Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Berätta om dina pågående projekt.
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Hoppar nog över det sålänge, vet inte hur min mätare gillar högspänning även om det är strömmen man mäter.

Skaffade några klot igår, inte perfekta då man ser skarven något under kromet men för det priset duger dom.
Bara för att det är kul att göra något annorlunda ska jag borra hål och ha en gängad stång igenom så jag kan stapla dom ovanpå varandra. Har inte sett någon som har 3 klot ovanpå varandra innan på sin Tesla, därför ska jag ha det ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Byggt litegrann. Nästan klart, bara terminalen vid kondensatorn som ska fixas så en kabel kan gå till
primära spolens första varv. Kondingarna är paralellkopplade men uppställa i "serie" då det vart snyggast rent designmässigt.
Sen att det blev en endel extrajobb för att fixa delarna så allt passa är en annan femma hehe. Kanske lite overkill på tjockleken av kabel men sålänge det ser coolt ut ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Electricguy »

hehehe! skitsnyggt bygge! gillas starkt! :D
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Tack :)
Förhoppningsvis fungerar den bra också med uppgraderingen. Det återstår naturligvis att se. Nån helg till att ställa in allt så ska
jag nog plugga in den och köra.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av janbjorn »

Sjukt snyggt! Ser fram emot blixtrande klot :D
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Tack,

Nu har man varit förkyld två dar så har legat och funderat ut en finurlig klämma som jag kan använda för att ställa in
resonansfrekvensen på ett lätt sätt. Började känna mig bättre så jag byggde ihop klämman och det fungerar utmärkt :)

Sen när rätt ställe på spolen är hittad så kopplar jag in den grövre kabeln. Den har skruvanslutning så det tar för mycket tid att skruva loss och sätta fast efter varje liten flyttning. Därav att jag aldrig riktigt orkade ställa in Teslaspolen helt rätt förra gången.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar