PS/2 tangentbordsdosa
-
- Kontakt:
Anledningen till att jag inte vill implentera PS/2 protokollet direkt är för att det blir för mycker programkod helt enkelt för att kolla så datorn inte drar klocksignalen låg för att den själv ska skicka data och så jag slipper keyboard error på startup, och att svara korrekt på datorns kommandon så datorn inte tror att kbordet har hängt sig eller något...
Bättre att använda en färdig krets för det. Enklare.
Bättre att använda en färdig krets för det. Enklare.
Senast redigerad av sebastiannielsen 5 maj 2005, 19:10:45, redigerad totalt 1 gång.
Konstigt binärt system du har, min dators binära system innehåller bara ettor och nollor.Om man håller nere ALT och skriver det binära nummer på numpaden som motsvarar det tecken man vill skriva, så skrivs det teckenet...
Tex [ALT]65 på numpaden[/ALT] genererar ett A (stort A). Skriver du 97 blir det ett litet a.
-
- Kontakt:
Jag börjar tro att SvenPon och sebastiannielsen är egentligen bara är två av personligheterna av en person med Dissociativ Personlighetsstörning (även kallat Personlighetsklyvning eller vad som i dagligt tal slarvigt brukar kallas för Schizofreni).
Båda Sven och Sebastian ganska omöjliga att tala med fast på olika sätt :-)
Båda Sven och Sebastian ganska omöjliga att tala med fast på olika sätt :-)
-
- Kontakt:
Macce: Jag sa fel. Jag menar inte binära tal på ALT... Jag menade decimala ASCII-koder...
Senast redigerad av sebastiannielsen 5 maj 2005, 19:03:27, redigerad totalt 2 gånger.
- Schnegelwerfer
Egentligen behöver man databladet för kretsen för att se hur kretsens in- och utgångar ser ut. Hur vet du t.ex. att det är (B) som är ut och (C) som är in? Om du har kortslutit dessa med en ledare kan det ju vara vilket som.
Datablad för kretsen är nog ett måste.
Tangentbordet säkerligen multiplexat på något sätt, men det borde inte påverka din lösning.
Datablad för kretsen är nog ett måste.
Tangentbordet säkerligen multiplexat på något sätt, men det borde inte påverka din lösning.
-
- Kontakt:
Har kollat upp kretsen som sitter på styrkortet på internet. Det verkar vara en programmerad PIC som det företag som tillverkat tangentbordet har programmerat själv?
Låset: Jo, det är väl inga gymnasieelever som tar med sig sina HDD nycklar till skolan? Dessutom är dom låsen ovanliga på nyare datorer...
Har fortfarande inte fått svar på hur jag ersätter en optokopplare med en transistor
Om jag byter ut en optokopplare mot en transistor, var ska jag då koppla katoden för att få det hela att funka.
Anod på BAS
emittor på emittor
kollektor på kollektor
Var ska jag koppla katoden? Bas går inte (kortslutning mellan A och K). Men ska jag koppla katoden på emittorn eller kollektorn?
Låset: Jo, det är väl inga gymnasieelever som tar med sig sina HDD nycklar till skolan? Dessutom är dom låsen ovanliga på nyare datorer...
Har fortfarande inte fått svar på hur jag ersätter en optokopplare med en transistor
Om jag byter ut en optokopplare mot en transistor, var ska jag då koppla katoden för att få det hela att funka.
Anod på BAS
emittor på emittor
kollektor på kollektor
Var ska jag koppla katoden? Bas går inte (kortslutning mellan A och K). Men ska jag koppla katoden på emittorn eller kollektorn?
- Schnegelwerfer
Länk till kretsens datablad skulle underderlätta.
Oavsett om du använder en transistor eller optokopplare, så måste du ju vända emitter-kollektor rätt.
Angående säkerheten i din lösning går den ju att diskutera i alla oändlighet!
Du måste ju även göra själva dosan inbrottssäker, så att ingen bryter upp den och kortsluter strömbrytaren. Den texten du hade tänkt trycka på dosan är förutom juridiskt inkorrekt, även en direkt uppmaning till andra elever att knäcka din "säkerhetslösning"!
EDIT: Förstår inte vad du menar med din beskrivning hur man kopplar in katoden på transistorn? En transistor har ingen katod.
