Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
Re: Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
Jag tror att man kan spara rätt mycket på att optimera kylskåpets isolering. Idag har man vara 1 cm eller så för att "det ska se stort ut" på insidan. Det är ju rätt billigt att fler dubbla den isoleringen.
Re: Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
För att höja spänningen brukar det finnas 15V regulatorer att köpa till bilens generator.PHermansson skrev:För detta krävs en diod för att undvika att man drar ur bilens batteri samt en booster som höjer upp spänningen till dryga 14 volt (blir spänningsfall över matarkabel och dioden). Denna booster är också rätt dyr, tror det var 12-1300 kr.
Jag använder själv en sådan när jag kör med Optima batterier.
Jag antar att när regulatorn används på "rätt" sätt, är det något som tar ner spänningen till 14V, för det övriga elsystemet.
Re: Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
Visst är det så, 80% av värmeläckaget in som måste arbetas bort av kompressor/termoelement/absortionsaggregatet kommer igenom väggarna, glappande i dörren och inställning av varma varor står för ca 20% av värmen som kommer in. en box ha ännu bättre iom. att inte kalluften rasar ut var gång man öppnar eller har läckor i underkant som gör att man får drag inne i skåpet
Dagens Termoelemet-kylboxar för 500:- har en patetiskt liten/dålig isolering med på sin höjd 1 cm ilagd figolitbit med stora skarvar i mellan ytter och innerväggen. - det är stor skillnad mot hur det så ut bara för ett par år sedan och tex biltemas 24l kylbox med termoelementlock/vanligt lock som jag köpte är högklassigt isolerad med polyuretanskum i jämförelse med skräpet som säljs idag. Denna box kan man faktiskt ha ganska kallt i 2-3 dygn innan sista isen i inlagda 6-8 isklampar försvunnit.
Säter:
vad skulle det vara då? - ger generatorn 15 Volt så drivs också systemet på 15 Volt minus kabelförluster.
skall man göra bilelektronik så är det ganska tuffa regler som gäller där 'prylen' skall kunna hantera uppåt 18 Volt utan att gå sönder.
glödlampor är nog värst i det avseendet då deras hållbarhet sjunker kvickt med ökad matningspänning.
Dagens Termoelemet-kylboxar för 500:- har en patetiskt liten/dålig isolering med på sin höjd 1 cm ilagd figolitbit med stora skarvar i mellan ytter och innerväggen. - det är stor skillnad mot hur det så ut bara för ett par år sedan och tex biltemas 24l kylbox med termoelementlock/vanligt lock som jag köpte är högklassigt isolerad med polyuretanskum i jämförelse med skräpet som säljs idag. Denna box kan man faktiskt ha ganska kallt i 2-3 dygn innan sista isen i inlagda 6-8 isklampar försvunnit.
Säter:
vad skulle det vara då? - ger generatorn 15 Volt så drivs också systemet på 15 Volt minus kabelförluster.
skall man göra bilelektronik så är det ganska tuffa regler som gäller där 'prylen' skall kunna hantera uppåt 18 Volt utan att gå sönder.
glödlampor är nog värst i det avseendet då deras hållbarhet sjunker kvickt med ökad matningspänning.
Re: Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
xxargs:
Med reservation för att jag kan minnas fel.
15V tar man ut enbart till släpvagnsuttaget. Till bilens övriga elsystem, inkl. batteri, sitter det en diod i serie som sänker spänningen med 0.7V.
Med reservation för att jag kan minnas fel.
15V tar man ut enbart till släpvagnsuttaget. Till bilens övriga elsystem, inkl. batteri, sitter det en diod i serie som sänker spänningen med 0.7V.
Re: Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
Du gör samma fel som många andra: Tänker att eftersom de körs så lite så blir deras bidrag till förbrukningen så liten. :-)xxargs skrev: Nerre:
Du gör samma fel som många andra som säger att det är kökspisen och matlagningen som står för en stor del av lägenhetens strömförbrukning eftersom de drar väldigt mycket ström när dessa är igång
Ok, om man nu har pump behöver man kanske inte ta bort den, men man ska ta sig en rejäl funderare innan man sätter dit en.
TS skrev ju att det i princip bara är lysdiodlampor och vattenpumpen som använder batteriet. När vi är ute och seglar med scouternas små kölbåtar har vi ingen laddningsmöjlighet till batterierna utan de laddas hemma och får sen räcka så långt det går. De räcker utan problem att köra lanternor och ruffbelysning (glödlampor!) under en veckas eskader.
Just därför menar jag att det är viktigt att ta reda på vart strömmen tar vägen. Ett 70 Ah batteri borde räcka länge med de förbrukare som TS angivit.
Re: Alternativa laddningsmetoder för husvagnsbatteri
Ström är en av de grejorna som faktiskt går att räkna på och göra budget för
om en vattenpump för kranvattnet går i 15 sekunder och drar 3 ampere under tiden för ett glas, vilket motsvarar 45 ampersekunder.
