Gratis Stm32 value line discovery kit + tävling
Re: Gratis Stm32 value line discovery kit + tävling
Samma här, och det trots att jag skrev som det var, att jag ville ha gratisprylar utan motprestation. Så antingen läser de inte ansökningarna eller så vill de ha ut sina kit ändå. Hursomhelst så känns det skönt med ett rent samvete 

Då var de beställt här med.
Har provat deras Primer utvecklings/demo kort men det känndes lite begränsande med det inbyggda operativsystemet så får se hur denna är
Har provat deras Primer utvecklings/demo kort men det känndes lite begränsande med det inbyggda operativsystemet så får se hur denna är

Lite länkar som kanske kan vara intressanta:
USER MANUAL till STM32 Value Line Discovery
LITE OM TOOLCHAINS
Reference Manual (µC'n)
ERRATA
USER MANUAL till STM32 Value Line Discovery
LITE OM TOOLCHAINS
Reference Manual (µC'n)
ERRATA
Sidan är knappast överbelastad.. Eftersom resten av sidan fungerar som den ska och de har dragit upp en helt ny design
bara de senaste dagarna, så har de förmodligen glömt bort vår lilla viktiga sida..
Den kommer nog upp inom ett par dagar ska ni se.
bara de senaste dagarna, så har de förmodligen glömt bort vår lilla viktiga sida..
Den kommer nog upp inom ett par dagar ska ni se.
På denna adress: http://www.st.com/internet/evalboard/product/250863.jsp
kan man hitta en del matnyttigt också.
kan man hitta en del matnyttigt också.
Om någon får för sig att prova Atollics toolchain och sedan följa steg-för-steg manualen på hur man kompilerar sitt första projekt så är det ett steg som saknas där, jag var tvungen att gå in i debug configuration och ändra debugläge från JTAG till SWD för att få debuggingen att fungera.
Tack LHelge för det tipset, jag hade nog haft svårt att komma på det. Nu har jag för första gången programmerat en mikrodator (eller nja, gjorde det ju iofs när man programmerade mindstorms med legOS). Nu ska man bara komma på något vettigt att göra.
Fick skrället igår i en plastförpackning 
Någon som lyckats sätta upp någon Linux kompileringskedja?
Den krångligaste biten är nog att få något som kan ladda upp programkod till kortet.

Någon som lyckats sätta upp någon Linux kompileringskedja?
Den krångligaste biten är nog att få något som kan ladda upp programkod till kortet.
Jag har inte gjort mer än att kompilera demokoden med Atollic för windows och ladda över den för att testa en brakepoint. Tanken är att jag ska få denna att snurra på detta kort men det får bli först efter att jag fått en dspic33 att flyga.
Du är tokig 
Men det låter skoj
Då kan det bli lättare för "en annan" att lära sig nåt kanske.. Kanske med den vettiga förklaring du redan
gett på Kalman filter
Känns mer "on the road" för mig då man inte alls har med PIC att göra

Men det låter skoj

gett på Kalman filter

Känns mer "on the road" för mig då man inte alls har med PIC att göra

Gcc finns för ARM och funkar bra till stm32. Enklast är väl att ta hem en färdig distribution, typ CodeSourcery Lite.
clive1 på ST's forum har portat ett av exemplen i firmware-zipen till gcc. Finns här. Det står WinARM i filnamnet men det går bra med linux också. Det man behöver ändra är en rad i makefile till "TCHAIN_PREFIX=arm-none-eabi-" samt att i filen lib/inc/STM32vldiscovery.h ändra #include "STM32f10x.h" till små bokstäver. (Jag använder inte clive's zip själv men har gjort en snabbtest och konstaterat att det funkar).
Programmeringen kan göras med den inbygda bootloadern som kommunicerar via USART1 (PA9/PA10 är TX/RX och är 5V-toleranta). Den aktiveras om pinnen markerad med Boot (ej 5V-tolerant) hålls hög vid reset. Programmeringen kan då t.ex. göras med programmet stm32flash. Programmering och debuggning med USB-interfacet tror jag inte är möjligt under Linux i dagsläget.
clive1 på ST's forum har portat ett av exemplen i firmware-zipen till gcc. Finns här. Det står WinARM i filnamnet men det går bra med linux också. Det man behöver ändra är en rad i makefile till "TCHAIN_PREFIX=arm-none-eabi-" samt att i filen lib/inc/STM32vldiscovery.h ändra #include "STM32f10x.h" till små bokstäver. (Jag använder inte clive's zip själv men har gjort en snabbtest och konstaterat att det funkar).
Programmeringen kan göras med den inbygda bootloadern som kommunicerar via USART1 (PA9/PA10 är TX/RX och är 5V-toleranta). Den aktiveras om pinnen markerad med Boot (ej 5V-tolerant) hålls hög vid reset. Programmeringen kan då t.ex. göras med programmet stm32flash. Programmering och debuggning med USB-interfacet tror jag inte är möjligt under Linux i dagsläget.
Funkar GCC bra nu för tiden ifall man vill kunna placera funktioner i RAM? Tyckte inte detta fungerande något bra senaste jag testade GCC och SAM7. Nu kanske ST-kretsarna klarar av att köra full fart från flashet så det kanske inte är någon mening i det här fallet (har inte kollat).
Någon som vet mer om USB gränssnittet är en förtäckt USB-till-RS232 ?
Nej det ser mer ut som en förtäckt lagringsenhet.
Annars är det väl inte så stor vits att köra kod från SRAM på just value-line, de går bara upp till 24MHz så flashminnet kan läsas utan wait-states. Dessutom är det bara upp till 8k SRAM.
Annars är det väl inte så stor vits att köra kod från SRAM på just value-line, de går bara upp till 24MHz så flashminnet kan läsas utan wait-states. Dessutom är det bara upp till 8k SRAM.
Jag har nu skaffat hem ett STM32_discovery-kort, och kört igång gnu toolchain från CodeSourcery (arm-2010.09).
Har OpenOCD med en hembygd parallellportsdongle med 'wiggler2' som förlaga.
Simulatorn (arm-none-eabi-run) går bra att köra via gdb.
Får också kontakt med kortet via OpenOCD och kan ladda data i RAM och dumpa och köra en mycket rå variant av debuggning.
Jag kan köra både via gdb och via telnet.
Däremot har jag inte lyckats ladda ner program i flash. Debuggning fungerar inte heller särskilt elegant för närvarande.
Min fråga:
Skall det gå?
Är det någon på forumet som lyckats köra kortet via OpenOCD?
Någon som har tips om hur man kommer vidare?
Har OpenOCD med en hembygd parallellportsdongle med 'wiggler2' som förlaga.
Simulatorn (arm-none-eabi-run) går bra att köra via gdb.
Får också kontakt med kortet via OpenOCD och kan ladda data i RAM och dumpa och köra en mycket rå variant av debuggning.
Jag kan köra både via gdb och via telnet.
Däremot har jag inte lyckats ladda ner program i flash. Debuggning fungerar inte heller särskilt elegant för närvarande.
Min fråga:
Skall det gå?
Är det någon på forumet som lyckats köra kortet via OpenOCD?
Någon som har tips om hur man kommer vidare?