Bygga en MIDI-blockflöjt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får väl spela sakta då .... :roll:
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Jag är ju bara intresserad av "kolsvart" och "inte kolsvart", jag behöver ju inte hela spännvidden egentligen. Det kanske går snabbt nog för att jag skall kunna göra den skillnaden utan att introducera för mycket latens.

Och kretsen blir bra mycket enklare med sådana än med fotodioder som det verkar. Jag har googlat runt lite och kikat, har inte hittat någon snygg lösning än, och det verkar bli väldigt dyrt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Då kan du ju använda denna: 75-344-72 eller 75-405-03 , den först har jag använt och upplever den som mycket snabb.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Tolkar jag figur 1 i databladet rätt om jag säger att den hellst vill ha det som skall läsas av på 1mm:s avstånd? Och när man är 1cm bort så ger den väldigt lite utslag?

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 534472.pdf

Är ett finger tillräckligt reflekterande för att man skall slippa ha vita handskar på sig när man spelar? :-)

ITR 8307 var verkligen pytteliten, jag är lite rädd att jag kommer att ha sönder dem bara jag petar på dem.

Hu vad många olika sätt det finns att lösa problemet! :-)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ja, skulle tro det.
Inget finger = ingen signal ut på transistorn
Finger = signal ut

Tänkte mig något i denna stilen: (Ritade bara ett "hål")
lgrfbs20100730.svg.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du börjat bygga? Du kan ju laborera med olika varianter och redovisa resultatet.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

lgrfbs: Oj! Tack för bilden. Jo, något sådant skulle kunna funka.

soundbrigade: Nej, inget påbörjat än. Det blir nog att labba lite med olika varianter som du säger. Och gör jag ändå labjobbet kan jag lika gärna lägga upp resultaten på nätet. Misstänker löpande rapportering här på forumet och någon sorts mer artikel-artad sammanställning av hela projektet på min blog vad tiden lider.

Det jobbiga är att jag inte har något i komponentväg hemma alls, och det enda lokala är Kjell & Company, det blir att handla mycket på postorder, och jag vill lägga så lite som möjligt på fraktkostnader och så mycket som möjligt på leksaker. Det gäller att tänka noga först och sedan skicka beställningar.
--

Det går långsammare att läsa av analoga signaler än digitala, det visste jag. Nu har jag hittat en forumstråd som säger hur mycket långsammare:

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaB ... 8715493/11

Tydligen tar det ungefär 0,1ms att göra en mätning. Jag har tio hål plus blåssensorn, vilket ger totalt 1ms för att mäta alla. Förmodligen vill jag ha någon sorts "debounce" och kontrollmäta allt minst en gång för alla knapparna skall ha stabiliserats innan jag skickar ut MIDI meddelanden. Även med kontrollmätningar och processande hamnar jag mellan 1 och 10 ms latens, det borde vara acceptabelt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Min tanke var att sensorn skulle sitta innanför hålet, för att liksom få ett så "äkta" blockflöjtsutséende och framförallt känsla som möjligt. Så att ett faktiskt borrat hål leder in ljuset till sensorn.

Och nu upptäckte jag att jag totalt hade missuppfattat bilden :D Trots att det finns ledtext..hur dum får man vara :shock: Precis så som det är ritat tänkte jag :D
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Nu sitter jag och pillar med första beställningen av prylar, hade varit guld att få iväg den före läggdax, annars får det bli vid tillfälle i veckan som kommer.

Jag har surfat runt en massa på olika sidor och det ser ut som det blir ElectroKit som blir min leverantör, har inte jämfört priser, men de verkar ha allt jag behöver i alla fall, slipper jag flera frakter. :-)

Shoppinglistan är (Fylls i medan jag klurar, så det här inlägget får nog många uppdateringar:

Lödstation, skulle kunna nöja mig med en billigare lödkolv, men jag tror jag slår på stort där.
http://www.electrokit.se/lodning-lodsta ... c_41000981

Lödtenn
Blyfritt känns som om det är mindre dödsgiftigt.

Arduino

5pol DIN hona, det är sådana som används till MIDI som jag fattat det. Bara tre pinnar används dock.

220 Ohm resistor (Till MIDI-kopplingen) Sneakvarianten där man kopplar allt direkt på Arduinon. Det skall dock funka bra enligt de försök jag sett på nätet
http://arduino.cc/en/Tutorial/Midi

-- Nedan prylar för försöken med olika håltäcknings-metoder --

Enkel tryckknapp

10 kOhm resistor Pullup till tryckknappen.
http://arduino.cc/en/Tutorial/Button

-

Fotomotstånd. Vilket skall jag välja? De har http://www.electrokit.se/motstand-fotom ... m_40850001 och http://www.electrokit.se/motstand-fotom ... m_40850005

Passande motstånd till ovan. Tänkte koppla i serie med fotomotståndet (5v->fotomotstånd->(analogpinne på arduinon)->fast motstånd->jord) Vad är passande? http://www.ladyada.net/learn/sensors/cds.html 1kOhm och 10kOhm verkar vara vettiga värden.

