Intelligent hem. Val av nät mm.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Intelligent hem. Val av nät mm.

Inlägg av JimmyAndersson »

"Frågan är ju vilket som går snabbast, implementera något eget i en PIC och en extern radio modul eller utgå från något färdig och anpassa"

Den jämförelsen förutsätter att man har den kunskap som behövs i *båda* fallen.
Med Contiki får jag börja från början och sätta mig in i allt från grunden.
Med PIC kan jag utgå ifrån mina tidigare kunskaper och enkelt göra ett protokoll som passar användningsområdet.

*Att* Contiki är bra och vad det stödjer är en sak, men jag saknar alltså något konkret om *hur* man använder det.
T.ex "How to" för nybörjare. Konkret exempelkod. osv. Sådant som inte förutsätter att man redan kan allt om Contiki.
Utan det så går det tveklöst fortare att koda något från början med en PIC.

"Det finns tex färdiga exempel på hur man bygger multihop nätverk för att tex samla in mätvärden eller skicka ut actions till noderna."

I mitt fall är det tvärt om: Noderna ska skicka actions till servern.
Både jag och Icecap har skrivit det flera gånger. :)

Alltså: Det ringer på dörren. Modulen (noden) vid dörren skickar då självmant info om detta till (en modul vid) servern.
Inte: Modulen vid servern frågar noden vid dörren: "ringer det på dörren?". "Nä." 1 minut senare: "ringer det på dörren?". "Nä". ..osv.

Hypotetiskt exempel:
Låt säga att jag vill göra som efter "Alltså:".
Jag har två Contiki-moduler och låt säga att de levereras med Contiki som OS.
Jag antar att modulerna inte kan prata WLAN, så en av modulerna måste då anslutas till servern.
Via någon serieport kanske?
Den andra modulen har förmodligen digitala ingångar. Jag kopplar +5V--[momentan knapp]--[ingång].
Knappen får alltså låtsas vara dörrklockan..

Nu behövs förstås kod för att det ska fungera som i raden efter "Alltså:"

Finns sådan grundläggande kod (färdigt exempel) att titta på? Länk?
Hanterar Contiki så pass mycket själv att min kod bara behöver
koncentrera sig på att läsa av en knapp och skicka vidare? (5-10 rader kod?)
Eller behöver min kod ta hand om pakethantering, anslutning till server, osv osv? (>200 rader?)

Jag har tittat på dokumentationen här,
men det är väldigt svårt att veta vilka funktioner man behöver.

Ett exempel: Wireless -> Functions -> frame_tx_create:

Kod: Markera allt

void frame_tx_create 	( 	frame_create_params_t *  	p,
		frame_result_t *  	frame_result	 
	) 			

Creates a frame for transmission over the air.

This function is meant to be called by a higher level function, that interfaces to a MAC.
Det ser ut som att även om man har Contiki-OS'et så måste ens egen kod hantera allt som har med överföringen att göra?
Hålla koll på MAC-adress, paket, osv.. Ja, allt.

...........................

"Och jag vill verkligen inte frälsa er med contiki, det var bara ett förslag för att snabbare komma igång med mer avancerade radioprotokoll."

Snabbare? :D Vet du om att det är exakt en vecka sedan du tipsade om Contiki? :)

Så vart har vi hamnat:
Jag har fått en länk till utbildning som "provide you with the required knowledge and understanding of Wireless Sensor Networks."
Har fått reda på att det tydligen finns massor med rapporter om det.
Jag har lärt mig att Contiki är ett OS som ska göra det hela lättare.
Jag har lärt mig att Contiki klarar multitasking, erbjuder olika former av kommunikation.
+ liknande info i länkar till diverse "about"-information.

Det är kul att jag har fått en liten inblick i vad Contiki är,
men jag hade hoppats hitta eller få tips på konkret introduktionsguide, grundläggade exempelkod, osv.
Särskillt eftersom ni är två som verkar väldigt insatta i Contiki. :)

Tja.... någonstans måste man sluta fråga om det, och det gör jag nu.

Slutsats efter denna vecka:
Contiki är, åtminstone för mig, för "akademiskt" och oöverskådligt att sätta sig in i.
...och en smula överdrivet för att logga när någon ringer på dörrern och sånt. :D

------------------------------------------------

Nästa steg i tråden:

*RS485.
*Spänningsnätet.

Först ska jag rita lite schema och studera V-g's tråd om RS485.
Sedan ska det nog bli lite mer fart på det hela ..och inte riktigt lika långa inlägg. :vissla:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

>I mitt fall är det tvärt om: Noderna ska skicka actions till servern.
Ja du vill skicka ett mätvärde till servern, det var ju det jag sa, var säger jag att du ska behöva polla det från servern? Pollning är ofta ganska ineffektivt, och jag tror aldrig jag har föreslagit det i denna tråd?

Med actions menar jag saker som att servern kan begära att en motor startas. Men ett smart system kan man såklart låta sensorn direkt trigga en action, som att tex plinga på dörrklockan.

>Det ser ut som att även om man har Contiki-OS'et så måste ens egen kod hantera allt som har med överföringen att göra?
Hålla koll på MAC-adress, paket, osv.. Ja, allt.

Eftersom det är ett open source kan du ändra i allt, du kan också använda alla de färdiga lager som finns. Då behöver bara skriva några rader kod. Mycket är uppbyggt för att forskare som egentligen inte är intresserade av programering ska kunna konfigurera upp sina nod nät och anpassa de själva.

