"spela in pulståg" och utvärdera?
Re: "spela in pulståg" och utvärdera?
I en evig tidsloop finns inget som heter första..... Du kan ju ansluta din utrustning när som helst. Det finns ju inget som säger att första flanken på meddelandet kommer precis efter att du startat upp din processor. Du kan ju likaväl vara mitt inne i ett meddelande. Problemet med att börja direkt med första bästa negativa flank är ju att startsekvensen mycket väl kan finnas inne i meddelandet. Och då har du fått osynk. Däremot en sån lång paus (=etta) finns inte någonstans inne i meddelandet. Tiden bör då vara längre än 32 bitar för att man ska anse att det är en paus.
Re: "spela in pulståg" och utvärdera?
Det spelar kanske inte så stor roll vad man väljer för väg. Antingen samplar man en massa bitar och kollar ifall det är ett långt uppehåll eller så triggar man igång state maskinen på första flanken och stegar igenom startbitarna för att se ifall de blir som förväntat och läser meddelandet. Är maskinen inte i synk så upptäcks detta genom checksumman.
Men som sagt, jag har ingen avsikt att tävla med dig om vem som har rätt eller fel. Jag vet att vi båda har rätt och det nöjer jag mig med.
Ha en bra fortsättning på dagen Jesse!
Men som sagt, jag har ingen avsikt att tävla med dig om vem som har rätt eller fel. Jag vet att vi båda har rätt och det nöjer jag mig med.
Ha en bra fortsättning på dagen Jesse!