Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bilder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bild

Inlägg av bonecrime »

Vad jag fått förklarat för mig så är det så att man har jonfällan just för att joner skadar fosforet, vilket borde ge svarta prickar.
greven72

Inlägg av greven72 »

Det stämmer. På de tidigaste bildrören som inte hade en jonfälla kunde man få en jonfläck mitt på skärmen efter en tid. Jonerna är ju tyngre och böjs inte av som elektronerna utan går rakt fram och skadar skärmen.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Har börjat byta de gamla vaxkondingarna och svarta WIMA nu. En fråga bara; 2st kondensatorer på 10nF, en av dem klarar 400V och den andra klarar 500V. Varför är då den som klarar 400V fysiskt mycket större än den som klarar 500V? Den mindre sorten är en WIMA medan den som är större är en stor kladdig vaxklump. Hade de olika egenskaper må tro? Ersatte båda med 2st likadana små grå plastpluttar som jag köpte i lokala affärn, 400V ska dom klara, vilket borde räcka gott eftersom högsta spänningen från nätdelen är 260V.
greven72

Inlägg av greven72 »

Tänk på när du byter boosterkondensatorn (den stora tjärklumpen som sitter i högspänningsburken under HS-trafon) att den behöver tåla höga pulsspänningar. Ersätt den helst med en polypropylenkondensator på minst 1000 volt eller mer.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Killen i lokala affärn hade inte alla värden i lager, så han beställde hem de som saknades. Bra, för då slipper jag själv betala frakten. :) Men i alla fall så beställde jag en 1300V konding till boosterkondensatorn, för det var vad som stod på orginalet. Dock vet jag inte exakt vilken typ av konding han köper hem. Sa att jag ville ha en axiell i alla fall, och inbillar mig att de flesta axiella plastkondingar verkar vara polypropylen.
greven72

Inlägg av greven72 »

Passar på att visa några gamla TV-apparater som jag renoverat tidigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Snygga TV apparater greven!

Har alltid velat ha en lite tidigare TV, som dina från mitten av 50-talet. Så tidiga apparater går inte att hitta härikring tyvärr. Vi har ju nyss fått färg-TV :P
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Riktigt snygga! Renoverar du utsidan med? Förresten greven72, jag tror jag bjöd på en auktion som var din på tradera, en bok om elektronrör. Var nån jäkel som måste suttit med timer och budat i bokstavligt talat sista sekunden! :humm: Lite besviken blev jag nog allt...

Vart kan man förresten få tag på en isolationstrafo?
greven72

Inlägg av greven72 »

Nej utsidan brukar jag inte renovera, bara rengöring och polering. Var det rörhandboken du bjöd på? Jag har en till sån bok ute nu på Tradera.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Japp precis den var det. Har nog lagt till den and på minneslistan med tror jag.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

bonecrime:
Kolla på Tradera, dyker upp sånt ibland. Bästa är ju kombinationen vridtrafo+isolationstrafo i samma låda. Kan verkligen rekomendera att du skaffar ovan nämnda kombo.

En liten historia ...
I början av min "rörkarriär" mätte jag med ett oscilloskop i en gammal rör-TV. Drar oftast i och ur proppen i apparaterna i stället för att använda den inbyggda nätbrytaren. Nå, jag mätte alltså sporadiskt med skopet i den här gamla TV:n. Mellan uppstarterna av TV:n kontrollerade jag med multimeter om det var någon spänning mellan oscilloskopets jordklämma och chassit!! Till slut började jag förstås slarva med detta ... :) Följden blev till slut att när jag skulle koppla in jordklämman på skopet så blev det en jäkla sursmäll och svart i rummet! Som tur var klarade sig alla inblandade, inklusive skopet och TV:n. Det jag fick göra var att byta nätsäkringen i TV:n .. den hade försvunnit! Var bara metalländarna som satt kvar i hållaren :lol:
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jo vridtrafo har jag en som jag lånat hem från jobbet på obestämd tid. Klarar bara 2A men det borde räcka för det jag ska ha den till. Har även en anordning jag gjort för att kunna koppla in strömbegränsare i serie med lasten. Är som sagt just isolationstrafo som är det jag saknar... Och så finns det ju en del instrument man skulle vilja ha! Och rörprovare...
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Men urk! Hittade en till elektrolyt i en av MF-burkarna. Men den kommer jag inte åt, inte utan att ta och plocka bort antingen hela burken eller HS-buren. Ingetdera låter spec lockande i mina öron. Dessutom lär man säkert trimma in det filtret efter att man bytt den. Så jag tror jag skippar. Hittade nån mer skum lagning åxå, en trasig 100ohm effektresistor med avbrott i som de bara bryggat med en ny på 90ohm, och lödningarna såg överjävliga ut vid närmare inspektion. Båda var av rörtyp och orginalet var monterad med en skruv rakt igenom så att säga. Det var inga problem alls att få det ersättaren på samma plats. För säkerhets skull satte jag en 10ohm i serie med den så jag hamnade på rätt värde. Blev inte jättesnyggt det heller, men jag kör funktion före form! :) Dessutom saknas en av fjäderbyglarna som håller kåpan över en av MF-burkarna. Vettesjutton vad för lirare som hållt på med den här apparaten tidigare. Många rör verkar bytta med, men det är väl inget ovanligt kanske.

Hittade dessutom en liten bit kopplingstråd som stack upp ur chassit. Såg ut som att den suttit så VÄLDIGT länge. Nån testpunkt från tillverkningen eller nått?

Har i alla fall bytt så många kondingar jag kunde med de jag köpte. Nu väntar jag bara på att resten ska komma hem, borde bli nu denna vecka. :)

Bild
Undersidan efter lite kärlek från min sida.

Bild
Ovansidan av chassit. Ser ni vilken resistor det är jag fixat? :)

Bild
Sladdstumpen. Ovanför mittre rörsockeln, bredvid MF-burken. Det är nån gegga på stor del av chassit med, som synes. Den är seg, men går att torka bort utan lösningsmedel. Inte en aning vad det är.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Dom var verkligen söta de där apparaterna du hade fixat.
Frugan vill ha en så hojta till om du vill sälja någon. :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag har ju väntat på en uppdatering i den här tråden. :) Hur har det gått?
Skriv svar