Elkonvertera kickbike?
Re: Elkonvertera kickbike?
Förstår inte att folk ifrågasätter ifall kedja håller, motorcyklar med över 200hk kör med kedja, och det håller hur bra som helst.
..Visst, ganska kraftig kedja, men givetvis får man dimensioner after effekten, det gäller såväl rem som kedja.
Jag skulle personligen valt kedja vid detta bygget.
..Visst, ganska kraftig kedja, men givetvis får man dimensioner after effekten, det gäller såväl rem som kedja.
Jag skulle personligen valt kedja vid detta bygget.
Re: Elkonvertera kickbike?
Jag har också funderat på att aktivt styra motorn med RC-signalen och strömshunt/hallsensor. Det är fortfarande fasströmmen som eldar upp reglaget, så antingen får man mäta den i två faser eller så mäter man batteriströmmen och motorvarvtalet och räknar baklänges.
Det är ju också önskvärt att gasreglaget styr strömmen genom motorn snarare än spänningen (eller pulsbredden). Eftersom strömmen är proportionell mot vridmomentet så får man en gasrespons som påminner mer om vad man är van vid från en förbränningsmotor.
Använder man ett fartreglage från ett flygplan i en sådan här konstruktion så kan det nog vara en bra idé att montera på en fläkt, då flygplansreglagen normalt monteras bakom propellern och således är dimensionerade för ett visst luftflöde.
Det är ju också önskvärt att gasreglaget styr strömmen genom motorn snarare än spänningen (eller pulsbredden). Eftersom strömmen är proportionell mot vridmomentet så får man en gasrespons som påminner mer om vad man är van vid från en förbränningsmotor.
Använder man ett fartreglage från ett flygplan i en sådan här konstruktion så kan det nog vara en bra idé att montera på en fläkt, då flygplansreglagen normalt monteras bakom propellern och således är dimensionerade för ett visst luftflöde.
Re: Elkonvertera kickbike?
Kul att det går att bygga roliga grejer lagligt nu också
Är det verkligen så numera om det hålles under 20 kmh eller vad det nämndes? Inga typgodkännande, inga registreringar ingen åldersgräns inget alls bara att bygga och köra på vägbanor och allt? Absolut inget jag tänkt bygga tycker bara det låter konstigt.
Är det verkligen så numera om det hålles under 20 kmh eller vad det nämndes? Inga typgodkännande, inga registreringar ingen åldersgräns inget alls bara att bygga och köra på vägbanor och allt? Absolut inget jag tänkt bygga tycker bara det låter konstigt.
Re: Elkonvertera kickbike?
Japp, precis så är det.
Enligt:
lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
som trädde i kraft 1:a oktober 2010
så är:
Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
klassat som cykel, och för en cykel så behövs varken typgodkännande eller registrering och det finns ingen åldersgräns. Däremot måste man ju fortfarande hålla sig till de trafikregler som finns angående cyklar.
Lagändringen i oktober förra året var nog mest till för att göra segways lagliga, men det går att klämma in rätt så mycket udne rden definitionen.
Enligt:
lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
som trädde i kraft 1:a oktober 2010
så är:
Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
klassat som cykel, och för en cykel så behövs varken typgodkännande eller registrering och det finns ingen åldersgräns. Däremot måste man ju fortfarande hålla sig till de trafikregler som finns angående cyklar.
Lagändringen i oktober förra året var nog mest till för att göra segways lagliga, men det går att klämma in rätt så mycket udne rden definitionen.
Re: Elkonvertera kickbike?
"Konstruerat för en hastighet av högst" - tycker jag låter kul.
- Jo konstapeln, jag KONSTRUERADE den för att gå 20km/h, men jag måste ha räknat fel... annars kunde du inte ha klockat mig i 180km/h..
- Jo konstapeln, jag KONSTRUERADE den för att gå 20km/h, men jag måste ha räknat fel... annars kunde du inte ha klockat mig i 180km/h..

Re: Elkonvertera kickbike?
Där ser man, tyckte dock det räckte mer än väl med de topptrimade eu mopederna som kör som idioter på gångbanorna där de ändå inte får vara.
Men jo lagen ser lite småkomisk ut med detta:
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen
Till alla andra motorfordon krävs ett typgodkännande eller liknande för att inte kunna tillverkas med högre effekt eller dylikt men inte för denna och det finns inte heller något åldersgräns och det är lite skrämmande.
