Kretskortstillverkning, inkjet direct to PCB (Epson S21)
Re: Kretskortstillverkning, inkjet direct to PCB (Epson S21)
Jag och en kompis labbade med detta för några år sedan, vi fick universitetet att köpa in en skrivare åt oss : )
Kommer inte ihåg vilken modell det var, men har för mig att det var någon Epson...
Hur som helst så gick det på den modellen rätt så bra att köra igenom kretskortet nästan utan modifikation. Det störa jobbet var att i mjukvaran sitta och optimera exakt hur mycket bläck och så vidare som skulle användas. Resultatet blev rätt så hyfsat ganska snabbt, men sedan så dog projektet ut efter ett tag tyvärr. Men vi han prova att etsa några kort som faktiskt skulle ha gått och använda.
Kommer inte ihåg vilken modell det var, men har för mig att det var någon Epson...
Hur som helst så gick det på den modellen rätt så bra att köra igenom kretskortet nästan utan modifikation. Det störa jobbet var att i mjukvaran sitta och optimera exakt hur mycket bläck och så vidare som skulle användas. Resultatet blev rätt så hyfsat ganska snabbt, men sedan så dog projektet ut efter ett tag tyvärr. Men vi han prova att etsa några kort som faktiskt skulle ha gått och använda.
Känns nästan lite lockande att bygga en ersättning till styrkortet. Skulle eliminera proprietärt protokoll och "tomma färgpatroner" 
Och möjlighet att modifiera in ny funktionalitet.

Och möjlighet att modifiera in ny funktionalitet.
Jag får ingen ordning på pappersensorn. Det tar en halvtimme att få den att börja skriva och inte vet jag hur jag gjorde när den väl börjar skriva.
Gör en inventering av alla sensorer (lista). Datorn i skrivaren kan endast agera utifrån den indata den får, och inget annat.
Listan över sensorer bör innehålla identifiering som kontakt-ID, ledningsfärg mm, gissad funktion. Kort sagt systematisk genomgång med dokumentation som verktyg. Nästa steg är att mäta och testa. Det jag har läst är att en sensor ska fungera så att den är i ett tillstånd då papper är över den. Pappersmatningen börjar, och styrdatorn läser av när sensorn detekterar att pappret försvunnit från sensor, och därmed kan räkna mha pappersmatningen var på pappret skrivhuvudet är (y-led).
En mer ingående felbeskrivning skulle vara behjälplig. Startar pappersmatningen övh?, felkoder, åtgärd och respons på den?, osv.
Listan över sensorer bör innehålla identifiering som kontakt-ID, ledningsfärg mm, gissad funktion. Kort sagt systematisk genomgång med dokumentation som verktyg. Nästa steg är att mäta och testa. Det jag har läst är att en sensor ska fungera så att den är i ett tillstånd då papper är över den. Pappersmatningen börjar, och styrdatorn läser av när sensorn detekterar att pappret försvunnit från sensor, och därmed kan räkna mha pappersmatningen var på pappret skrivhuvudet är (y-led).
En mer ingående felbeskrivning skulle vara behjälplig. Startar pappersmatningen övh?, felkoder, åtgärd och respons på den?, osv.
Fel och fel, den matar igenom pappret och tänder den röda lysdioden (error). Men den kör matningen både bakåt och framåt så det lite svårt att veta exakt när man ska "ge" den pappret. Samtidigt som man ger den pappret måste papperssensorn aktiveras. Den timingen är ganska svår att fixa manuellt om man säger så...
Den enda sensorn som finns är den som känner av när pappret åker in i skrivaren. Sedan undrar jag om det möjligen finns en optisk givare i skrivhuvudet för att känna av papperskanten.
Det finns totalt 6 sladdar i skrivaren:
Matning
stegmotor y-led
servo x-led
pappersgivare
två bandkablar till printhuvudet
Edit: lagt till felbeskrivning
Den enda sensorn som finns är den som känner av när pappret åker in i skrivaren. Sedan undrar jag om det möjligen finns en optisk givare i skrivhuvudet för att känna av papperskanten.
Det finns totalt 6 sladdar i skrivaren:
Matning
stegmotor y-led
servo x-led
pappersgivare
två bandkablar till printhuvudet
Edit: lagt till felbeskrivning
Vad är "Matning" då x-led och y-leds motorerna listas separat?
Annars hur (o)fungerar det just nu..?
Annars hur (o)fungerar det just nu..?
Matning = power supply
pappret dras in i skrivaren med hjälp av y-stegmotorn samt skrivhuvudet puttar till en vipparm som gör att ett papper dras fram till valsarna. Men hela pappersmatningen är ju borttagen nu...
>>>Annars hur (o)fungerar det just nu..?
Tja får man den att skriva så blir det rätt fint, men jag behöver labba lite med bläckmängden. Första etsförsöket gick åt skogen. Allt försvann....
Sovdags nu, fortsätter imorgon.
pappret dras in i skrivaren med hjälp av y-stegmotorn samt skrivhuvudet puttar till en vipparm som gör att ett papper dras fram till valsarna. Men hela pappersmatningen är ju borttagen nu...
>>>Annars hur (o)fungerar det just nu..?
Tja får man den att skriva så blir det rätt fint, men jag behöver labba lite med bläckmängden. Första etsförsöket gick åt skogen. Allt försvann....
Sovdags nu, fortsätter imorgon.
Hur många "pappersgivare" finns det?
Funderar på om det finns en givare vid skrivarens baksida. Kanske man måste trixa med pappersbredden och ställa in letter osv.. istället för det ganska breda A4. Sedan kanske kopparlaminat reflekterar på ett sätt som skrivhuvudets givare ej kan hantera korrekt.
Om man tar kontroll över styrdatorn, modell MCU piggyback..
Angående etsningen, prova "vattenfast" bläck som härdas med värme ~200 °C i ~2 min.
Funderar på om det finns en givare vid skrivarens baksida. Kanske man måste trixa med pappersbredden och ställa in letter osv.. istället för det ganska breda A4. Sedan kanske kopparlaminat reflekterar på ett sätt som skrivhuvudets givare ej kan hantera korrekt.
Om man tar kontroll över styrdatorn, modell MCU piggyback..

