Bygga labbaggregat. *PROJEKTTRÅD* Nya bilder!
-
Re: Bygga labb aggregat. *PROJEKTTRÅD* Nya bilder!
Undrar om vi inte har två fel här.
Dels är det fel värde på poten i schemat.Med en 5k pot får man inte som antytts 25V utan mycket högre-drygt det dubbla.
Dels skulle det kunna vara fel värde på just ditt R1.
När du provar,belasta då gärna med något mindre-typ lampa eller LED eller liknande,så att det flyter åtminstone några mA extra.
Dels är det fel värde på poten i schemat.Med en 5k pot får man inte som antytts 25V utan mycket högre-drygt det dubbla.
Dels skulle det kunna vara fel värde på just ditt R1.
När du provar,belasta då gärna med något mindre-typ lampa eller LED eller liknande,så att det flyter åtminstone några mA extra.
Re: Bygga labbaggregat. *PROJEKTTRÅD* Nya bilder!
Jag ser på en bild att du mäter spänning efter likritning men utan glättning inkopplad. Du måste mäta spänning med någon kondensator inkopplad för att få rätt värde och kunna avgöra om kondingarna tål spänningen. Det verkar inte jätteskoj att råka spränga nån av de där kondingarna, speciellt om de är från den tiden kondingar höll länge för att de inte var explosionsskyddade.
Om jag hade varit dig så skulle jag monterat vanlig glödlampa för att visa att nätagget är på, och koppla den direkt på den glättade likriktade matningen från stora trafon. Man ser då rätt lätt belastningsändringar på att ljusstyrkan ändrar sig.
Om jag hade varit dig så skulle jag monterat vanlig glödlampa för att visa att nätagget är på, och koppla den direkt på den glättade likriktade matningen från stora trafon. Man ser då rätt lätt belastningsändringar på att ljusstyrkan ändrar sig.
- ochkl0620
- Kontakt:
Kom på en sak angående lt1038 regulatorn...
Klarar kopparlaminat (1,55 mm / 35um) 25V/10A? Och i så fall, hur tjocka bör ledarna vara?
Klarar kopparlaminat (1,55 mm / 35um) 25V/10A? Och i så fall, hur tjocka bör ledarna vara?
- anders_bzn
- Kontakt:
Det beror även på längden av ledaren och hur hög temperaturökning du kan acceptera i ledaren.
Googla "PCB current calculator" till exempel: http://www.desmith.net/NMdS/Electronics/TraceWidth.html
Googla "PCB current calculator" till exempel: http://www.desmith.net/NMdS/Electronics/TraceWidth.html
Annars kan man löda på entrådiga kopparledare ovanpå banorna 

- ochkl0620
- Kontakt:
Tack!
Testade kalkylatorn o fick detta resultat... är det okej?
Testade kalkylatorn o fick detta resultat... är det okej?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ochkl0620
- Kontakt:
Kanske får bli såkankki skrev:Annars kan man löda på entrådiga kopparledare ovanpå banorna

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du tillåter hög temp, men det blir ingen större skillnad direkt. Jag tillåger aldrig mer än +25° förhöjning men det finns ju fläktar.
2.71 brett blir ju till att ha lödöar som matchar
Att förtenna hjälper dig mycket lite!
2.71 brett blir ju till att ha lödöar som matchar
Att förtenna hjälper dig mycket lite!