Det finns en ganska trevlig virtual machine som är perfekt om man vill komma igång snabbt: http://www.sics.se/contiki/instant-contiki.html

>Så vart har vi hamnat:
>Jag har fått en länk till utbildning som "provide you with the required knowledge and understanding of Wireless Sensor Networks.":
Mmm, tanken var ju att du skulle läsa de slides som finns där från lektionerna, tittar man tex på dag2 finns det en Contiki programming lab och till den additional handouts. De filerna tillsammans med den virtuela maskinen tidigare nämd så borde du få en bra start.
>Särskillt eftersom ni är två som verkar väldigt insatta i Contiki
Inte direkt, jag har bara kommit i kontakt med det under tidigare nämd kurs.

>Snabbare? Vet du om att det är exakt en vecka sedan du tipsade om Contiki?
Mmm och det var 6 dar sedan länkade till KTH kursen med all info som man kunde tänkas behöva för att komma igång och få en förståelse för hur det funkar.

Kör trådat, det är ju det du vill, jag anser dock att det är fel väg att gå :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag är inte _så_ insatt, jag vet vad det klarar
och så betalar jag någon annan för att fixa det.

Jag tycker jag har gett dig de länkar som behövs för att
komma igång, synd om du inte tycker det var nog.
Men två till tips:
http://www.sics.se/~adam/contiki/docs/
http://www.sics.se/contiki/publications-and-talks.html (Kolla talks)

Och erbjudandet står fortfarande kvar, om du är intresserad av contiki
så kan jag förmedla en kontakt till de som utvecklar det.
Du kan självklart bara skicka ett mail.
Men brukar vara lättare att få svar om man hänvisar till någon.

Jag har inget egenintresse av att du väljer contiki, det var bara ett tips
i all välmening.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Med RS485 funkar det som så att alla moduler ligger i mottagning tills man väljer att aktivera sändning. Dvs man kan gott göra ett adresserat system för det är så jag har tänkt.

Jag har också implemeterat 9 bit adress i PIC dvs man skickar 9 BITs i varje paket, detta är smart eftersom man då kan köra att PICen bara går i interupt när denna bit sänds. Man lägger enkelt in adressdetektering och bara då denna bit sänds. Mao du skickar adress #1 och därefter det data du önskar och alla PIC reagerar bara på adressen (dvs den första byten då denna BIT är satt och ignorerar resterande(om det är fel adress) data plus eventuellt svar.

Jag skickar adress, längd på datat, en checksumma och datat fungerar perfekt till alla EN applikationer (trappen). Koden för detta är i PICen bara några rader och det fiffiga är att det är samma kod i alla PIC:ar förrutom adressen.

Det fiffiga iom att alla ligger som väntande är att även noder kan skicka data mellan varandra, det är ju tex snyggt om man har samma yttertemp i hela huset eller om samma sensorer kan användas till två applikationer. Typ min trapp kan benytta sig av ljussensorn som även tänder alla fönsterlampor osv. Möjligheterna är i princip oändliga.

Det roliga med detta är att mitt system är i princip hur litet eller stort som helst får man fler än 256 enheter lägger man bara in 2 byte som adress osv. Man kan också tappa systemet med en adapter för 20 spänn om man av någon anledning vill sitta i vardagsrummet och leka sig enda som behövs är tillgång till de tre kablarna för RS485.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En liten idé är att t.ex bygga lysdiod- eller CFL lampor som drivs med egen DC buss direkt. Och vars ljusstyrka bestäms av RS485 nätet. Fungerar även när elbolaget supit bort sin ledning ;)

* Om man använder paketbaserad kommunikation så kan det vara värt att tänka på att flera bytes i rad med asynkron signalering inte ger dom fördelar som paketmetoden kan ge. Bit-för-bit signalering ger betydligt flexiblare marginal för klockjitter.

* När det gäller DC bussens spänningsnivå så kan man avända 12 V för att det är direkt kompatibelt med mycket t.ex husvagnsprylar. Med med en 15 meter 2,5 mm² standard installationskabel för hushållsel som nyttjas för 200 VA blir förlusten 26 W. Ökar man spänningen till 24 V som för lastbilar så blir förlusten 6,5 W och man får t.ex fortfarande driva helisolerad och ingjuten belysning i dusch (<30V). Den nivån kan väl också betraktas som rimligt ofarlig? går man upp till 48 V blir förlusten 1,6 W. Och vid den högst tillåtna spänningen 120 V DC blir förlusten 0,26 W. Anslutna enheter bör vara helisolerade eller använda galvanisk separation med transformator.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Att felsöka ett kabelnät är väl inga som helst problem om man märker upp allt och dokumenterar! Ett teleskåp med flera 100 trådar i är ju inte odokumenterat direkt. tex.
saxofon

Inlägg av saxofon »

Ett intressant ämne. När man själv inte är intelligent så kan väl iallafall hemmet bli det :vissla:

På en mässa får något år sedan såg jag en användbar pryl.
En aktivator stor som en vanlig lysknapp, och som trådlöst skickade signalen till en annan enhet.
Det var inget batteri inblandat utan av den mekaniska kraften när man tryckte på knappen blev
det tillräckligt med energi för att skicka en radiopuls. Tyvärr lyckades jag supa bort infobladet
men rackarns vad användbart det kunde vara :-)
Tror det var något av våra svenska konsultbolag som hade det på sitt mässbord... men vad
fasiken hette pryttlarna... :humm:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skulle säga att det är rätt onödigt med såna; jag har enheter med 2xLR44 batterier i som batterierna räckt i över 2 år redan detta trots daglig användning många gånger (toalettens ljus).

Kollade på ett sånt supersystem som såg bra ut tills jag fick höra priset.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är väl haken med dom flesta system på mässor mm..
Skriv svar