Just det som peterh skriver är problemet med att inte ta lite extra på djupet, särskilt vid större kort. Trots planfräsning fick jag ett hörn där det inte tog. Detta pga att där hölls kortet fast av en skruv så det var liiiite lägre.
PeterH:Förresten var är TQFP kapslade kretsarna på det kortet?
Bästa sättet att fästa kortet på tycker jag är med tunn men bred dubbelhäftad tejp. Ytan under bör också vara planfräst nyligen (i alla fall om man har en hembyggd mdf fräs som "lever").
PeterH: Hur skapade du ditt kort? Finns det något script till Eagle som anpassar ledningsbredden till tomrummet? eller måste man manuellt cadda det?
Det här kortet är från tidig kritaålder så det är manuellt caddat i något gammalt DOS program till en Solectrofräs (liknande den som mri rustade för ett tag sedan, har för mig det var mri i alla fall ) Men jag har för mig att G-code optimeraren som dar303 tipsade om i början av tråden gjorde något liknande...
Så kommer då nästa lilla problem. Tänkte att fräsen även skulle få skära ut kortet efter att alla andra operationer är klara. Så efter lite surfande fann jag att man kunde rita i dimensions lagret och jag provade snabbt med lite "wire" och jodå det dök upp i milling filen. Lysande. Rundade då av det fyrkantiga kortet med lite arcs i hörnen och försökte igen men se det gick inte. Är det bara raka streck som funkar?
Jag är så lat att jag gav upp att få kortet skuret med fräsen från Eagle, så jag ritar en kontur i annat program och kör det efteråt. Man måste ju ändå byta fräs och det är inte så mycket arbete.
Fast får du till det så ser jag gärna att du delar med dig av tipsen!
Rundade hörn är ju ett måste annars kan man ju lika gärna klippa med plåtsaxen
Har fräst ut kortkonturen via eagle en gång. Konturen ritas i lager 46 milling. Fick dock inte offset beroende på fräsdiameter att fungera. Fräsen gick centrerad över konturen istället för utanför. Så gjorde quick and dirty-lösningen att jag ritade konturen med samma bredd som frässtiftet. Finns kanske någon som vet hur man gör på "rätt" sätt.
Snabb demo på hur jag menar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fräsen går ju i centrum av spåret, bara att lägga spåret halva fräsens diameter utanför konturen (ni kan naturligtvis lägga spåret med "mjuka hörn"). Lägg in om verktygsbyte och ställ samtidigt om nollan så att fräsen går genom hela laminatet. Tips! Spar några fästpunkter, typ två på varje långsida, så att inte kortet flyger iväg när det lossnar. Klipp sedan av dessa fästpunkter med en avbitare och fila till så det blir jämt...
PeterH skrev:Fräsen går ju i centrum av spåret, bara att lägga spåret halva fräsens diameter utanför konturen (ni kan naturligtvis lägga spåret med "mjuka hörn").
Det var just mjuka hörn som inte fungerade, när jag trixade runt fick jag bara raka sträck att fungera. (Försökte också göra ett runt kort med circle men det ville sig inte heller.)
Eller menar du att själv göra runda hörn uppbyggda av manuellt lagda raka linjer?
Går det inte heller att fräsa mjuka banor för ledarna? Du lägger helt enkelt en kretsbana som outline, du behöver alltså inte lägga den i ett speciellt layer. Bara du kan indikera att det skall ske ett verktygsbyte för den banan...
Det var ju en annan tankebana... får gräva i det lite.
Ett problem blir väl att det då kommer i samband med isolationsfräsningen vare sig man vill eller ej, men det kanske inte är hela världen heller, gäller bara att få till så det spåret kommer sist då så man slipper byta tillbaka. Eller nja lite stökigt blir det nog, som sagt får lura på det lite.
Nu var det ett tag sedan jag gjorde en fräsning, men har för mig att lägger man in konturfräsningen i lagret milling så skapar pcb-gcode en separat .nc fil för den delen. Har dock inte provat annat än att fräsa raka linjer för konturfräsningen.