LED-klocka, ej 7-segment eller LCD
Re: LED-klocka, ej 7-segment eller lcd
Och ungefär här insåg jag att jag nog missförstod vad thepirateboy's kort var för något. Den är alltså till för att kommunicera över usb, men inte i första hand för att ladda in program, utan för att emulera andra usb-enheter?
Eller uppfyller den mina behov här, och är smidig som usb-grej lite mer som en bonus?
Eller uppfyller den mina behov här, och är smidig som usb-grej lite mer som en bonus?
-
- EF Sponsor
Den kan göra både och, ladda in program och kommunicera över USB.
I ditt fall är det ju programladdning över USB som är det intressanta, för att slippa köpa en extern programmerare.
Normalt spänningsfall på en LED är ungefär 2V och man brukar driva dom med ca 10 mA vilket ger en resistor på ca 270 ohm.
I ditt fall är det ju programladdning över USB som är det intressanta, för att slippa köpa en extern programmerare.
Normalt spänningsfall på en LED är ungefär 2V och man brukar driva dom med ca 10 mA vilket ger en resistor på ca 270 ohm.
Då har jag köpt fel motstånd, men det ska vi nog lösa.
Tack alla för god hjälp!
Tack alla för god hjälp!
-
niklas_j: Eftersom på sin höjd 3 lysdioder lyser samtidigt är det definitivt lättast att bara använda motstånd för strömbegränsningen. Dina beräkningar ser korrekta ut, förutom att (som du märkt) spänningsfallet är för lågt. Eftersom dioderna bara ska synas, inte lysa upp något, tycker jag du bör köra med lägre ström.
Angående dimning är det "lätt" om du använder det föreslagna skift-registret då det har "Output Enable Input", det är bara PWM'a den inputen. För att ställa duty-cycle kan du t.ex. koppla en potentiometer till valfri pinne på μC'n som har ADC.
Vilken μC och programmerare du ska använda är ju helt upp till dig men jag rekommenderar PICkit 2 (273-344-18). Fördelen med att kunna programmera "lösa" chip är ju uppenbar, om du inte vill programmera assembler finns det högnivå-språk att välja på. Demo-kortet med en 16F690 är perfekt för att komma igång!
Angående dimning är det "lätt" om du använder det föreslagna skift-registret då det har "Output Enable Input", det är bara PWM'a den inputen. För att ställa duty-cycle kan du t.ex. koppla en potentiometer till valfri pinne på μC'n som har ADC.
Vilken μC och programmerare du ska använda är ju helt upp till dig men jag rekommenderar PICkit 2 (273-344-18). Fördelen med att kunna programmera "lösa" chip är ju uppenbar, om du inte vill programmera assembler finns det högnivå-språk att välja på. Demo-kortet med en 16F690 är perfekt för att komma igång!
> ...och man brukar driva dom med ca 10 mA...
Det beror ju helt på vad syftet är. Som ooptimerad säger så ska
de ju bara "synas", de ska inte "lysa upp". Med moderna rellativt
effektiva lysdioder, och vid användning inomhus, så kan 1-2 mA
räcka bra för att de ska synas. Skaffa ett av de "resistor-pack"
som t.ex C-O eller Kjell har och testa själv ! Praktiska prov
slår teoretiska beräkningar stort...
ooptimerad skrev:niklas_j: Eftersom på sin höjd 3 lysdioder lyser samtidigt är det definitivt lättast att bara använda motstånd för strömbegränsningen. Dina beräkningar ser korrekta ut, förutom att (som du märkt) spänningsfallet är för lågt. Eftersom dioderna bara ska synas, inte lysa upp något, tycker jag du bör köra med lägre ström.
Okej, jag köpte 100 LED, och har 20 st 120 Ohm och 100 st 82 Ohm. Där bör jag ju kunna experimentera tills jag hittar en nivå som verkar vettig.sodjan skrev:> ...och man brukar driva dom med ca 10 mA...
Fast då dimmar jag ju hela. Tanken var att om man t ex låg mellan två minuter, så ska minutvisaren långsamt tona över. dimning per diod alltså.ooptimerad skrev:Angående dimning är det "lätt" om du använder det föreslagna skift-registret då det har "Output Enable Input", det är bara PWM'a den inputen. För att ställa duty-cycle kan du t.ex. koppla en potentiometer till valfri pinne på μC'n som har ADC.
Det blir det som thepirateboy säljer. Bra med en hyfsat liten startinvestering ifall jag blir less och skiter i det...ooptimerad skrev:Vilken μC och programmerare du ska använda är ju helt upp till dig men jag rekommenderar PICkit 2 (273-344-18). Fördelen med att kunna programmera "lösa" chip är ju uppenbar, om du inte vill programmera assembler finns det högnivå-språk att välja på. Demo-kortet med en 16F690 är perfekt för att komma igång!

Swech:
Jag kikade faktiskt där, men det blev billigare på electrokit (i synnerhet när frakt kom in i bilden).
-
Har man intresse att bygga något liknande själv borde man väll inte ledsna på microcontrollers så snabbt?
Angående dimningen, det ska alltså ta en minut (för minut-indikeringen) att "dimma över" mellan två LED's? Blir lite klurigare att fixa med skift-register (jag har i alla fall ingen idé). Däremot om det är en funktion du verkligen vill ha kan du kika på Charlieplexing, då kan du driva samtliga 60 LED's med 9 av microcontrollerns pinnar. Det blir lite svårare att programmera men är perfekt för liknande uppgifter (stort antal LED's men få lysande åt gången)
Edit: förtydling

Angående dimningen, det ska alltså ta en minut (för minut-indikeringen) att "dimma över" mellan två LED's? Blir lite klurigare att fixa med skift-register (jag har i alla fall ingen idé). Däremot om det är en funktion du verkligen vill ha kan du kika på Charlieplexing, då kan du driva samtliga 60 LED's med 9 av microcontrollerns pinnar. Det blir lite svårare att programmera men är perfekt för liknande uppgifter (stort antal LED's men få lysande åt gången)
Edit: förtydling
Senast redigerad av ooptimerad 30 juni 2011, 19:09:19, redigerad totalt 1 gång.