-

En potentiometer, för att simulera blås-sensorn.

-

Fotodiod. Hur skall man koppla en sådan egentligen?

-

analog demux så jag får in tio analoga signaler. Electrokit har en färdig med 16 ingångar. Och stiftlist att löda på den så jag slipper gå så hårt åt den medan jag labbar.

-

http://arduino.cc/en/Tutorial/ShiftOut beskriver hur shiftregister funkar för output. Det skulle vara smidigt med lite statusblink för felsökning och sånt. Och det verkar inte så komplicerat. För att bygga det i exemplet behövs:
74HC595 DIP-16 8-bit shift register w output latches *2
1 uF kondensator / 100nF hittade jag i ett annat exempel. faktor 10 i skillnad!
20 lysdioder
20 220Ohm motstånd

-

74HC164N DIP som 74HC595, fast utan output latches. var billigare, och funkar kanske den med om man klurar lite. Verkade enklare att ha att göra med iaf.
Senast redigerad av wilhelm 16 augusti 2010, 16:45:39, redigerad totalt 5 gånger.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

I dag kom paket från Stockholm. En Korg X5DR, en liten syntmodul som jag tänkte använda för att generera tonerna.

Begagnad och väl inrökt, och det ser ut som om spänningsomvandlaren innuti har gått varm då lådan är lite bubblig där 12V går in. Men en provkörning ger vid handen att den funkar.

4860 - 1300 = 3560kr kvar i budgeten
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Boken kom, Getting Started with Arduino av Massimo Banzi. 118 sidors introduktion till Arduino.

För mig var boken på lite för låg nivå, jag fick inte ut något av den, annat än en entusiasmboost inför projektet. Massimo skriver väldigt begripligt och entusiasmerande. Han förespråkar en väldigt handgriplig syn på elektronik, testa och se vad som händer så lär man sig.

Boken tar upp VÄLDIGT grundläggande elektronik (V=R*I, men utan några exempel), grundläggande programmering, några små projekt man kan bygga för att blinka med lysdioder, kompletta med källkod, och refererar flitigt till andra böcker som man kan skaffa eller sidor på nätet där man kan läsa mer om man är intresserad av fördjupningar.

Jag tror att en högstadieelev (eller vem som hellst egentligen) med hyffsade språkkunskaper och lite upptäckarlusta skulle kunna ha väldigt kul med boken, en Arduino och några väl valda lysdioder och resistorer (och en PC/MAC att köra Arduinoutvecklingsmiljön på).

Själv låg jag på lite för hög nivå kunskapsmässigt för att ha riktig glädje av den.

3560 - 86 = 3484kr kvar i budgeten
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Beställning på de flesta av komponenterna och det mesta i verktygsväg är gjord.

Electrokit hade slut på multimetrar och de har inte blåssensorn.

Kondensatorer är en jungel, det fanns ju miljoner olika sorter. :-) Jag tog två på måfå, får se hur det går.

Det ser hyffsat ut faktist rent budgetmässigt, blåssensorn och lite strökomponenter som jag inser att jag saknar när jag väl börjat bygga lär inte gå lös på mer än 500pix. Kvarstår att lösa gör det flöjtliknande föremålet som skall vara runt all elektronik.

Det hade varit smidigt att kunna klyva ett rör på längden så man kommer åt att koppla och pilla, och sedan foga ihop det till en färdig flöjt.

Munstycket skulle kunna vara att blåsa direkt i en gummislang som är förbunden med blåssensorn, billigt och om inte perfekt så i alla fall ganska bra när allt kommer omkring.

3484 - 2182 = 1302kr kvar i budgeten
Wegas

Inlägg av Wegas »

Tycker du ska köpa en billig vanlig blockflöjt och klyva på mitten som du sedan fyller med sensorerna så att du får den rätta känslan. Lägg sedan övrig elektronik i en låda (typ med bältesklipp på) och ha en sladd mellan.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Jo, jag har tänkt tanken. Tog fram en flöjt och kikade idag, och även sopranen (som de flesta tänker på när de hör blockflöjt) har hyffsat grovt hål genom sig, det skulle förmodligen rymmas sladdar osv däri.

Men min mittihandentumme gör att jag tvekar över hur jag skall gå tillväga med själva sågandet. Får nog öva på elrör till att börja med iaf.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle tro att bandsåg är det som lämpar sig bäst att såga med, dessa är lätta att få det rakt med, samt de har smal klinga så det inte försvinner så mycket av flöjten.

Du har ingen bekant som har tillgång till bandsåg?
Skriv svar