Men jo lagen ser lite småkomisk ut med detta:
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen
Till alla andra motorfordon krävs ett typgodkännande eller liknande för att inte kunna tillverkas med högre effekt eller dylikt men inte för denna och det finns inte heller något åldersgräns och det är lite skrämmande.
Re: Elkonvertera kickbike?
Borde inte vara några problem att slänga på en motor på tiotals kW så länge det inte går fortare än 20 km/h. Personligen tycker jag att det borde vara ok med den dubbla hastigheten. Inga problem att komma upp i 40 km/h på en traditionell cykel utan assistans.
Självklart ska man inte göra sig skyldig till brott mot andra trafiklagar t ex vårdslöshet i trafik, cykla på gångbanor, mot rött, stopp-plikt osv... Dessutom tycker jag inte att det borde vara tillåtet att framföra varken elcykel eller vanlig cykel när man är påverkad av alkohol eller andra droger.
Självklart ska man inte göra sig skyldig till brott mot andra trafiklagar t ex vårdslöshet i trafik, cykla på gångbanor, mot rött, stopp-plikt osv... Dessutom tycker jag inte att det borde vara tillåtet att framföra varken elcykel eller vanlig cykel när man är påverkad av alkohol eller andra droger.
Re: Elkonvertera kickbike?
Borde inte vara några problem att slänga på en motor på tiotals kW så länge det inte går fortare än 20 km/h
Så sant men den stora skillnaden mellan tex EU-mopeder och en kickbike är att det inte finns någon åldersgräns på dessa och man kan konstruera de för 20kmh så de inte går snabbare än 20 kmh men ha en strömbrytare för 140 kmh. Det hade nästan i princip varit lagligt för den var konstruerad med strömbrytaren för att köras i 20kmh och den strömbrytaren rörs ju aldrig.
Personligen tycker jag att det borde vara ok med den dubbla hastigheten.
Nja jag hade inte velat träffa på säg en 8-åring i den hastigheten på en kickbike som fått låna den av "snälla" ungdomar..
Sedan tror jag inte att dessa är så lättstyrda pga deras små hjul i lite högre hastighet.
Så sant men den stora skillnaden mellan tex EU-mopeder och en kickbike är att det inte finns någon åldersgräns på dessa och man kan konstruera de för 20kmh så de inte går snabbare än 20 kmh men ha en strömbrytare för 140 kmh. Det hade nästan i princip varit lagligt för den var konstruerad med strömbrytaren för att köras i 20kmh och den strömbrytaren rörs ju aldrig.
Personligen tycker jag att det borde vara ok med den dubbla hastigheten.
Nja jag hade inte velat träffa på säg en 8-åring i den hastigheten på en kickbike som fått låna den av "snälla" ungdomar..
Sedan tror jag inte att dessa är så lättstyrda pga deras små hjul i lite högre hastighet.
Re: Elkonvertera kickbike?
Jag skulle nog va skiträdd om jag stod på en kickbike i över 20 pinn... finns ju inga vettiga bromsar. Cykel'n(MTB) i 30 blås får man ju stopp på.. säg 3-4m? på asfalt (exkl. reaktionstiden).
Minsta grop sväljer du framhjulet på en kickbike, sen hjular man själv resten av biten på ren kinetik... tills farten gått förlorad i skrubbsår.
Minsta grop sväljer du framhjulet på en kickbike, sen hjular man själv resten av biten på ren kinetik... tills farten gått förlorad i skrubbsår.
Re: Elkonvertera kickbike?
Finns det inte en lag som säger det?LHelge skrev:Dessutom tycker jag inte att det borde vara tillåtet att framföra varken elcykel eller vanlig cykel när man är påverkad av alkohol eller andra droger.

Kan dock tänka mig att de flesta av lagens ordningsmän ser mellan fingrarna på sådana brott.
Re: Elkonvertera kickbike?
Jo, man får inte cykla på fyllan, har man körkort kan man bli av med det om man blir stoppad på fyllan på cykel.
..Men som sagt, polisen ser nog ofta lite mellan fingrarna för det.
..Men som sagt, polisen ser nog ofta lite mellan fingrarna för det.
Re: Elkonvertera kickbike?
Där ser man:
trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
Vore iofs tydligare om det fanns en viss promillegräns som när man kör bil även om den skulle kunna vara högre för en cykel.
