Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?
Re: Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?
Ett lätt modifierat schema med:
SR-vippa av NOR-grindar.
H-brygga med NPN och PNP tansistorer.
Samt Skyddsdioder. Dock inte några kondensatorer eller angivna komponentvärden.
SR-vippa av NOR-grindar.
H-brygga med NPN och PNP tansistorer.
Samt Skyddsdioder. Dock inte några kondensatorer eller angivna komponentvärden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Lite farlig version då den kommer att leda rakt genom vid omslag.
Protte
Protte
Jag förenklade vist lite för mycket
Har en version med två transistorer till, fyra motstånd och två dioder som är "kortslutningsskyddade".
Samma version som Allt om elektronik presenterade nån gång på 80'talet, fast utan de två spänningshöjande ingångstransistorerna i "öppen-kollektor" liknande koppling.
Har en version med två transistorer till, fyra motstånd och två dioder som är "kortslutningsskyddade".
Samma version som Allt om elektronik presenterade nån gång på 80'talet, fast utan de två spänningshöjande ingångstransistorerna i "öppen-kollektor" liknande koppling.
Om ett relä är "tillräckligt tyst", så räcker det inte med ett 2-poligt. Det kan bara göra själva växlingen. Eftersom mikrobrytarna är momentana, så släpper reläet när brytaren går tillbaka. Om ett 4-poligt relä används, så kan en pol användas för självhållning av reläet. Då kan den ena switchen dra reläet som sedan håller sig draget tills den switchen andra bryta det.
Om det skall vara heltyst, så vill jag använda två hallsensorer som switchar, en SR-vippa och en H-brygga som visats.
Om det skall vara heltyst, så vill jag använda två hallsensorer som switchar, en SR-vippa och en H-brygga som visats.
Man kan använda ett tvåpoligt växlande bistabilt relä (impulsrelä), ett med två spolar
- prototypen
Om ni läser hela tråden så kanske ni inser att ett relä kommer att slitas ut på kort tid, 2 eller 4 Hz 20 timmar om dagen.
Bistabila relän har jag MYCKET dålig erfarenhet av.
Protte
Bistabila relän har jag MYCKET dålig erfarenhet av.
Protte
För att slippa designa en egen h-brygga, prova med en ic lösning.
t.ex TC4424 från microchip.
Klarar från 4,5V och 3A

Klarar från 4,5V och 3A

2Hz - men inte 20 timmar om dagen utan totalt! Det är ju bara en prototyp, prototypen!prototypen skrev:Om ni läser hela tråden så kanske ni inser att ett relä kommer att slitas ut på kort tid, 2 eller 4 Hz 20 timmar om dagen.
Jaha, en sån...anlamotte skrev:För att slippa designa en egen h-brygga, prova med en ic lösning.
Klarar från 4,5V och 3A
- prototypen
Jaja, jag läste väl inte så noga i alla inläggen. 20 timmar hit eller dit.
MEN anlamotte:s förslag är MÅNGA kliv nedåt i svårighetsskalan.
En diskret H-brygga är överkurs i jämförelse med detta byggblock.
Koppla enligt ritningen, kretsen, några dioder ett par kondensatorer och, voila, det fungerar, torde inte ryka.
Det behövs ändå en RS-vippa mellan läsgafflarna och H-bryggan men den är okritisk.
Protte
MEN anlamotte:s förslag är MÅNGA kliv nedåt i svårighetsskalan.
En diskret H-brygga är överkurs i jämförelse med detta byggblock.
Koppla enligt ritningen, kretsen, några dioder ett par kondensatorer och, voila, det fungerar, torde inte ryka.
Det behövs ändå en RS-vippa mellan läsgafflarna och H-bryggan men den är okritisk.
Protte
Kom att tänka på elhissarna i bilen, hur brukar de vara kopplade? Då tänker jag på komfort-funktionen då man trycker knapparna till läge 2 så att rutan åker hela vägen upp eller ned utan att man håller i knappen. Är det så här komplicerat?
Är det då någon av dessa jag skulle använda?anlamotte skrev:För att slippa designa en egen h-brygga, prova med en ic lösning.
Klarar från 4,5V och 3A
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... tid=608448
I så fall vilken? Är det ett bra ställe att beställa från?
pbengtss: elhissarna i bilar brukar styras av ECU'n, stopp bestäms av strömmätning så vill du ha det mycket komplicerat är det vägen att gå.
Oavsett om det är en prototyp eller ett färdigt produkt är de föreslagna lösningar mycket rätt, anlamotte's är nog det bästa och enklaste.
