Hur ordna extra analoga ingångar?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Hur ordna extra analoga ingångar?

Inlägg av AndLi »

Du skulle letat efter en AD med DIL kapsel, det finns adapterkort att köpa till din sockel, men du måste löda dit den...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har fått hem alla delar som kan tänkas behövas nu. För att koppla in ad-omvandlaren till cpun, ska jag koppla direkt mellan omvandlaren och korrekta stift? Eller behöver man några motstånd eller liknande också?
Eftersom du ska använda samma pinnar som programmeraren (jag vet inte hur du programmerar din AVR, men jag antar nån slags seriell programmerare) så delar du på sck, miso och mosi. Det funkar så länge du ser till att inte CS till AD-kretsen hänger "lös" under programmeringen. Detta löser du med ett pull-up motstånd från CS till VCC på nånting mellan 10k och 100k. (Jag antar att CS på AD-kretsen är aktiv nolla. "CS" betyder Chip Select och aktiverar kommunikationen med kretsen. Detta brukar man få göra manuellt innan man startar SPI-kommunikationen i AVR).

kapseln är en SOIC-16. Den är inte så svår att löda, men du behöver ju ett kretskort att löda den på. Hur kopplar du grejerna i nuläget? Du tänker inte etsa kretskort? En SOIC är inte såå svårt att löda för hand egentligen.

Om du inte ska etsa/skaffa kretskort till bygget så behöver du en adapter för SOIC-16 - det är ett litet kretskort som du sätter stiftlister på. (Hittade en på ELFA, men den kostade 800 kr!). Jag har haft ett par sådana hemmaetsade men kan inte hitta dem nu.

(EDIT: stavfel: CD ändrades till CS)
Senast redigerad av jesse 20 januari 2011, 13:18:08, redigerad totalt 1 gång.
zuuper

Inlägg av zuuper »

Vad krävs det för utrustning från elfa för att kunna Etsa ett litet kretskort då?
För det vore nog det bästa. Mjukvara har jag, t.ex Cadstar12. För isåfall kan man ju göra ett litet kort bara och sedan löda fast komponenten "bara".. Då behöver jag väll ingen capsel utan jag löder dit
MCP3208 direkt då...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du ändå ska etsa kretskort kan du väl etsa hela din grej, inte bara för den lilla kretsen?
Allt om etsning: fråga Kjell!
Sen finns det flera långa trådar här om etsning ...

Nu har jag hittat adapterkortet jag sökte på electrokit.se: Adapterkort SO16 - DIL16
Bild

("kapsel" = komponentens hölje, dvs. kapseln är komponenten. Det är alltså inte nån extra grej :) )
Bild
kapsel!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Analoga ingångar känns som som bättre på något sätt.
Digigtala är bara ut in ut in och ut igen.
Har jag fel här?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Märklig tråd...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

JA, TS behöver nog lära sig lite mer uppenbarligen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej zuuper. Jag vill inte verka dum på något vis men dina frågor pekar på att du inte är så bevandrad inom elektronik. Vilka frågor jag mest syftar till:

>Vad krävs det för utrustning från elfa för att kunna Etsa ett litet kretskort då?<
>Vad är det för klocka jag behöver, kan du länka till en som fungerar i elfa..<
>Då behöver jag väll ingen capsel utan jag löder dit MCP3208 direkt då<
>Finns det någon "hylsa"/"sockel" el. vad det nu heter<
>Eller kan man köpa något annat som har mycket större stift??<
>För att koppla in ad-omvandlaren till cpun, ska jag koppla direkt mellan omvandlaren och korrekta stift? Eller behöver man några motstånd eller liknande också?<

Frågorna är väl inte så konstiga om man är nybörjare. Men vad som får mig att undra det är hur tusan har du lyckats använda dom andra 52 I/O portarna utan att köra huvudet i väggen? :humm:

Måste erkänna att jag är klart nyfiken på vad det är du kopplat ihop. :)
zuuper

Inlägg av zuuper »

Det är ett redan färdigt kort som jag ej gjort själv.

MEN, jag har köpt den där adaptern till AD-omvandlaren och har även lött fast den. Kan någon snäll person förklara hur jag sedan kopplar in den, jag vet följande:

sck, miso och mos använder jag mig av. sedan har jag nu ett ledigt i/o-stift dit jag ska koppla CS.
Jag sätter ett pull-up motstånd , hur vet jag mer exakt storleken på det?, mellan CS och VCC ska det sitta.

Sedan behövs inget mer?? VREF, vad använder jag den till, ska jag ens använda det? Vad ska det isåfall kopplas?
När man kopplar in de analoga givarna, ska det var något motstånd el. liknande mellan? Jag ska ha givare inom mätområdet 4-20mA.

Och en sista fråga, känner någon till om det finns ett kopplingsschema för en sådan här adomvandlare för avr uC?
Många dumma frågor, tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ta 10 kOhm för pullupen, det blir säkert bra...

Vref på AD står säkert beskriven i AD datablad, men sannolikt styr den högsta spänningen du kan mäta på dina ingångar, sannolikt kan du mata VCC in där om databladet inte rekomenderar något annat.

Din AD omvandlader vill ha en spänning, så du måste göra om din strömsignal till en spänning, om vi utgår från att du kan mäta 0-5V behöver du mäta över ett 250Ohm motstånd i din strömslinga. Ett tips innan du börjar koppla är att reda ut vad som är jord i din strömslinga och om den på något sätt är ihopkopplad med jord på ditt labkort.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

VREF, vad använder jag den till, ska jag ens använda det? Vad ska det isåfall kopplas?
Det brukar alltid stå ganska detaljerat i databladet hur ref fungerar. Ref är viktig - det är den analoga referensspänningen som man använder för att jämföra inspänningen med i ADC:n. Det kan vara värt besväret att faktsikt läsa igenom databladet för att förstå hur kretsen fungerar. Du måste ju ändå läsa i databladet hur du ska använda SPI-interfacet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

sodjan skrev:Märklig tråd...
Och märklig omväg....
för att krångla till det....
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Av någon märklig anledning så var just mosi, miso och sck - pinnarna inte upptagna till annat... så man kanske hade kunnat styra en multiplexer med dessa, men en 8-kanals ADC tycker jag låter smidigare.

Vad är det som är en märklig omväg? en ADC via SPI är väl inte så konstigt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det som är märkligt är väl att istället för att undersöka om man kan använda en analog ingång på kortet eller på MCU'n. Så anser man att det är enklare att bygga ett till kretskort med adaptrar och grejor. Att man då tror att det är lättare att programera en serielbuss att ta in analoga signaler, än en att direkt programera en analog ingång på mcu'n är inte märkligt i den situationen.

Jag har inte läst så detaljerat så jag kan ha missat något!

Edit. Läst lite mera det var visst 8 Analoga, då blev det lite vettigare. Inte lika märkligt men fortfarande märkligt.
zuuper

Inlägg av zuuper »

Går det även att ta VCC och GND direkt från stiften som den seriella programmeraren använder? Det ligger på 3,3V där cirka..

>Av någon märklig anledning så var just mosi, miso och sck - pinnarna inte upptagna till annat..

Pinnarna sitter monterade på kortet så man KAN trycka på en programmamerare för programmering. Men när programmeraren inte används är stiften lediga. De går väll använda då??
Skriv svar