Liten pulsjet

Berätta om dina pågående projekt.
bearing

Re: Liten pulsjet

Inlägg av bearing »

Plåt tunnare än 1 mm är nästan omöjligt att svetsa med MIG/MAG, i alla fall med min svetsmaskin (MIGGY 125). Det går att svetsa korta strängar, 1-3 cm kanske (beroende på hur fort handtaget förs), men sedan bränner det hål. Detta trots tunn tråd (0,6mm), lägsta effektläget, och lägsta möjliga trådmatning. Jag svetsade några avgassystem till tvåtaktare i plåt tunnare än 1mm när jag var yngre, men det är ett tålamodskrävande arbete som jag inte tror att jag kommer göra igen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är svårt även med TIG... Särskillt med gammal, tunn och sönderbrännd plåt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, å andra sidan så ser det ju ut att hålla på bilderna och en kropp i tunnplåt är lättare att starta och köra än en i tjockare gods. :)

Kör på för fasen, om du ändå nu ville göra om så kan man ju lika gärna testa innan allt går till ombyggnad menar jag, rör och annat kan man ju återanvända om det inte fungerar. :tumupp
Viktigare än fogarnas utessende är ju att dimmensionering och annat stämmer och det är ju bara tråkigt om man lagt ned onödigt mycket resurser på utseendet innan man testat menar jag. :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har inga som helst problem att svetsa 0.7-1mm plåt med min 300A mig-svets...

Nu beror detta på hur många steg man har på svetsten. Många billigare/mindre svetsar har inte tillräkligt lågt startsteg.

jag har ivf inga som helst problem att helsvetsa 0.7mm :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte, men har åas varit med om att någon blåste en migatronic när han försökte svetsa en colaburk, antagligen för klent dimmensionerad nedåt... :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, 0.7 och jag tror jag kört 0.6 är inga problem med en bra mig/mag, visst kräver det mera av den som svetdsar mend et fungerar.

Vanlig karosseriplåt är väl dessutom 0.8 och det går ju hur bra som helst.

Men som jag skrev innan så brukar inställningsmöjligheterna på billiga svetsar vara USLA..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Karossplåt går att köra med (särskilda) pinne, dock mig veterligen inte 07 om man inte har specialgrejer eller tilläggsutrustning.

Men vi kanske skall diskutera svetsning i en annan tråd. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

0.7 går inte med 1.6 mm pinne i alla fall har försökt blev hål oavsett styrka, med MAG går det utan större problem tom punktat 0.5 mm en gång men det var precis och detta utan någon direkt speciell utrustning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en gång i tiden ägt en bil där tidigare ägare hade rostlagat den med pinne.. ojoj, den hade kunna användas som skolexempel pår hur en bil INTE ska rostlagas :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry, nej, har inte så mycket erfarenhet själv, men vad jag vet måste diameter eller sammansättning stämma hyfsat, till tunnplåt, typ 0,8 finnes även gröna specialpinnar (kommer inte ihåg vad de heter, men riktigt giftgröna som ganjajoints typ... :mrgreen: ) som går på mycket lägre amperetal än vanliga, men även de kan vara litet knepigt om man inte gjort det förut.
needlegate

Inlägg av needlegate »

Dra ner på spänning och trådmatning, koncentrera dig när du svetsar litegrann. Det kommer gå utmärkt.. provsvetsa vid sidan av när du ställer in spänningen (på en lika tjock plåt) . Kör Kortare strängar, typ 5 cm till att börja med, eller du har tid, 1 cm. Sen svetsar du lite någon annan stans, hål blir bara när det blir för varmt så svetsa inte många sekunder åt gången.
Överlappa fogarna. Kolla vilket gasflöde du har. En tumregel, som inte alltid är korrekt och passar egentligen bättre för TIG är att diametern på gashylsan i mm ska bli liter per minut på gasflödet. prova en 12 liter per minut.
Mison är tvärtemot vad alla tror inte någon gas, utan ett varumärke tillhörande AGA med den enda egenskapen att den plockar bort marknära ozon. Typiskt är Mison 18 som är en blandgas av co2 och argon (Vilket betyder att du inte alls MIG-svetsar, utan MAG-svetsar då gasen inte är (I)nert utan (A)ktiv) och är en bästa gasblandningen du kan ha för ändamålet, flussbelagd tråd, ibland kallat innershield har ingen fördel alls bortsett för om du ska svetsa när det blåser och att du slipper köpa gas.

Du har på tok för mycket trådmatning där.

Det enda du egentligen har att förlora på att svetsa för klena strängar är att du får svetsa en eller flera strängar över varandra. Och eftersom du inte produktionssvetsar och har all tid i världen :o så gör det inget om du kör för svagt, den finns ingen som helst anledning till att inte köra för svagt, bättre det än för hårt.

Du ska egentligen köra så låg effekt att plåten inte slår sig, men näst varje ända med några cm svets. Sen kör du strängar med mellanrum tills allt är ifyllt..

Trycktestar för du med tryckluft och typ såpvatten och en krita.

Alltså det här med trådmatningen.. folk, även i den här tråden säger att du ska ÖKA trådmatningen. det ska du alltså inte. Ökar du trådmatningen ökar du per automatik strömmen.
Jag är egentligen ingen svetsare utan en svetsreparatör, men har haft den här diskusionen många gånger :) Man ser ju rätt tydligt att du lagt på alldedes för mycket material, då ska man ju inte öka materialtillförseln. Man ser också att materialet inte bränt in så spänningen är för låg för den trådmatningen du har, men du vill inte ha den trådmatningen, du vill ha en mindre, typ första läget på både spänning och tråd.

En migatronic rally-mig är en väldigt bra svets för hemmabruk. kör typ 0.6 mm tråd eller högst 0.8mm te x ESAB´s OK 12.51 eller motsvarande från andra fakrikat (tex Carbofil från oerlikon) för jag antar att det är svartplåt, kolla även så du har rätt kontaktmunstycken och matarrullar. Ställ in svetsen väldigt lågt. Träna! :D
needlegate

Inlägg av needlegate »

En annan sak, varför fortsatte du å svetsa klart när det såg så illa ut? Lite som att spika i en spik med en såg, tillslut bör man komma på att nått är fel och byta ut antingen sågen eller spiken som felsökning :)
Loeken

Inlägg av Loeken »

Kul projekt! :tumupp:

De där svetsningarna såg dessvärre inte alltför trevliga ut :/
Jag har inte direkt svets-cert. men - om man bortser från det estetiska så är väl hållfastheten ganska påverkad negativt i en sådan förbindning? Då tjockleken bör vara relativt varierande känns det inte riktigt som att den kommer hålla för tryck heller - eller har jag fel?
Skriv svar