Mitt fusionsreaktor projekt
Re: Mitt fusionsreaktor projekt
http://www.mjs-electronics.se/ meny => High Voltage längs ner på sidan ... har en 30kv för 290 euro ...
dom sponsar säkert pengen eller hittar dig nått som du bör ha ...
dom sponsar säkert pengen eller hittar dig nått som du bör ha ...
Problemställningen är inte så mycket högspänningen utan själva reaktorhärden som avger neutronstrålning. Om jag minns det korrekt så krävs det speciella mätare för just neutronstrålning.FPG skrev:Strålningen är inga problem hitintills då kammaren är gjord av 0.5 cm tjock rostfri stål och accelerationsspänningen överskrider inte för tillfället 15 kV. Fast för säkerhets skull använder jag mig utav en ludlum model 3 geigermätare med en pankaks detektor för att observera eventuell röntgenstrålning. Neutronsstrålningen är inget att oroa sig för i nuläget iallafal^^.
Finns risk att även 0,5 cm stål kommer inte att hindra neutronstrålningen. Den är något helt annat än alfa-, beta- och gammastrålning.
Försäkra dig om att du har full kontroll på detta. Att vara orsak till cancer hos andra elever är nog inget vidare, ifall utrustningen används i närheten av skolbyggnaderna.
Borde gå att bygga någon switchad historia som skapar desa spänningar. Vilken spänning och ström behöver du?FPG skrev:Det optimala skulle dock vara en gammal röntgentransformator eller ett högspännings laboratorieaggregat som t.ex spellman eller glassman transformatorerna dock är de förfärligt dyra.
@ blueint Jag kan försäkra dig om att jag har läst på vad neutronstrålning innebär och det är helt korrekt att reaktorkammarens stålsfär inte hindrar neutronerna med energier på 2.45 MeV men eftersom jag för tillfället varken har deuterium eller en spänning över 15kv så är det knappast något att oroa sig för. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så får jag tillgång till både BTI detektorer samt BF3 rör från universitetet i lund.
Reaktorn är byggd i mitt garage som är minst 20 meter från omgivande civilisation
Jag nämnde tidigare att transformatorn skall minst klara av -30kv@10mA(DC).
@ xraid Det är tyvärr ingen transformator utan snarare en voltmeter men tack för sidan
.
Reaktorn är byggd i mitt garage som är minst 20 meter från omgivande civilisation
Jag nämnde tidigare att transformatorn skall minst klara av -30kv@10mA(DC).
@ xraid Det är tyvärr ingen transformator utan snarare en voltmeter men tack för sidan

-30 kV @ 10 mA = 300 W
Borde inte vara så svårt bara man får tag på en lämplig transformator..
Edit: Hjärnsläpp
Borde inte vara så svårt bara man får tag på en lämplig transformator..
Edit: Hjärnsläpp

Hjärnsläpp.. glömde en viss "k" faktor och bytte strömmen till 30 istället för 10 mA.. 
Fast det borde ändå vara överkomligt. Men för att komma upp i 30 kV så krävs det en del lindningsvarv..
En mikrovågsugn kan ju frivilligt donera sin transformator. Men att linda för 30 kV kan bli jobbigt.

Fast det borde ändå vara överkomligt. Men för att komma upp i 30 kV så krävs det en del lindningsvarv..
En mikrovågsugn kan ju frivilligt donera sin transformator. Men att linda för 30 kV kan bli jobbigt.
Jag tror mer på en flybacklösning med hög frekvens. Jag räknade snabbt på en flyback baserad på ETD49-kärna med 1mm gap. Då krävs ungefär 60varv på primären och 6000 varv på sekundären med 300V in (likriktad nätspänning) , 30kV ut och 50kHz. Men jag är osäker på ifall en ETD49 kan används som högspänningstransformator p.g.a isolering. Kanske ifall den läggs i epoxy och vakuumsugs.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Riktigt läckert projekt!

Kommer följa tråden med stor fascination.

Kommer följa tråden med stor fascination.

Räcker också upp en hand... leker med det och plasma hela dagarna...xxargs skrev:Om jag räknar med dig så tror jag vi nu är 4, kanske 5 st i forumet som leker/har lekt med mer eller mindre hög vakum här.
Jag tror också på flyback då det blir mindre bulkigt och lättare att bygga själv.bearing skrev:Jag tror mer på en flybacklösning med hög frekvens. Jag räknade snabbt på en flyback baserad på ETD49-kärna med 1mm gap. Då krävs ungefär 60varv på primären och 6000 varv på sekundären med 300V in (likriktad nätspänning) , 30kV ut och 50kHz. Men jag är osäker på ifall en ETD49 kan används som högspänningstransformator p.g.a isolering. Kanske ifall den läggs i epoxy och vakuumsugs.
Men, vänta nu, flyback's är väl inte beroende av 1:1 turns ratio ?!
Sen ska det ju likriktas osv, då kan det vara nog så enkelt att likrikta med 1-stegs CW.. då är man nere i ännu lägre spänning på sekundären (~11kV) för att åstadkomma 30kV DC ut.
Angående ferrit så kan man ju norpa från TV-flyback's.. dom har cirka 1mm plastspacers mellan kärnhalvorna, samt att dom borde palla ett par hundra watt.
Håller just på med en liknande design, har införskaffat en drös UF4007 för att likrikta en hemlindad sekundär på en TV-flyback's kärna. Än så länge har jag bara kört med en ZVS och likriktat till 230V glödlampor för att kolla att det inte blir överhettat osv. Är faktiskt förvånansvärt enkelt att linda sekundären, använder 0.1mm mylar och 0.25mm emaljerad än så länge, dock blir det nog att gå ner i dimension när det ska upp i spänning lite till.
Apropå neutronstrålning så gör denna material radioaktiva. Något att tänka på.
- Motormannen
Enlighta mig som inte fattar.
Är det inte jättesvårt att åstadkomma fusion. Typ bara vätebomber, solen och experimentella svindyra försök till fusionsreaktorer?
Är det inte jättesvårt att åstadkomma fusion. Typ bara vätebomber, solen och experimentella svindyra försök till fusionsreaktorer?