Jag håller med om att det är högst olämpligt att framföra en kickbike utan bromsar i 40 knyck. Men ska vi förbjuda nedförsbackar också i så fall? Jag åkte själv kickbike till jobbet ett par gånger innan de hade börjat bli populära som leksaker (jag hade såvitt jag vet en av de 20 första som togs in i Sverige). På den tiden hade jag ca 100 meter höjdskillnad över en sträcka på en dryg km så det gick duktigt fort, det var som sagt ~10 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt men det gick nog en bra bit över 20 km/h.
Det jag främst syftade på var vanliga elcyklar, de får ju förvisso gå i 25 km/h men jag brukar toppa ca 40 km/h på platt mark nästan dagligen så här års, utan elassistans, och det har än så länge inte varit några problem att få stopp på ekipaget.
Men jag tror det ska finnas en speciell tråd om detta som CivilOlydnad skapade i samband med projekttråden om hans monster till cykel, så det är väl ingen idé att förorena denna tråd också med massa juridikdiskussioner.
trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
Vore iofs tydligare om det fanns en viss promillegräns som när man kör bil även om den skulle kunna vara högre för en cykel.
Jag håller med om att det är högst olämpligt att framföra en kickbike utan bromsar i 40 knyck. Men ska vi förbjuda nedförsbackar också i så fall? Jag åkte själv kickbike till jobbet ett par gånger innan de hade börjat bli populära som leksaker (jag hade såvitt jag vet en av de 20 första som togs in i Sverige). På den tiden hade jag ca 100 meter höjdskillnad över en sträcka på en dryg km så det gick duktigt fort, det var som sagt ~10 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt men det gick nog en bra bit över 20 km/h.
Det jag främst syftade på var vanliga elcyklar, de får ju förvisso gå i 25 km/h men jag brukar toppa ca 40 km/h på platt mark nästan dagligen så här års, utan elassistans, och det har än så länge inte varit några problem att få stopp på ekipaget.
Men jag tror det ska finnas en speciell tråd om detta som CivilOlydnad skapade i samband med projekttråden om hans monster till cykel, så det är väl ingen idé att förorena denna tråd också med massa juridikdiskussioner.
Re: Elkonvertera kickbike?
LHelge: Det är väl inget som säger att man inte får cykla snabbare än 25km/h på en elcykel heller? Grejen är ju att om dom gjorde 40km/h så skulle vilken idiot som helst kunna komma upp i det och finns det ingen hastighetsgräns så blåser ju folk bara på så mycket det går. Skulle bli kaos. Nu är det tänkt mer som en hjälp i uppförsbackar och på rakor för dom som inte orkar.
Dessutom citatet "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." kan jag tolka som att om man är full men ändå kan framföra fordonet på ett betryggande sätt så är det lugnt.
Dessutom citatet "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." kan jag tolka som att om man är full men ändå kan framföra fordonet på ett betryggande sätt så är det lugnt.
Re: Elkonvertera kickbike?
Hur går det med projektet? Blev den klar?
Här finns några svenska sidor som säljer el-motorer, elektronikboxar, vridgashandtag, strömbrytare osv.
På http://www.rull.se kan man köpa ett komplett el-motorkit för lådbilar, som kan vara bra för dem som inte vet vilka delar som passar bra ihop. Tex denna:
El-Motorkit 1000W, 48V
http://www.rull.se/?sID=30&p=webshop&q= ... d=30501000
På http://mibike.se/ hittar man bla bra batterier och komplett bakhjul med frihjul mm
MOTOR 800W
http://mibike.se/reservdelar/35-motor-800w.html
Här finns några svenska sidor som säljer el-motorer, elektronikboxar, vridgashandtag, strömbrytare osv.
På http://www.rull.se kan man köpa ett komplett el-motorkit för lådbilar, som kan vara bra för dem som inte vet vilka delar som passar bra ihop. Tex denna:
El-Motorkit 1000W, 48V
http://www.rull.se/?sID=30&p=webshop&q= ... d=30501000
På http://mibike.se/ hittar man bla bra batterier och komplett bakhjul med frihjul mm
MOTOR 800W
http://mibike.se/reservdelar/35-motor-800w.html
Re: Elkonvertera kickbike?
Frågan är nu, 20km/h på plan mark, upp eller nerförsbacke?
Jag menar... Min elektriska kickbike går ju förmodligen ett par hundra knyck om man sparkar ut den från ett stup, och utan problem minst 30 ner för en backe.
Jag menar... Min elektriska kickbike går ju förmodligen ett par hundra knyck om man sparkar ut den från ett stup, och utan problem minst 30 ner för en backe.