Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Har hört att det till och med ska funka med en vanlig skrivbordslampa med lysrör på 13 watt i.. belysning på ca 20-25cm avstånd i 6-10 minuter borde göra susen.. ?

Eller vad tror ni.. ?
Borre

Inlägg av Borre »

Det är bara testa, du måste ändå komma fram till vilken tid som passar bra med just din ljuskälla.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har tänkt att köpa lite grejer på Kjell imorgon kanske... både för OH film och Strykjärnsmetoden... ska laborera lite med UV från vanliga ljuskällor... vet att tex min skrivbordslampa med 13 watts lysrör i innehåller viss mängd UV... hur mycket vet jag inte... men ska ta reda på det... :tumupp: :D
ds77

Inlägg av ds77 »

Nu är det väl utrett och övergett men iaf.. conrad har järnklorid, med lustig prissättning om jag minns korrekt var det billigare per kg att köpa små förpackningar än stora..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Appropå Conrad... har köpt grejer av dom två gånger och ALDRIG mer... vänte tiden var över en månad bägge gångerna.. i det fallet var det en motor till den radiostyrda nitrobil jag hade.. så det var höst och kallt när jag äntligen fick grejerna.. hur surt som helst.. har ingen förtroende för dom alls..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag funderar och funderar.. men jag kan inte komma under fund med hur det funkar med OH film och UV ljus... fattar inte hur färgen kan brännas från OH till kretskortet med hjälp av UV... man skulle kunna tro att det funkar som en solbränna.. ligger men ett par timmar i solen med ena handen över bröstet så kommer man garanterat få en hand där... och den kommer såklart att vara ljusare än där solen har bränt huden...

Knepgit det där med OH och UV... eller så är det jag som är trög på nåt sätt... :shock:
ds77

Inlägg av ds77 »

Du har ett fotokänsligt laminat, där ljuset träffar laminatet förändras det och kan lösas upp i framkallaren. Det som inte blir belyst blir kvar efter framkallningen och skyddar kopparen under etsningen.

Edit: det förutsätter ju att man har ett laminat med positiv fotoresist på givetvis.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det är nog så det funkar.. har tänkt testa bägge metoderna.. OH och fotopapper + strykjärn... för att se vilken jag gillar bäst och vilken jag tycker är smidigast. Blir dock en del att testa sig fram med OH + UV... med olika lampor olika tider och avstånd osv osv..
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Kortet är ju belagt med fotoresist, ett ljuskänsligt lager (speciellt uv-känsligt)

Där fotoresisten utsätts för UV så bryts den ner och kan därmed tvättas bort i framkallningen (natriumhydroxid).

Den delen som inte bryts ned/framkallas bort sitter kvar och skyddar kopparn mot etsvätskan.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Järnklorid går att återanvända många gånger, när den är "slut", stoppa ner 2st spikar med lagom mycket ström/spänning (gärna 20-30 volt, några ampere minst), då hamnar kopparn på ena spiken (blir som en kletig massa) och den andra spiken blir tunnare. Och ets-badet blir varmt på samma gång.

Ännu ett sätt att slippa använda fotoresist, UV-ljus och framkallare: vanlig packtejp som man skär ut med skalpell fungerar bra annars. Passar väl helst för enklare kort. Pilligt och billigt men inte lika snyggt resultat som fotoresist.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller tejp med tillhörande gnuggisar för lödpunkter som är specifikt gjort för kretskort och etsning men att göra ett större kort tar en satans tid och går ju inte att kopiera lika bra och enkelt som andra metoder. För mindre använder jag det faktiskt fortfarande ibland om det bara är något som snabbt skall sättas ihop efter ritning i huvudet tex så slipper man böka runt med datorn utan bara att sätta igång direkt.
monstrum

Inlägg av monstrum »

När jag själv var fattig student så köpte jag två 500 W halogenstrålkastare på clas ohlson för en dryg hundring och tog bort glaset. Två 8 mm plexiglasskivor på samma ställe och vips så hade man ett "perfekt" exponeringssystem som exponerade dubbelsidiga kort med ledningsbredd ner till 4 mil. Exponeringstiden var 4 minuter har jag för mig. Skrev ut med en bläckstråleskrivare av modell billigaste som gick att köpa på OH-blad.
Förstår inte anledningen att hålla på med toner-transfer och andra fulmetoder när det är så enkelt med optisk exponering.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur är det med fotoresist.. när man drar av skyddsfilmen som sitter på... kan den bli skadad i vanligt dagsljus eller av vanliga lampor.. ?

Måste man ha lite mörkare rum när man håller på med det tills man har "fört" över layouten till själva kortet.. ?

Eller är det bara att greja på i vanligt ljust rum utan att kortet blir på nåt sätt skadat innan man satt igång.. ?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Du behöver ju inte sitta i mitt i sommarsolen och greja. Men i vanligt inomhusljus så är det inga problem att hantera korten med avdragen skyddsfilm i några minuter.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ok. tack för smidigt svar.. jag kommer vara inne i normalt ljus.. och självklart har jag förberett allt så jag direkt stoppar in OH och kretskort i en fotoram som jag har hittat med perfekt glas.. tror knappas själva kretskortet kommer vara mer än några sekunder i det fria tills jag fått in det i ramen och sätter igång med lampan..
Skriv svar