Oavsett om du använder en transistor eller optokopplare, så måste du ju vända emitter-kollektor rätt.
Angående säkerheten i din lösning går den ju att diskutera i alla oändlighet!

Du måste ju även göra själva dosan inbrottssäker, så att ingen bryter upp den och kortsluter strömbrytaren. Den texten du hade tänkt trycka på dosan är förutom juridiskt inkorrekt, även en direkt uppmaning till andra elever att knäcka din "säkerhetslösning"!
EDIT: Förstår inte vad du menar med din beskrivning hur man kopplar in katoden på transistorn? En transistor har ingen katod.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 5 maj 2005, 19:18:17, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
Det med emittor och kollektor testar jag mig fram med en multimeter.
När jag väl har hittat de kontaktpunkter jag vill ha så testar jag med multimeter. Sedan vet jag hur jag ska koppla ev transistorer eller optokopplare...
Jag sa precis att den kretsen som sitter i tangentbordet är en PIC. Företaget som tillverkat tangentbordet har programmerat den själv. Och det företaget lär aldrig lämna ut sin pinout till främlingar... Dom säljer inte den kretsen utan bara färdiga tangentbord...
Vill fortfarande veta hur jag ersätter en optokopplare med en transistor. Det är ingen som har svarat på det...
(du med svårstavat namn och simpsons som avatar: läs här under)
Med anoden menar jag från optokopplare....
Om vi har en inkopplad optokopplare, och jag vill byta den mot en transistor altså....
Den kabel som har varit på anoden ska ju kopplas på BAS.
Var ska jag koppla den kabel som har varit på katoden?
När jag väl har hittat de kontaktpunkter jag vill ha så testar jag med multimeter. Sedan vet jag hur jag ska koppla ev transistorer eller optokopplare...
Jag sa precis att den kretsen som sitter i tangentbordet är en PIC. Företaget som tillverkat tangentbordet har programmerat den själv. Och det företaget lär aldrig lämna ut sin pinout till främlingar... Dom säljer inte den kretsen utan bara färdiga tangentbord...
Vill fortfarande veta hur jag ersätter en optokopplare med en transistor. Det är ingen som har svarat på det...
(du med svårstavat namn och simpsons som avatar: läs här under)
Med anoden menar jag från optokopplare....
Om vi har en inkopplad optokopplare, och jag vill byta den mot en transistor altså....
Den kabel som har varit på anoden ska ju kopplas på BAS.
Var ska jag koppla den kabel som har varit på katoden?
Senast redigerad av sebastiannielsen 5 maj 2005, 19:22:49, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Ok, vi skriver lite om varandra här, eftersom du ändrar dina inlägg innan jag hinner svara på dem!
Men ok, du kopplar i alla fall det som förut kopplades in på optokopplarens anod, via ett motstånd till transistorns bas. Detta bygger på att du har samma jord på kontrollerkretsen som i din egenbyggda krets.

Men ok, du kopplar i alla fall det som förut kopplades in på optokopplarens anod, via ett motstånd till transistorns bas. Detta bygger på att du har samma jord på kontrollerkretsen som i din egenbyggda krets.
-
- Kontakt:
- Schnegelwerfer
Det beror på vart den är kopplad i din egen krets. Om den är kopplad direkt till jord kan du strunta i den. Du måste hursomhelst se till att du har samma jord i din egen krets och kontrollerkretsen.
Hade du förresten någon beteckning på den där PIC:en?
Jag är MYCKET skeptisk till att det verkligen är en PIC, men man vet ju aldrig...
Hade du förresten någon beteckning på den där PIC:en?
Jag är MYCKET skeptisk till att det verkligen är en PIC, men man vet ju aldrig...
-
- Kontakt:
- Schnegelwerfer
BC547 är en billig transistor som du säkert kan använda.
Jag tycker att du borde testa att kortsluta pinnarna på kontrollerkortet med en diod, och se hur det fungerar (framför allt hur dioden är vänd när det fungerar). Detta simulerar ganska bra hur det kommer att se ut om du kopplar in en optokopplare eller en transistor på kretsen.
Jag tycker att du borde testa att kortsluta pinnarna på kontrollerkortet med en diod, och se hur det fungerar (framför allt hur dioden är vänd när det fungerar). Detta simulerar ganska bra hur det kommer att se ut om du kopplar in en optokopplare eller en transistor på kretsen.