En båt med 3 lanternor med vardera 1.5 Watt spollampa så drar dessa 0.125 Ampere var eller 0.375 ampere tillsammans och säg under 6 timmar/natt, vilket ger 21600 sekunder gånger 0.375 ampere = 8100 amperesekunder (eller 2.25 Ah) per natt - man kan använda vattenpumpen 180 ggr med 15 sekunder drift var gång eller i trekvarts timme kontinuerligt för samma strömmängd - och så stor vattentank tror jag inte att man har med sig.
2.25 amperetimmar per natt är ändå ganska beskedligt och skulle kunna hålla båtens lanternor igång 6 timmar/natt i 31 dagar på en 70 Ah-batteri, och har vattentanken plats för 180 glas och använder pumpen för detta tills tanken är tom så räcker batteriet ändå i 30 dagar.
dvs. att fylla ett glas kosta kostar ca 0.5 % av vad det kostar att hålla igång lanternorna i 6 timmar. även om pumpen skulle dra 6 eller 10 Ampere så handlar det fortfarande om delar och kanske någon procent i strömförbrukning per glas gentemot en natt med lanternorna igång.
men det är klart - det är en prioritetsfråga...
---
Det man i stället skall se på är hur mycket ström dom olika elektroniska prylarna drar (GPS, laptop etc.) och under hur lång tid - glöm inte ev. standy-läges strömförbrukning eller förbrukning vid låg nivå som bilstereo mm. som tenderar vara påslagna under lång tid.
Växelriktare är kostsamma att hålla igång och det kan dra typiskt 200 - 500 mA på tomgång när inget är anslutet fysiskt till växelriktaren och kan lätt dubblas (speciellt om det är fyrkantvågväxelriktare, ofta kallad 'modifierad sinus' på förpackningen) så fort någon apparat kopplas in fysiskt med sladd pga. liten överledning i avstörningskondingarna i apparaten ifråga, även om den är helt avstängd.
Läslampor och allmänbelysning inne är också typisk del som kan vara igång under ganska lång tid och det är läge att se om man kan byta glödlamporna till LED-varianter med mycket lägre strömförbrukning för samma upplevda ljusmängd
Att ladda en nalle via 12-voltsadapter kan lätt dra 0.5-1 Ah ur ett bilbatteri då det mesta av energin eldas upp till värme under laddningen etc, etc.
om en vattenpump för kranvattnet går i 15 sekunder och drar 3 ampere under tiden för ett glas, vilket motsvarar 45 ampersekunder.
En båt med 3 lanternor med vardera 1.5 Watt spollampa så drar dessa 0.125 Ampere var eller 0.375 ampere tillsammans och säg under 6 timmar/natt, vilket ger 21600 sekunder gånger 0.375 ampere = 8100 amperesekunder (eller 2.25 Ah) per natt - man kan använda vattenpumpen 180 ggr med 15 sekunder drift var gång eller i trekvarts timme kontinuerligt för samma strömmängd - och så stor vattentank tror jag inte att man har med sig.
2.25 amperetimmar per natt är ändå ganska beskedligt och skulle kunna hålla båtens lanternor igång 6 timmar/natt i 31 dagar på en 70 Ah-batteri, och har vattentanken plats för 180 glas och använder pumpen för detta tills tanken är tom så räcker batteriet ändå i 30 dagar.
dvs. att fylla ett glas kosta kostar ca 0.5 % av vad det kostar att hålla igång lanternorna i 6 timmar. även om pumpen skulle dra 6 eller 10 Ampere så handlar det fortfarande om delar och kanske någon procent i strömförbrukning per glas gentemot en natt med lanternorna igång.
men det är klart - det är en prioritetsfråga...
---
Det man i stället skall se på är hur mycket ström dom olika elektroniska prylarna drar (GPS, laptop etc.) och under hur lång tid - glöm inte ev. standy-läges strömförbrukning eller förbrukning vid låg nivå som bilstereo mm. som tenderar vara påslagna under lång tid.
Växelriktare är kostsamma att hålla igång och det kan dra typiskt 200 - 500 mA på tomgång när inget är anslutet fysiskt till växelriktaren och kan lätt dubblas (speciellt om det är fyrkantvågväxelriktare, ofta kallad 'modifierad sinus' på förpackningen) så fort någon apparat kopplas in fysiskt med sladd pga. liten överledning i avstörningskondingarna i apparaten ifråga, även om den är helt avstängd.
Läslampor och allmänbelysning inne är också typisk del som kan vara igång under ganska lång tid och det är läge att se om man kan byta glödlamporna till LED-varianter med mycket lägre strömförbrukning för samma upplevda ljusmängd
Att ladda en nalle via 12-voltsadapter kan lätt dra 0.5-1 Ah ur ett bilbatteri då det mesta av energin eldas upp till värme under laddningen etc, etc.