Angående etsningen, prova "vattenfast" bläck som härdas med värme ~200 °C i ~2 min.
> Första etsförsöket gick åt skogen. Allt försvann....
Vanligt bläck i bläckstråleskrivare är ju/väl vattenlösligt ?
Det var därför jag kommenterade att etsningen ger "facit"...
Vanligt bläck i bläckstråleskrivare är ju/väl vattenlösligt ?
Det var därför jag kommenterade att etsningen ger "facit"...
Nejdå, jag körde kortet under vattenkranen och det var inga problem. Etsningen såg också väldigt bra ut fram till precis innan det var klart då allt försvann. Jag tror att det kan ha berott på porighet i filmen, den såg väldigt tunn ut.
Jag har fått lite mer förståelse för hur pappersmatningen fungerar nu.
1) Från det att givaren i pappersbanan detekterar ett papper så kör y-stegmotorn en viss längd (ca 10cm) och sedan stannar matningen.
2) Skrivhuvudet flyttar sig några cm in på pappret.
3) y-matningen "scratchar" den dvs backar pappret ca 1cm och sedan fram ca 1cm
4) skrivaren spottar ut pappret.
Liten film:
1) Från det att givaren i pappersbanan detekterar ett papper så kör y-stegmotorn en viss längd (ca 10cm) och sedan stannar matningen.
2) Skrivhuvudet flyttar sig några cm in på pappret.
3) y-matningen "scratchar" den dvs backar pappret ca 1cm och sedan fram ca 1cm
4) skrivaren spottar ut pappret.
Liten film:
Steg 3 är att den "söker" framkanten på pappret. Detta eftersom det varierar lite mer hur bra pappersmatningen får tag på ett papper ur magasinet. Steg 1 är alltså bara till för att dra in ett papper och kolla att den fått tag på ett.
Troligen är anledningen till detta steg 2. Om huvudet var inne redan vid steg 1 kan pappret fastna.
Troligen är anledningen till detta steg 2. Om huvudet var inne redan vid steg 1 kan pappret fastna.
Nu har jag tröttnat på dessa patron-chips. Den har lyckats döda alla 4 originalpatroner. Nu är det bara de två piraterna som jag köpte som fungerar. Jag plockade bort kretskortet som kontakterna sitter på. Hur kan det gå åt så mycket komponenter för en sådan enkel sak som att läsa och skriva till minnena?
Frågan är hur man bäst hackar detta... eller det kanske är bättre att bygga ett nytt styrkort.
Frågan är hur man bäst hackar detta... eller det kanske är bättre att bygga ett nytt styrkort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Verkar mest vara kondensatorer, resistanser och testpunkter. Förmodligen för att skydda mot den elektriskt störande miljön. Samt kunna testa (TPx).
I vilket fall som helst, så skicka tillbaks "skiten" till affären och begär nya på plats. Då det är deras problem att dom säljer sådant som ej fungerar.
Vill man bygga bort problemet, kan man ju antingen koppla så att ledningen till EEPROM:et på patronen går till en "alltid full" krets permanent direkt vid styrkortet. Alternativt så ersätter man styrkortet helt, verkar enkelt men kanske är det något jag missar
, kanske blir det den första skrivaren som kan hantera Gerber direkt
i övrigt är det PostScript eller PCL.
I vilket fall som helst, så skicka tillbaks "skiten" till affären och begär nya på plats. Då det är deras problem att dom säljer sådant som ej fungerar.
Vill man bygga bort problemet, kan man ju antingen koppla så att ledningen till EEPROM:et på patronen går till en "alltid full" krets permanent direkt vid styrkortet. Alternativt så ersätter man styrkortet helt, verkar enkelt men kanske är det något jag missar

Hur som helst så kan båda alternativen innebära i stort sett hur mycket jobb som helst. Det man kan göra är att avlyssna trafiken mha ett digitalt oscilloskop och kanske härma svaren eller avkoda protokollet. Tyvärr har väl patrontillverkarna blivit rätt vassa på det hela pga alla "resetters" och liknande som finns. Kan ju tom vara krypterat bara för att jävlas.