Fjärranslutning till Microsoft SQL Express 2008?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sodjan
EF Sponsor

Re: Fjärranslutning till Microsoft SQL Express 2008?

Inlägg av sodjan »

Problemet är nog att din "default router" ställs om till att peka mot VPN linjen.
Om man vill dela på det så måste man göra en route-definition där man
specificerar vilken trafik som ska gå mot vilket nät. Sen så brukar
den normala inställningen vara att *hela* clienten byter skepnad så
att säga och blir en klient på den nät som man kör VPN mot, andra nät
som man har tillgång till slutar att synas för klienten. Så har det varit
i de fall där jag har fått en VPN klient för att köra mot en kund, min
klient/laptop har helt styrts över mot kundens nät och min klient får
en IP adress som tillhör kunden o.s.v.

Jeg vet inte om VPN känns om en permanent och bra lösning för ditt
specifika problem. I så fall får användaren sannolikt koppla upp och
ner VPN linan vid behov. Räcker det inte med att komma åt servern
just då när man ska administrera nyckelskåpet ?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Hittade detta om VPN:
http://technet.microsoft.com/en-us/libr ... 58048.aspx

Om jag avbockar "Use default gateway on remote network" så borde väl min standardgateway vara kvar ?
Min tanke är då att trafik mot internet skall gå över ordinarie anslutning.
Men skulle väl helst se att man kunde speca att vid kommunikation med adresserna: xxx... så används denna VPN anslutning.
Precis som du säger, "route-definition"
Kanske går att lösa med "Hosts filen" i windows ?

Vi har påminna vår IT-Avdelning med frågan om dom kan hjälpa oss, antingen med att få ha servern i deras nät, eller ordna med VPN anslutning mot den.
Då såklart med rätta inställningar så att trafiken dirigeras om.
Denna fråga hade tydligen lämnat dom som svarar i telefon och låg på "driftens bord" om det ens vore möjligt.

Klienten visar en "larmlogg" från skåpet som uppdateras löpande.
Sen är tanken att man snabbt skall kunna trycka upp fönstret och se vilka bilar som är lediga.
Så det vore nog bra med en lösning med kommunikation hela tiden.

Fick svar från tillverkaren idag också, angående databasen.
Nu tänkte jag såklart inte på att skicka hem en kopia av mailet, men det var inte JDBC eller ODBC.
Dom hade använt nånting med ".Net SQL", men jag får återkomma med det. Minnet är bra, men kort :D

Edit:
Frågade vilken åtkomstmetod dom använder mot databasen, t ex JDBC eller ODBC, fick detta som svar:
Ingen av dessa metoder används för klienten. Utan vi använder .Net Enity Framework för att koppla upp oss mot databasen. Eftersom det är SQL Server vi kör mot så är det .NET SQL Connectorn som vi kör med (den som är inbyggd i .NET: System.Data.SqlClient-namespacet).
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Uppdaterar lite i detta ärende.

Jag har lyckats få igång VPN på Windows Server 2003. Betydligt krångligare att få igång det där än när jag testat hemma med Ubuntu.

Hur som helst, hittade en inställning som jag bocka av för att få önskad funktion. "Använd fjärrnätverkets gateway"

När jag ansluter den och läser i informationen om anslutningen så får jag ett "Server IP". Detta IP kan jag skriva in i min keywin klient och programmet fungerar som det skall.
När jag kör traceroute på t ex google.se så ser jag att det tar vägen över min "vanliga" anslutning. Men all kommunikation mot "Server IP" är precis som att den skulle sitta inkopplad "bredvid mig"

Såklart fungerade inte detta över "Företagsnätverket" rakt av, även fast man tillåts skapa en VPN anslutning och försöka koppla upp sig. Men sedan säger den ifrån för att den inte kan upprätta kommunikation mot servern. Så blir antagligen att ta detta med IT-Avdelningen, borde vara lättare att få tillåtelse att ha en VPN anslutning än att lägga in en hel serverburk i nätverket.
Skriv svar