CNC Byggsats?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Macce skrev: ... Därför tänkte jag att noggranheten kanske blir bättre i slutändan om man tar en finare gänga.
Det jag studsade för var M4, man kan ha väldigt fin stigning på grövre axlar också, iofs finns dessa inte som std lagervara på många ställen.

Bra noggranhet får man av ett STABILT bygge och då kostar det lite mer slantar, där hjälper inte fin stigning och dyra motorer/drivers.

För min del börjar jag med remdrift av ekonomiska skäl och kommer längre fram att bygga om till kulskruvar då plånboken svällt upp en aning. Jag får den precisionen jag får och det får jag leva med ett tag till jag får det bättre. ( en massa får....)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tack för länken, tecno.

Den där ser fin ut :)
http://engraving.majosoft.com/assets/machine4.gif

Någon som vet liknande byggen?
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Det som blir svårast för min del är att bygga ramen och fästen som allt ska sita i.. :?
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Att använda m6-stänger, funkar verkligen det? Jag säger inte att man ska använda bollskruvar eller vad dom nu heter, men någon måtta måste det väl ändå vara. Precision/tollerans på +-0.1mm är väl ett minimum..

notera att jag bara undrar, och säger inte att det _inte_ fungerar med m6-stång..

Om det blir något stort projekt på gång här någon gång så hjälper jag jättegärna till, äger själv en stor fräs på runt 1 ton, som man kan göra precisionsarbeten med...

Denna "ställning" kostar inte många kronor:
Bild

Funkar nog bra som ett förstaprojekt, sen så kanske man vill göra något bättre, och då har man ju redan motorer och allt sånt. Det enda jag inte fattar är hur man ska kunna styra Y-axeln..
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

M6-stång kan funka jättebra, man kan ställa glappet med dubbla muttrar.

Stigningsfelet går bra att kompensera i programmet.

Jag hade funderingar på att använda M3-stång. Enligt mina tester så går även det bra.
Då körde jag med en motor på 20000 rpm och en riktad M3-stång(200mm lång) med stöd bara vid motorn (men minsta fel på stången så smäller det).
Med stöd på båda sidor kan man garanterat ha en matnings-sträcka på 500mm och tokhögt varvtal.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

.................
Med stöd på båda sidor kan man garanterat ha en matnings-sträcka på 500mm och tokhögt varvtal...................

Flåt.... har du verkligen testat detta och har belägg för ATT det funkar.
Jag säger NO WAY till nåt så klent - långt - tokhögt varvtal
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Hur menar du att man ställer glappet med 2 st muttrar? Att kompensera för glapp i mjukvara vet jag att det går, men stigningsfel? Hmm...Det är nog ganska komplicerat...Du har inte tänkt på att du behöver väldigt avancerade verktyg för att ta reda på vart och hur mycket stigningsfelet är? Bättre att köpa en riktig stång istället...
Senast redigerad av ChrioN 2 augusti 2005, 18:58:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det jag har testat är 200mm med stöd på ena sidan.

Ett intressant fenomen som inträffar i detta fall är att trögheten i stången när den snurrar med högt varvtal blir starkare än stången så den riktar dom sista tiondelarna av sig själv och stången blir spikrak.
Men innan man kommer upp i det varvtalet så kan stången "kasta" lite.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Chribbe76: läs mitt redigerade inlägg som är ovan
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Man har 2 muttrar som ligger intill varandra ihopspännda med nån lämplig skruv-anordning (man ska alltså inte skruva fast muttrarna på stången för då går det trögt) :)

Avancerade verktyg.. Nja ett digitalt skjutmått kan man använda till det, har man inget så ska man ändå skaffa ett :wink:

Om man köper en riktig skruv så blir det dyrare och garanterat ett minimalt stigningsfel.
Eller så kan man köpa en billig skruv och ev. stigningskompensera den.
Har man lite pengar och mycket tid så kan det billigaste alternativet vara bättre.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Du menar att du ska hitta 0.05mm'ers felstigningar lite här och var på en m3-stång med hjälp av ett skjutmått? Många bäckar små...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag menar snarare att man gör typ 10 tester på hela sträckan.

Med en längre mutter eliminerar man små fel.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns styrprogramvara som man kan göra detta med korrigera stigningsfel. Mach3 har denna funktionen, men att sen få mätvärden ifrån verkligheten är nåt annat, enklast blir det om man kör med lämplig linjal-encoder och överför dessa realvärden i en korrigeringstabell. Å andra sidan så gäller det att ha en bra stabil maskin med glappfria kulskruvar i någorlunda kontrollerbar temperatur.

Men inte ska vi väl skjuta mygg med en elefantbössa, eller?

Detta med dubbla muttrar, enklaste sättet är att ha den yttre muttern förspänd via lämplig fjäder för minimera ev glapp.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

tecno skrev:enklaste sättet är att ha den yttre muttern förspänd via lämplig fjäder för minimera ev glapp.
Förklara hur du menar

Att göra 10 tester på hela sträckan hjälper inte så mycket...tänk om alla stigningsfel är på de första 10 mm?
Eller snackar jag skit nu? Jag kanske kom av mig lite :P Stämmer det jag säger eller inte? Kan inte tänka klart just nu..
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om muttrarna (alltså 2st) är typ 15mm långa så får man en total mutterlängd på 30mm då försvinner ett fel som är så kort som 10mm.

Felet på en gängad stång är i regel inte så oregelbundna så man behöver många mätpunkter (har ej vetenskapliga belägg för det).
Skriv svar