> och har 20 st 120 Ohm och 100 st 82 Ohm.
Det låter lite/väldigt lågt.
Jag skulle gissa att någonting kring 470-560 eller kanske
upp till 1k (beroende på hur effektiva lysdioderna är och
hur ljus miljön är där det hela ska sitta) kan räcka.
Det låter lite/väldigt lågt.
Jag skulle gissa att någonting kring 470-560 eller kanske
upp till 1k (beroende på hur effektiva lysdioderna är och
hur ljus miljön är där det hela ska sitta) kan räcka.
ooptimerad:
Yes, det var det som var grejen. Och charlieplexing verkade så jobbigt så jag tänkte att jag tar det enklast möjliga till att börja med. Min fullösning (ej jämn toning) skulle då vara att jag i princip ökar till 120 leds istället, och tänder 0, 1, eller 2, fast att man kanske kan typ addera två spänningar istället och behålla 60.
sodjan:
Yes, men jag kan ju seriekoppla motstånden först för att hitta en vettig nivå. Kommer ändå behöva testa med bara några stycken i första testerna, så då borde de räcka. Sen kan jag köpa rätt storlek efteråt.
Yes, det var det som var grejen. Och charlieplexing verkade så jobbigt så jag tänkte att jag tar det enklast möjliga till att börja med. Min fullösning (ej jämn toning) skulle då vara att jag i princip ökar till 120 leds istället, och tänder 0, 1, eller 2, fast att man kanske kan typ addera två spänningar istället och behålla 60.
sodjan:
Yes, men jag kan ju seriekoppla motstånden först för att hitta en vettig nivå. Kommer ändå behöva testa med bara några stycken i första testerna, så då borde de räcka. Sen kan jag köpa rätt storlek efteråt.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skiftregistren är så snabba att du inte hinner se då du skiftar.
De brukar även ha en enable pinne eller latch pinne som definitivt gör att du inte kommer
att se något av skiftandet.
Sedan dimmning går att göra att du skiftar ut dina lydioder med 50 gånger / sekund
och på så sätt dimmrar genom att alternera mellan tänd och släckt.
Behövs inga kondensatorer eller annan hårdvara för detta.
Swech
De brukar även ha en enable pinne eller latch pinne som definitivt gör att du inte kommer
att se något av skiftandet.
Sedan dimmning går att göra att du skiftar ut dina lydioder med 50 gånger / sekund
och på så sätt dimmrar genom att alternera mellan tänd och släckt.
Behövs inga kondensatorer eller annan hårdvara för detta.
Swech
Hmmm...
Jag kom att tänka på denna:
http://symlink.dk/projects/bob-clock/
Som varit på tapeten tidigare i LED-klocktrådar...
Jag kom att tänka på denna:
http://symlink.dk/projects/bob-clock/
Som varit på tapeten tidigare i LED-klocktrådar...
Swech: Nu var jag inte med på exakt hur du menade. Du kanske menade följande, men annars borde det funka?
Om jag låter processorn sköta själva PWM-delen (blir väl kanske inte "äkta PWM", men skit samma) också så kanske det kan gå. Jag uppdaterar alltså shiftregistret 100 ggr per sekund, och har första på minutvisaren tänd n1 gånger av dem, och andra på minutvisaren n2 gånger. Så går det från (n1,n2) = (100,0) => (0,100).
Zeela: intressant, ska kolla in (mkt likt min tanke!)
Om jag låter processorn sköta själva PWM-delen (blir väl kanske inte "äkta PWM", men skit samma) också så kanske det kan gå. Jag uppdaterar alltså shiftregistret 100 ggr per sekund, och har första på minutvisaren tänd n1 gånger av dem, och andra på minutvisaren n2 gånger. Så går det från (n1,n2) = (100,0) => (0,100).
Zeela: intressant, ska kolla in (mkt likt min tanke!)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Precis.
Det räcker säkerligen med mindre steg än 100.
någon av 16,32,64 bör funka så blir det lättare att skriva kod för det hela.
Swech
Det räcker säkerligen med mindre steg än 100.
någon av 16,32,64 bör funka så blir det lättare att skriva kod för det hela.
Swech
Du kan göra på två sätt:Frågan är om jag aktivt ska slå på och av klockan med kod, eller om man typ har en extern fyrkantsvåg
antingen slå på / av klockan direkt i koden, samtidigt som du skickar ut enstaka databitar på en annan utgång. Det andra sättet är att använda den inbyggda SPI-enheten i processorn. Då laddar du 8 bitar åt gången med data som skickas iväg automatiskt - både klocka och data genereras. Man behöver bara ställa in hastigheten i förväg.
Angående PWM: Det absolut lättaste , om du ska dimma alla lysdioder likadant , är att koppla en PWM-utgång på processorn direkt till output-enable på alla shiftregistren. Då kommer dimningen att skötas automatiskt av shiftregistren - ingen data behöver skickas ut extra.
När jag började så köpte jag en prorgammerare (AVR) och några processorer. Den programmeraren använder jag fortfarande och har programmerat massor av kretsar. Det känns lite onödigt att ha inbyggd USB på kortet om man inte ska använda det sedan när programmeringen är färdig. Ska man däremot göra en sak som ska kommunicera med PC under normal drift så är ju USB-kortet bra.