög) är receptet. Just att det fungerar "ibland" är ett varningstecken för lödfel. Om man mäter mellan pinne och padd så kan man ibland avslöja avbrott, ibland inte (trycker man ner pinnen med mätpadden så får man ju tillfälligt kontakt).

...bara ytterligare en spekulation.... :roll:
Skriv svar