Laserpekare – ett växande problem
Re: Laserpekare – ett växande problem
Jag tycker att man ska behöva en laserlicens på lasrar över kanske 5mW?
Och krav på att man känner till farorna med högeffektslasrar.
Och krav på att man känner till farorna med högeffektslasrar.
Senast redigerad av atmelfan 11 augusti 2010, 23:32:33, redigerad totalt 1 gång.
tja , för att vara aningens cynisk i tåden med, jag tycker att det ska vara fred på jorden och jag ska ha stora kulsprutor
det finns väl lagstifting som täcker det mesta av det hela
men i stort sett så är det eländigt svårt att få någon att följa det
för vår tids pandoras box heter internet, och global handel
och dess väktare tullen är i bästa fall ett skämt i dessa samanhang, beklagar on ni på tullen läser det
det finns i stort sett ingen gränskontroll, och det som det försöks kontrolleras är mera åt narkotika, alkohol, tobak,
hm, fick dom inte fast en vitlökssmugglare med för några veckor sedan?
så även med hårda lagar så måste det till ett mirakel om man ska stoppa 90% av laserpekarna

det finns väl lagstifting som täcker det mesta av det hela
men i stort sett så är det eländigt svårt att få någon att följa det
för vår tids pandoras box heter internet, och global handel
och dess väktare tullen är i bästa fall ett skämt i dessa samanhang, beklagar on ni på tullen läser det

det finns i stort sett ingen gränskontroll, och det som det försöks kontrolleras är mera åt narkotika, alkohol, tobak,
hm, fick dom inte fast en vitlökssmugglare med för några veckor sedan?
så även med hårda lagar så måste det till ett mirakel om man ska stoppa 90% av laserpekarna
På semesterorter har jag det senaste året sett gatuförsäljare med gröna lasrar de lyser mönster i marken med.
Senast på Mallorca för några veckor sen. Jag frågade gatuförsäljaren om jag fick hålla i den, det fick jag inte, men han skruvade av toppen som ger mönster av flera småpunkter, och lös med den mot en husvägg samt råkade även svepta mot en balkong där det stod folk. Han ville ha 20 EURO för den, jag sa nej tack och då nöjde han sig utan att erbjuda ett lägre pris som de brukar.
Vad kan de vara för effekt på dessa gröna semesterortsgatuförsäljarelasrar? Farliga?
Senast på Mallorca för några veckor sen. Jag frågade gatuförsäljaren om jag fick hålla i den, det fick jag inte, men han skruvade av toppen som ger mönster av flera småpunkter, och lös med den mot en husvägg samt råkade även svepta mot en balkong där det stod folk. Han ville ha 20 EURO för den, jag sa nej tack och då nöjde han sig utan att erbjuda ett lägre pris som de brukar.
Vad kan de vara för effekt på dessa gröna semesterortsgatuförsäljarelasrar? Farliga?
Skulle tippa på 3-20mW, det är de som är "masstillverkade" och hållbara/billiga nog för att vanligt folk att köpa så där spontant.
Ingen större fara mao, dock så vet man inte hur mycket IR de spyr ut. Den infraröda strålningen som pumpdioden avger är dock inte fokuserad på samma sätt pga att linsen är gjord för den synliga gröna våglängden och är mer som en stor kon (typ ficklampa) så på lite avstånd (en halv meter?) bör det inte vara någon fara ens om det kommer ut några hundra milliwatt IR. Men varför chansa?
Ingen större fara mao, dock så vet man inte hur mycket IR de spyr ut. Den infraröda strålningen som pumpdioden avger är dock inte fokuserad på samma sätt pga att linsen är gjord för den synliga gröna våglängden och är mer som en stor kon (typ ficklampa) så på lite avstånd (en halv meter?) bör det inte vara någon fara ens om det kommer ut några hundra milliwatt IR. Men varför chansa?
En enkel åtgärd är att tillåta tullen att vägra utlämning av paket som innehåller laserprodukter till omyndiga.
Ska tullen inte tillåta att ICA lämnar ut vissa paket ?
Hur 17 ska det gå till i praktiken ?
Eller ska tullen hålla på paketen, och i så fall, hur
ska tullen veta att mottagaren är omyndig/myndig ?
Och slutligen, detta har väl egentligen ingenting med
"myndig" att göra, omogna idioter finns i alla åldrar.
Hur 17 ska det gå till i praktiken ?
Eller ska tullen hålla på paketen, och i så fall, hur
ska tullen veta att mottagaren är omyndig/myndig ?
Och slutligen, detta har väl egentligen ingenting med
"myndig" att göra, omogna idioter finns i alla åldrar.

Andelen omogna under 18 är nog större 
Tullen lyckas ju lusläsa fraktdeklarationer så borde det vara enkelt att slå i folkbokföringen på addressaten.

Tullen lyckas ju lusläsa fraktdeklarationer så borde det vara enkelt att slå i folkbokföringen på addressaten.
Ja OK då. 
Och alla får betala en lite högre tullavgift.
Är det inte bättre med t.ex lite uppfostran av ungarna ?

Och alla får betala en lite högre tullavgift.
Är det inte bättre med t.ex lite uppfostran av ungarna ?
Nja, egentligen är det ju inga problem, mig veterligen så är gröna lasrar förbjudna, vilket ger tullen full rätt att beslagta dem, om det kan hitta dem.
Självklart vore det bra med bättre uppfostran..
Fast det verkar ju inte bli så.
Fast det verkar ju inte bli så.
Tullen kan ju stämpla paketet med "Ej till person under 18år".
Men som vanligt är det ansvar som saknas.
Men som vanligt är det ansvar som saknas.
Det hela handlar naturligtvis om föräldraansvar och uppfostran, inget annat.
Eftersom vår generation är uppfostrade med det uttalade faktum att föräldrar inte skall ta något ansvar/fri uppfostran utan regler, blir det så här.
Resultatet efter alla s och k flummigheter på 60/70-talet.
Eftersom vår generation är uppfostrade med det uttalade faktum att föräldrar inte skall ta något ansvar/fri uppfostran utan regler, blir det så här.
Resultatet efter alla s och k flummigheter på 60/70-talet.
TomasL: Färgen har åter igen inget med saken att göra. Varför skulle just gröna vara förbjudna? IR är klart värre om man ska vara sådan.
Inga lasrar är förbjudna att äga, det är liknande regler som för knivar. Man får inte springa runt med dem på stan.
Inga lasrar är förbjudna att äga, det är liknande regler som för knivar. Man får inte springa runt med dem på stan.