Nu vet jag inte vad som är viktigt i detta projekt, det kan antingen vara rörelsen fram och tillbaka eller att vändpunkterna är stabila. Om det bara är oscilleringen fram och tillbaka som är viktigt duger mikrobrytare väl fastän de påverkar frekvens och vändpunkter på ett oberäkneligt sätt.
Är det viktigt att ha vändpunkter på samma ställe utan mekanisk stopp är den enda lösningen som håller i alla väder opto-bryggan som visas i ett tidigare inlägg.
Men du har fått alla svaren, dock utan att beskriva exakt vad du vill uppnå vilket gör att alla svar förkastas, läget är alltså till att du faktisk tar ett beslut och gör slag i sak - istället för slak i sak...
Oavsett om det är en prototyp eller ett färdigt produkt är de föreslagna lösningar mycket rätt, anlamotte's är nog det bästa och enklaste.
Nu vet jag inte vad som är viktigt i detta projekt, det kan antingen vara rörelsen fram och tillbaka eller att vändpunkterna är stabila. Om det bara är oscilleringen fram och tillbaka som är viktigt duger mikrobrytare väl fastän de påverkar frekvens och vändpunkter på ett oberäkneligt sätt.
Är det viktigt att ha vändpunkter på samma ställe utan mekanisk stopp är den enda lösningen som håller i alla väder opto-bryggan som visas i ett tidigare inlägg.
Men du har fått alla svaren, dock utan att beskriva exakt vad du vill uppnå vilket gör att alla svar förkastas, läget är alltså till att du faktisk tar ett beslut och gör slag i sak - istället för slak i sak...
- prototypen
Livet är hårt pb, jag har monterat massvis med 4424 men sista beställningen var exact vad som behövdes för att avsluta serien.
Protte
Protte
För min del är inga svar förkastade! Mitt problem är att jag aldrig sysslat med elektronik och det är för mig näst intill omöjligt att bedöma om ett förslag är bättre än det andra, eller om ett förslag ens kan tänkas fungera. Så jag är helt i händerna på er som kan något i ämnet. Om några månader blir jag arbetslös och måste hitta på ett sätt att generera pengar. Jag fick en idé på en produkt och hur den ska fungera, och nu försöker jag undersöka hur realistisk idén är. Eftersom jag själv tycker att idén är bra vill jag inte ge bort den genom att beskriva exakt vad jag vill med den här tråden. Men hittills har responsen överträffat mina förväntningar och jag beaktar samtliga inlägg. Jag vill inte ge intrycket att något inlägg är bortkastad tid!!!Icecap skrev:Men du har fått alla svaren, dock utan att beskriva exakt vad du vill uppnå vilket gör att alla svar förkastas, läget är alltså till att du faktisk tar ett beslut och gör slag i sak - istället för slak i sak...
Det är rörelsen som är av vikt. Vändpunkterna borde kunna variera någon millimeter utan att störa funktionen. Framöver är det fullt möjligt att jag upptäcker att rörelsen och kanske även ändlägena faktiskt måste styras. Men sådana saker räknar jag med att min prototyp visar.Icecap skrev:Nu vet jag inte vad som är viktigt i detta projekt, det kan antingen vara rörelsen fram och tillbaka eller att vändpunkterna är stabila.
Nu tror jag mig tycka att anlamotte's lösning är värd att testa. Återigen - är det i mitt fall någon skillnad mellan de varianter på TC4424 som dyker upp i länken i mitt förra inlägg? Eller köper jag helt enkelt den billigaste?
- prototypen
Det som skiljer är 2 olika kapseltyper ytmonterat och med pinnarna genom kortet, den senare är dubbelt så stor och mycket lättare att labba med. när du ska tillverka 10 000 st så går du över till ytmonterat.
De ytmonterade finns som enkel och dubbel (2 drivers i samma kåpa.)
De hålmonterade finns med olika strömmar ut.
TC4424CPA 0-70 grader och är därmed billigast. (köp den)
TC4424EPA -40-+85 grader och passar utomhusprylar.
Farnell handlar inte med privatpersoner så du får hitta på en firma och genomgå sedvanlig kreditprövning.
Denna krets kan heta MIC 4424 tillverkad av micrel också.
Protte
De ytmonterade finns som enkel och dubbel (2 drivers i samma kåpa.)
De hålmonterade finns med olika strömmar ut.
TC4424CPA 0-70 grader och är därmed billigast. (köp den)
TC4424EPA -40-+85 grader och passar utomhusprylar.
Farnell handlar inte med privatpersoner så du får hitta på en firma och genomgå sedvanlig kreditprövning.
Denna krets kan heta MIC 4424 tillverkad av micrel också.
Protte
Senast redigerad av prototypen 25 januari 2011, 17:02:04, redigerad totalt 1 gång.